ExoMars-rover ondergaat laatste tests

donderdag, 20 januari 2022 15:11

De eerste simulatie van de ExoMars-rover die van zijn landingsplatform afrijdt, vormt de afsluiting van een ongelofelijk jaar van voorbereidingen, nu de missie met vertrouwen afstevent op een lancering in september. ESA's Rosalind Franklin rover begint het jaar met maanden van succesvol onderhoud en functionele tests achter de rug. Alle instrumenten zijn klaar voor de vlucht, met deze maand nog wat kleine aanpassingen. "De rover is klaar en samen met de recente geslaagde valtest van de parachutes zijn we ervan overtuigd dat we op tijd zijn voor de lancering in september," zegt Pietro Baglioni, ESA's ExoMars rover teamleider.

Rusland stopt met de productie van Proton raketten Hot!

woensdag, 19 januari 2022 09:34

Het Russische Khrunichev State Research and Production Space Center heeft bekend gemaakt dat het gaat stoppen met de productie van de krachtige Proton raket. Dit werkpaard van de Russische ruimtevaart zal op korte termijn vervangen worden door de nieuwe Angara A5 raket waarmee in 2014, 2020 en 2021 al testvluchten werden uitgevoerd. De Russische Proton raket werd ontwikkeld begin de jaren '60 van de vorige eeuw waarna de eerste raket van dit type in 1965 werd gelanceerd. Sindsdien werden al meer dan 420 Proton raketten gelanceerd vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan die zowel militaire satellieten alsook commerciële communicatiesatellieten succesvol in de ruimte brachten.

Pas ontdekte planeten op de rand van vernietiging Hot!

zaterdag, 15 januari 2022 09:12

Drie pas ontdekte planeten draaien gevaarlijk dicht om sterren die het einde van hun leven naderen. Van de duizenden buitenaardse planeten die tot nu toe zijn gevonden, hebben deze drie gasreuzenplaneten, die voor het eerst zijn ontdekt door de NASA TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) missie, enkele van de kortste perioden of banen rond subreuzen of reuzensterren. Een van de planeten, TOI-2337b, zal in minder dan 1 miljoen jaar door zijn gastheerster worden opgeslokt, sneller dan enige andere planeet die momenteel bekend is.

SpaceX brengt 105 kleine satellieten in de ruimte

vrijdag, 14 januari 2022 08:42

Een krachtige Falcon 9 raket van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft op donderdag 13 januari met succes 105 kleine satellieten in een baan om de aarde gebracht. Dit was de derde lancering uit het SmallSat Rideshare Program waarmee SpaceX zoveel mogelijk kleine satellieten tijdens één lancering in de ruimte wil brengen om op die manier de lanceerkosten te drukken. Zoals gebruikelijk bij de Falcon 9 raket keerde de onderste trap van deze raket probleemloos terug naar de aarde zodat deze opnieuw kan gebruikt worden.

CHEOPS onthult een rugbybalvormige exoplaneet Hot!

dinsdag, 11 januari 2022 11:00

Met behulp van de CHEOPS-ruimtetelescoop is een internationaal team, bestaande uit onderzoekers van de universiteiten van Bern en Genève en van het National Centre of Competence in Research (NCCR) PlanetS, er voor het eerst in geslaagd de vervorming van een exoplaneet te detecteren. Door sterke getijdenkrachten lijkt het uiterlijk van de planeet WASP-103b meer op een rugbybal dan op een bol.

James Webb Space Telescope is nu volledig ontplooid Hot!

zondag, 09 januari 2022 09:49

Het team van NASA's James Webb-ruimtetelescoop heeft op zaterdag 8 januari 2022 zijn goudomhulde hoofdspiegel succesvol volledig uitgeklapt, waarmee de laatste fase met succes is voltooid ter voorbereiding op wetenschappelijke activiteiten. De hoofdspiegel van deze ruimtetelescoop heeft een totale diameter van 6,5 meter, een omvang oppervlakte van 25 vierkante meter en bestaat uit 18 zeshoekige segmenten die samen één grote spiegel vormen. Twee weken na zijn lancering is de Webb-ruimtetelescoop nu volledig ontplooid. De James Webb Space Telescope, een gezamenlijke missie van het Europees Ruimteagentschap ESA en het Canadees Ruimteagentschap CSA, zal elke fase van de kosmische geschiedenis onderzoeken, van binnen ons zonnestelsel tot de verste waarneembare sterrenstelsels in het vroege heelal.

Secundaire spiegel James Webb Space Telescope succesvol ontplooid Hot!

vrijdag, 07 januari 2022 09:45

Op 5 januari 2022 heeft de James Webb Space Telescope met succes zijn secundaire spiegel ontplooid. De vangspiegel, met een diameter van 74 centimeter, bevindt zich nu in de juiste positie om later het verzamelde licht van de grote hoofdspiegel op te vangen en dit in de richting van de instrumenten te weerkaatsen. Het ontplooien van de secundaire spiegel is de tweede grote mijlpaal in het operationeel maken van de James Webb Space Telescope nadat men ook al het enorme zonneschild had uitgeklapt. De volgende cruciale stap in het klaarmaken van de ruimtetelescoop is het openklappen van het koelsysteem aan de achterzijde van de hoofdspiegel.

Zonneschild James Webb Space Telescope met succes geïnstalleerd Hot!

woensdag, 05 januari 2022 19:23

Het team van de James Webb-ruimtetelescoop heeft het 21-meter grote zonneschild van de ruimtetelescoop volledig ontplooid, een belangrijke mijlpaal bij de voorbereiding voor wetenschappelijke activiteiten. Het zonneschild, ongeveer zo groot als een tennisbaan, was opgevouwen om in de laadruimte van de neuskegel van een Arianespace Ariane 5-raket te passen vóór de lancering. Het Webb-team begon op 28 december 2021, drie dagen na de lancering, het zonneschild op afstand te ontplooien.

De ‘open haard’ van Orion: ESO presenteert nieuwe foto van de Vlamnevel

woensdag, 05 januari 2022 19:02

Orion heeft een spectaculaire vuurwerkshow in petto voor de komende feestdagen. Maar wees gerust, dit iconische sterrenbeeld is niet aan het exploderen. Het ‘vuur’ dat je op deze nieuwe foto van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) ziet, is de Vlamnevel in Orion, vastgelegd op radiogolflengten, een beeld dat absoluut recht doet aan de naam van de nevel! De opname is gemaakt met het door ESO beheerde Atacama Pathfinder Experiment (APEX), dat op de koude Chajnantor-hoogvlakte in de Atacama-woestijn in Chili is gestationeerd.

Amerikaanse regering verlengt activiteiten van het ISS

dinsdag, 04 januari 2022 08:46

NASA-directeur Bill Nelson heeft op 31 december 2021 bekend gemaakt dat de Amerikaanse Biden-Harris regering heeft beslist om de activiteiten van het International Space Station (ISS) tot 2030 te verlengen. Hiervoor gaan de Verenigde Staten samenwerken met de internationale partners in Europa (ESA), Japan (JAXA), Canada (CSA), en Rusland (Roscosmos) om de voortzetting van het baanbrekende onderzoek dat in dit unieke laboratorium in een baan om de aarde wordt uitgevoerd, gedurende de rest van dit decennium mogelijk te maken.

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van het Amerikaanse onbemande Apollo 5 ruimtetuig. Dit was de eerste onbemande testmissie uit het Apollo Maanprogramma waarbij de Apollo Lunar Module in de ruimte werd gebracht. De missie duurde 11 uur en 10 minuten en had als doel om de Maanlander en zijn raketmotor te testen. Foto: NASA