InSight moet inwendige van Mars onderzoeken

dinsdag, 21 augustus 2012 16:20

Slechts enkele weken nadat de Amerikaanse Marsrover Curiosity succesvol landde op het Marsoppervlak maakte de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA op 20 augustus 2012 bekend dat het in 2016 een nieuwe robot naar de ‘rode planeet’ wil sturen. De ‘InSight’ missie zal bestaan uit een statische lander die zal uitgerust worden met enkele specifieke instrumenten waarmee wetenschappers het inwendige van Mars gaan onderzoeken.

Curiosity mag op reis

zondag, 19 augustus 2012 01:31

Het gaat goed met de Amerikaanse Marsrover Curiosity die op 6 augustus 2012 een zachte landing maakte op het Marsoppervlak. Het gaat zelfs zo goed met de rover dat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA een eerste bestemming voor Curiosity heeft gekozen. Het 'laboratorium op wielen' gaat voor zijn eerste trip een reis maken over het verlaten Marsoppervlak naar Glenelg. Deze plek bevindt zich ongeveer 400 meter van de landingsplaats van Curiosity en werd door wetenschappers gekozen omdat hier drie soorten geologisch terrein bij elkaar komen.

Curiosity is op Mars (Update) Hot!

maandag, 06 augustus 2012 07:49

De Amerikaanse Marsrover Curiosity is met succes op het oppervlak van Mars geland. Na een vlucht van 8 maanden en een afstand van ongeveer 567 miljoen kilometer werd de 900 kilogram zware Marsrover op maandag 6 augustus rond 07u30 Belgische tijd tot op het oppervlak van de 'rode planeet' gebracht. Dit was al de vierde maal dat de Verenigde Staten een rover tot op het Marsoppervlak brachten.

Welke instrumenten draagt Curiosity met zich mee?

donderdag, 02 augustus 2012 00:10

NASA's Curiosity Marsrover, dat ook de naam 'Mars Science Laboratory' draagt, heeft een totaal gewicht van 900 kilogram en is hierdoor de grootste en zwaarste rover die ooit naar het oppervlak van de 'rode planeet' werd gebracht. Van de 900 kilogram bestaat ongeveer 80 kilogram uit wetenschappelijke instrumenten die niet enkel afkomstig uit zijn de Verenigde Staten maar ook uit Duitsland, Frankrijk, Canada en Rusland.

Japan brengt derde ISS-bevoorradingsmodule in de ruimte

zaterdag, 21 juli 2012 11:43

In de nacht van vrijdag 20 op zaterdag 21 juli 2012 heeft Japan zijn derde onbemande ISS-bevoorradingsmodule succesvol in de ruimte gebracht. De HTV-3 cargomodule, die in Japan ook gekend is onder de naam 'Kounotori-3', vertrok om 04u06 Belgische tijd aan boord van een krachtige H-2B draagraket vanop de aan de kust gelegen lanceerbasis Tanegashima. Vijftien minuten na de start van de lancering werd het 17,5 ton zware bevoorradingstuig probleemloos uitgezet in een lage baan om de Aarde.

Ariane 5 boekt opnieuw succes

donderdag, 05 juli 2012 22:24

Europa heeft op donderdag 5 juli 2012 met succes twee satellieten in de ruimte gebracht. Vanop het Centre Spatial Guyanais in Frans-Guyana vertrok om 23u36 Belgische tijd de 63ste Ariane 5 draagraket. Zoals gewoonlijk werden de twee, op vaste brandstof werkende, hulpraketten iets meer dan twee minuten na de start van de lancering boven de Atlantische Oceaan afgestoten.

Landing Curiosity: 'seven minutes of terror' Hot!

woensdag, 04 juli 2012 17:55

De Amerikaanse Marsrover Curiosity bevindt zich momenteel ergens tussen de Aarde en de planeet Mars en moet, indien alles goed verloopt, op 6 augustus 2012 landen nabij Mount Sharp in het midden van de Gale krater. Curiosity is ongeveer drie keer zo groot als de twee Mars Exploration Rovers en werd uitgerust met diverse wetenschappelijke instrumenten waarmee de onbemande rover enerzijds het klimaat en de bodem kan onderzoeken maar anderzijds ook moet vaststellen of er ooit leven mogelijk was op Mars.

Samantha Cristoforetti gaat in 2014 naar het ISS

dinsdag, 03 juli 2012 21:01

Terwijl de Nederlandse ESA-ruimtevaarder André Kuipers nog maar enkele dagen terug op Aarde is, heeft de Europese ruimtevaartorganisatie ESA laten weten dat de Italiaanse ESA-astronaute Samantha Cristoforetti in 2014 gedurende zes of zeven maanden zal werken en leven aan boord van het internationaal ruimtestation ISS.

Shenzhou-9 crew terug op Aarde

vrijdag, 29 juni 2012 05:51

Na een geslaagde ruimtemissie die bijna dertien dagen duurde, keerde de Shenzhou-9 crew op vrijdag 29 juni 2012 veilig terug naar de Aarde. De terugkeercapsule landde om 04u03 Belgische tijd met een groot valscherm in Mongolië waarna een speciaal bergingsteam de drie inzittenden bevreidde uit hun ruimtecapsule.

Eerste private ruimtetelescoop gaat op zoek naar planetoïden

vrijdag, 29 juni 2012 00:36

Een team wetenschappers hebben op 28 juni 2012 ambitieuze plannen onthult voor de eerste, met privaat geld gefinancierde, ruimtetelescoop. Deze private ruimtetelescoop kreeg de naam 'Sentinel' en zal ontwikkeld worden om planetoïden in kaart te brengen die een bedreiging kunnen vormen voor de Aarde.

M83 is een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Hydra (Waterslang) dat deels een spiraal en deels een balkspiraalstelsel is. Doordat we het sterrenstelsel langs boven bekijken, zijn de spiraalarmen duidelijk zichtbaar.…