Hoe verloopt de landing van Perseverance op Mars? Hot!

donderdag, 18 februari 2021 09:39

NASA maakt zich momenteel klaar voor een nieuwe landing op de planeet Mars. Zo moet de Amerikaanse Marsrover Perseverance na een reis van meer dan een half jaar op 18 februari 2021 een zachte landing maken in de Jezero krater op het oppervlak van Mars waarna de onbemande robotwagen moet op zoek gaan naar sporen van leven. Net als bij de landing van NASA's Marsrover Curiosity zal ook Perseverance gebruik maken van een hitteschild, parachute, afremraketten en een 'vliegende kraan' om de meer dan één ton zware robotwagen zacht te laten landen op Mars. Voor NASA en zijn vluchtleiders worden dit opnieuw 'seven minutes of terror'. Leer aan de hand van dit artikel alles over de afdaling en landing van Perseverance op Mars!

ExoMars detecteert nieuw gas en spoort waterverlies op Mars op

donderdag, 11 februari 2021 11:38

ESA-Roscosmos’ ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO) heeft voor het eerst een ‘nieuw’ gas ontdekt: een gas dat nooit eerder op Mars werd waargenomen. Zeezout dat in het stoffige oppervlak van Mars is ingebed en in de atmosfeer van de planeet is meegevoerd, heeft geleid tot de ontdekking van waterstofchloride. TGO levert ook nieuwe informatie over de manier waarop Mars zijn water verliest. Twee belangrijke drijfveren in Marsonderzoek zijn enerzijds de jacht op atmosferische gassen die verband houden met biologische of geologische activiteit, en anderzijds het verkrijgen van inzicht in de vroegere en huidige watervoorraad op de planeet, om te bepalen of Mars ooit bewoonbaar kan zijn geweest en of er waterreservoirs toegankelijk kunnen zijn voor toekomstige menselijke exploratie.

ESA zoekt nieuwe astronauten! Hot!

woensdag, 10 februari 2021 15:36

Voor het eerst in 11 jaar gaat de Europese ruimtevaartorganisatie ESA opnieuw op zoek naar nieuwe ruimtevaarders. De vacature voor nieuwe ruimtevaarders wordt op 31 maart gelanceerd en loopt tot 28 mei 2021 waarna het intensieve selectieproces van start gaat. ESA moedigt vrouwen sterk aan zich aan te melden aangezien de ruimtevaartorganisatie de genderdiversiteit wil vergroten. Wie tijdens deze selectiecampagne door ESA geselecteerd wordt, maakt veel kans om binnen enkele jaren deel te nemen aan toekomstige bemande ruimtemissies naar de maan.

Tianwen-1 komt aan bij Mars Hot!

woensdag, 10 februari 2021 13:57

Na de Verenigde Arabische Emiraten met hun Mars Hope Probe gisteren heeft nu ook China vandaag een onbemand ruimtetuig in een baan om de planeet Mars kunnen brengen. Zo kwam op 10 februari 2021 de Tianwen-1 Marssonde probleemloos aan bij de 'rode planeet' na een reis van ongeveer 470 miljoen kilometer. Vanuit zijn omloopbaan om de planeet Mars zal Tianwen-1 binnen enkele maanden zijn Marslander loskoppelen die in mei 2021 een zachte landing moet maken op het Marsoppervlak in het Utopia Planitia gebied. De Chinese Marslander heeft aan boord een kleine robotwagen mee die het terrein moet verkennen. Tot op heden zijn enkel de Verenigde Staten en Rusland erin geslaagd om een ruimtetuig gecontroleerd te laten afdalen op het Marsoppervlak.

Ruimtesonde van Arabische Emiraten komt aan bij Mars Hot!

dinsdag, 09 februari 2021 13:14

Nadat de Verenigde Arabische Emiraten in juli 2020 voor het eerst een Marssonde in de ruimte hadden laten brengen, is het onbemande ruimtetuig nu probleemloos aangekomen bij de planeet Mars. Zo heeft de ruimtesonde op 9 februari 2021 met succes zijn 'Mars Orbital Insertion' manoeuvre uitgevoerd waardoor de Hope Probe zich nu in een vaste baan om de 'rode planeet' bevindt. Met deze eerste Arabische Marssonde willen wetenschappers voor het eerst een volledig beeld scheppen van de atmosfeer van Mars die bestaat uit tal van lagen waarover nog steeds niet alles is geweten.

Maak kennis met Lucy! Hot!

maandag, 08 februari 2021 22:24

Indien alles verloopt zoals gepland gaat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA tussen 16 oktober en 5 november 2021 het onbemande ruimtetuig Lucy in de ruimte brengen. De missie van Lucy zal minstens twaalf jaar duren en gedurende deze lange periode moet de ruimtesonde maar liefst zeven bijzondere planetoïden bezoeken tijdens diverse scheervluchten. Met deze ambitieuze ruimtemissie hopen wetenschappers meer te leren over de beginjaren van het zonnestelsel en over het ontstaan van hemellichamen zoals planetoïden en planeten.

NASA kiest Firefly Aerospace voor voor wetenschappelijke missie naar de maan

vrijdag, 05 februari 2021 15:03

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft het bedrijf Firefly Aerospace gekozen waarmee het zal samenwerken voor een onbemande wetenschappelijke missie naar de maan in 2023. Zo zal Firefly Aerospace de onbemande maanlander Blue Ghost ontwikkelen en bouwen met aan boord tien wetenschappelijke NASA-experimenten waarmee men onder andere de samenstelling van de maanbodem wil onderzoeken. Deze wetenschappelijke missie maakt deel uit van NASA's Artemis maanprogramma waarmee de Verenigde Staten op termijn opnieuw mensen naar de maan wil brengen.

Volg LIVE de lancering van het Starship SN09 prototype! Hot!

dinsdag, 02 februari 2021 09:04

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat in februari 2021 opnieuw een belangrijke testvlucht uitvoeren met een prototype van het nieuwe Starship ruimtevaartuig. Zo moet het SN09 prototype na de lancering een maximale hoogte bereiken van ongeveer 12,5 kilometer waarna SN09 terug moet landen op het testterrein in Texas. Voor de tweede keer zal een Starship prototype ook uitgerust worden met drie Raptor raketmotoren. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

NASA maakt zich klaar voor nieuwe landing op Mars Hot!

maandag, 01 februari 2021 22:25

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA maakt zich momenteel klaar voor een nieuwe landing op de planeet Mars. Zo moet de Amerikaanse Marsrover Perseverance na een reis van meer dan een half jaar op 18 februari 2021 een zachte landing maken op de Jezero krater op het oppervlak van Mars waarna de onbemande robotwagen moet op zoek gaan naar sporen van leven. Net als bij de afdaling en landing van NASA's Marsrover Curiosity zal ook Perseverance gebruik maken van een hitteschild, parachute, afremraketten en een 'vliegende kraan' om de meer dan één ton zware robotwagen zacht te laten landen op Mars. Voor NASA en de vluchtleiders worden dit opnieuw 'seven minutes of terror'!

Dawn Aerospace gaat kleine satellieten in de ruimte brengen vanuit Nieuw-Zeeland Hot!

zondag, 24 januari 2021 17:27

Het in 2016 in Nederland opgerichte ruimtevaartbedrijf Dawn Aerospace gaat binnenkort vanuit Nieuw-Zeeland kleine satellieten in de ruimte brengen met behulp van een nieuw ruimtevliegtuig. Zo heeft Dawn Aerospace officieel de toelating gekregen van de New Zealand Civil Aviation Authority (CAA) om met zijn Mk-II Aurora zogeheten 'nanosatellieten' in de ruimte te brengen vanop een luchthaven in Nieuw-Zeeland. De eerste vlucht van het Mk-II Aurora ruimtevliegtuig wordt dit jaar nog verwacht. Naast Rocket Lab wordt Dawn Aerospace nu het tweede bedrijf dat vanuit Nieuw-Zeeland kleine satellieten in een baan om de aarde wil brengen.

Dit gebeurde vandaag in 2001