Rocket Lab gaat volledig herbruikbare raket ontwikkelen Hot!

donderdag, 02 december 2021 20:01

In maart 2021 maakte het ruimtevaartbedrijf Rocket Lab bekend dat het plannen had om een nieuwe raket te ontwikkelen. Deze nieuwe raket kreeg de naam 'Neutron' en moet binnen enkele jaren de opvolger worden van de succesvolle Electron raket waarmee het bedrijf vandaag de dag kleine satellieten in de ruimte brengt. Vandaag heeft Rocket Lab meer details bekend gemaakt over zijn nieuwe Neutron raket. Opvallend is dat de Neutron raket zal bestaan uit één geheel en de raket volledig kan terugkeren naar de aarde waardoor dit lanceermiddel integraal herbruikbaar wordt. Rocket Lab wil de nieuwe Neutron raket niet alleen gaan gebruiken voor het lanceren van kleine satellieten die deel gaan uitmaken van grote constellaties maar ook voor het in de ruimte brengen van ruimtesondes die onze maan of andere planeten moeten bestuderen.

Wat betekent het om als klein bedrijf samen te werken met NASA?

zondag, 28 november 2021 19:24

Kleine bedrijven hebben in het verleden met NASA samengewerkt om in de ruimte weefsel met levende cellen te 3D-printen, te onderzoeken hoe planten op Mars kunnen groeien, het luchtverkeersbeheer te verbeteren, en nog veel meer. Terwijl hun ideeën de ruimtevaart- en luchtvaarttechnologieën van de toekomst helpen voortstuwen, zorgen deze kleine bedrijven voor economische voordelen dichter bij huis. Elk jaar draagt de NASA honderden miljoenen dollars bij aan de Amerikaanse economie via contracten met kleine bedrijven. Honderden bedrijven in landelijke en stedelijke gebieden, waaronder veel bedrijven die eigendom zijn van minderheden en vrouwen, doen op hun beurt onderzoek en ontwikkelen innovaties om het werk van het agentschap op het gebied van exploratie van de mens, ruimtetechnologie, wetenschap en luchtvaart kracht bij te zetten.

SpaceX brengt NASA's DART-ruimtesonde op weg naar asteroïde Hot!

woensdag, 24 november 2021 11:11

NASA's Double Asteroid Redirection Test (DART), 's werelds eerste grootschalige missie om technologie te testen voor de verdediging van de aarde tegen potentiële asteroïde- of komeetgevaren, lanceerde woensdag om 1:21 uur EST met een SpaceX Falcon 9-raket vanaf Space Launch Complex 4 East op Vandenberg Space Force Base in Californië.

DART-missie moet baan van asteroïde wijzigen

zondag, 21 november 2021 13:29

Indien alles verloopt zoals gepland gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX op 24 november 2021 een bijzonder ruimtetuig lanceren dat in 2022 de baan van een asteroïde moet aanpassen. Zo moet een Falcon 9 raket vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië de Double Asteroid Redirection Test (DART) in de ruimte brengen dat ontwikkeld werd door de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA en het Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory. Het DART-ruimtevaartuig moet in oktober 2022 inslaan op de asteroïde Dimorphos om op deze manier de koers van de asteroïde te wijzigen. Deze bijzondere missie maakt deel uit van Planetary Defense programma waarmee men de aarde wil verdedigen tegen een botsing met een asteroïde die op ramkoers ligt met onze planeet.

Astra brengt voor het eerst een raket in de ruimte Hot!

zaterdag, 20 november 2021 13:46

Het jonge en ambitieuze Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Astra is er op zaterdag 20 november 2021 voor het eerst in geslaagd om een raket met vracht succesvol in de ruimte te brengen. De lancering vond plaats vanop Kodiak Island in de Amerikaanse noordelijke staat Alaska en was rechtstreeks te volgen via het internet. Tijdens deze testvlucht werd een dummy satelliet die ontwikkeld werd door de Amerikaanse luchtmacht (USAF) succesvol in een lage baan om de aarde gebracht op een hoogte van ongeveer 500 kilometer. Sinds de eerste lancering in september 2020 was dit de vierde poging van Astra om een raket met vracht in de ruimte brengen. Dit nieuwe lanceerbedrijf wil in de toekomst een grote rol gaan spelen op de markt van de kleine satellieten.

SpaceX gaat 's werelds grootste raket begin 2022 lanceren Hot!

donderdag, 18 november 2021 07:44

Op woensdag 17 november 2021 heeft Elon Musk, de oprichter van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX, laten weten dat de eerste lancering van een volledig geassembleerde Starship raket is verplaatst naar januari of februari 2022. SpaceX werkt momenteel nog aan de bouw van het lanceercomplex voor deze raket op zijn testsite in Texas en wacht op ook nog steeds op goedkeuring van de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA). Een volledig geassembleerde Starship raket is maar liefst 120 meter hoog en moet in de toekomst onder andere mensen opnieuw naar de maan brengen.

Hoe NASA's Curiosity Rover Mars veiliger maakt voor astronauten

woensdag, 17 november 2021 17:59

Kunnen lavabuizen, grotten of onderaardse habitats een veilig toevluchtsoord zijn voor toekomstige astronauten op Mars? Wetenschappers van NASA's Curiosity Mars rover team helpen dit soort vragen te onderzoeken met de Radiation Assessment Detector, of RAD. In tegenstelling tot de aarde heeft Mars geen magnetisch veld dat het beschermt tegen de hoogenergetische deeltjes die in de ruimte rondvliegen. Die straling kan een ravage aanrichten in de menselijke gezondheid, en kan ook de levensinstandhoudingssystemen waar de astronauten op Mars van afhankelijk zullen zijn, ernstig in gevaar brengen.

Meer dan 1 500 brokstukken ruimtepuin door Russische antisatelliettest Hot!

dinsdag, 16 november 2021 10:23

De topman van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA, Bill Nelson, alsook de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken zijn niet te spreken over een antisatelliettest (ASAT) dat op 15 november 2021 werd uitgevoerd door Rusland. Als gevolg van de test kwam een wolk van ruimtepuin in een baan om de aarde terecht en moest de huidige bemanning van het internationale ruimtestation ISS even in veiligheid worden gebracht aan boord van de verschillende ruimtecapsules. Met de test vernietigde Rusland de twee ton zware Kosmos 1408 satelliet die in september 1982 in de ruimte werd gebracht en al enkele jaren niet meer operationeel was.

NASA en Intuitive Machines maken landingsplaats bekend voor Nova-C maanlander

maandag, 15 november 2021 16:06

Eind 2022 zal NASA in samenwerking met het ruimtevaartbedrijf Intuitive Machines een ijsmijnexperiment gekoppeld aan een robotlander naar de zuidpool van de maan sturen op een bergkam niet ver van de Shackleton-krater, een locatie die ingenieurs en wetenschappers maandenlang hebben geëvalueerd. NASA en Intuitive Machines, dat een partner is van het ruimtevaartagentschap voor commerciële missies naar de maan, kondigde de locatie aan op 3 november 2021.

SpinLaunch wil satellieten de ruimte inslingeren Hot!

vrijdag, 12 november 2021 10:13

Ruimtevaart is en blijft vandaag de dag een dure activiteit en dat komt grotendeels door de ontwikkeling en de bouw van een raket en de bijhorende faciliteiten. De Amerikaanse start-up SpinLaunch wil dit drastisch veranderen en droomt er van om kleine satellieten in de ruimte te brengen met behulp van een grote centrifuge dat een satelliet tegen hoge snelheid de ruimte in slingert. Hierdoor valt de ontwikkeling en de bouw van een raket weg waardoor het bedrijf op termijn voor minder dan 500 000 dollar toegang tot de ruimte kan aanbieden. Indien dit bedrijf zijn theorie succesvol kan omzetten in de praktijk kan dit voor een ware revolutie zorgen binnen de ruimtevaart.

Overlijden van de Pools-Duitse astronoom Johannes Hevelius. Hij publiceerde in 1647 het resultaat van zijn vier jaar durende cartografisch onderzoek van de Maan onder de titel 'Selenographia sive Lunae Descriptio'. Hierbij ontdekte hij ook de zogeheten 'libratie' (langzame schommeling) van de Maan. Tijdens zijn cartografisch werk van de sterrenhemel introduceerde Hevelius ook een aantal sterrenbeelden die vandaag de dag nog steeds in gebruik zijn zoals de sterrenbeelden 'Jachthonden' en 'Sextant'.

M16, ook gekend als de 'Adelaarnevel' ('Star-Queen' in het engels) is een emissienevel op de grens van de sterrenbeelden Scutum, Serpens en Sagittarius. De schijnbare diameter van dit object is…