NASA-ruimtesonde slaat met succes in op Dimorphos Hot!

dinsdag, 27 september 2022 08:15

Na 10 maanden vliegen in de ruimte heeft NASA's Double Asteroid Redirection Test (DART), 's werelds eerste demonstratie van planetaire verdedigingstechnologie, maandag met succes zijn asteroïde doel geraakt, de eerste poging van het ruimtevaartagentschap om een asteroïde in de ruimte te verplaatsen. De missiecontrole van het Johns Hopkins Applied Physics Laboratory (APL) in Laurel, Maryland, kondigde de succesvolle inslag aan om 01u14 uur Belgische tijd. De inslag van DART op de asteroïde Dimorphos, een onderdeel van NASA's algemene strategie voor de verdediging van onze planeet, is een haalbare techniek om de planeet te beschermen tegen een asteroïde of komeet die op de aarde terechtkomt, mocht er een worden ontdekt.

Eerste waarnemingen van Mars met James Webb Space Telescope

dinsdag, 20 september 2022 07:23

NASA's James Webb Space Telescope heeft 5 september de eerste beelden en spectra van Mars gemaakt. De telescoop, een internationale samenwerking met ESA (European Space Agency) en CSA (Canadian Space Agency), biedt met zijn infraroodgevoeligheid een uniek perspectief op onze buurplaneet, als aanvulling op de gegevens die worden verzameld door baanraketten, zwervers en andere telescopen.

Volg LIVE de lancering van de eerste Artemis missie naar de maan! Hot!

woensdag, 31 augustus 2022 06:47

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gaat op zaterdag 3 september 2022 voor de eerste maal een nieuwe SLS raket lanceren richting de maan. De lancering had normaal op 29 augustus moeten gebeuren maar werd toen uitgesteld omwille van een technisch probleem met één van de raketmotoren. Tijdens deze onbemande Artemis 1 missie moet de nieuwe Orion ruimtecapsule tot in een lage baan om de maan worden gebracht waarna deze veilig moet terugkeren naar de aarde. Deze eerste lancering van het nieuwe Amerikaanse Space Launch System (SLS) is ongetwijfeld één van de belangrijkste gebeurtenissen in 2022 op vlak van ruimtevaart. Met deze nieuwe raket en bijhorende ruimtecapsule willen de Verenigde Staten in de nabije toekomst terug mensen naar de maan brengen. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Leer alles over de drie mannequins aan boord van de Orion ruimtecapsule! Hot!

maandag, 29 augustus 2022 08:54

Drie geïnstrumenteerde mannequins/poppen vastgebonden in stoelen op NASA's Orion ruimtevaartuig in afwachting van liftoff op de eerste vlucht van de enorme Space Launch System raket zal helpen ingenieurs evalueren van de menselijke ervaring voor toekomstige astronauten reizen naar de maan. De drie mannequins, één draagt een Orion-astronautenruimtepak en twee anderen in liggende passagiersstoelen, werden onlangs geïnstalleerd in de drukcabine van het Orion-ruimtevaartuig in het Vehicle Assembly Building op het Kennedy Space Center in Florida.

Leer hier alles over de SLS maanraket en de Orion ruimtecapsule! Hot!

zondag, 28 augustus 2022 19:29

De Verenigde Staten willen binnen enkele jaren met het ambitieuze Artemis ruimteprogramma opnieuw mensen tot op het oppervlak van de maan brengen. Om mensen en materiaal tot bij de maan te kunnen brengen bouwde NASA samen met enkele industriële partners vele jaren lang aan een nieuwe maanraket die de naam 'Space Launch System' (SLS) kreeg. Bovenop de SLS maanraket bevindt zich de Orion ruimtecapsule die in de nabije toekomst ruimtevaarders tot in een baan om de maan moet brengen. Dankzij dit artikel kan u alles leren over de technische gegevens van de nieuwe SLS maanraket alsook de bijhorende Orion ruimtecapsule!

Deze satellieten reizen mee naar de maan tijdens de Artemis 1 missie Hot!

woensdag, 24 augustus 2022 15:24

Tijdens de onbemande Artemis 1 missie naar de maan zullen zich aan boord van de nieuwe SLS raket ook tien kleine satellieten bevinden. Al deze kleine satellieten werden geselecteerd in het kader van NASA's Next Space Technologies for Exploration Partnerships programma en zijn elk niet veel groter dan een schoendoos. Deze zogeheten 'cubesats' zullen gebruikt worden voor diverse wetenschappelijke onderzoeken en werden ontwikkeld door verschillende universiteiten en ruimtevaartagentschappen. Leer aan de hand van dit artikel alles over de cubesats die meereizen naar de maan tijdens de Artemis 1 ruimtemissie!

James Webb Space Telescope brengt Jupiter in beeld Hot!

dinsdag, 23 augustus 2022 16:39

Met gigantische stormen, krachtige winden, aurora's en extreme temperatuur- en drukomstandigheden is er bij Jupiter heel wat aan de hand. NASA's James Webb-ruimtetelescoop heeft nieuwe beelden van de planeet gemaakt. Webb's Jupiter-waarnemingen zullen wetenschappers nog meer aanwijzingen geven over het innerlijke leven van Jupiter.

Leer hier alles over de European Service Modules Hot!

dinsdag, 23 augustus 2022 09:34

In 2013 kondigden NASA en ESA aan dat Europa de servicemodules zou leveren voor de volgende maanmissies van de mensheid voor astronauten. Van ontwerp tot beoordeling, bouwen en testen, vele mensen, bedrijven en uren werden gestoken in het maken van de volgende generatie hardware die astronauten in leven zal houden tijdens hun reis naar de maan.

NASA identificeert gebieden voor bemande missies naar de maan Hot!

zondag, 21 augustus 2022 09:09

NASA bereidt zich voor om astronauten onder Artemis terug naar de maan te sturen. Het agentschap heeft 13 kandidaat-landingsgebieden in de buurt van de zuidpool van de maan geïdentificeerd. Elk gebied bevat meerdere potentiële landingsplaatsen voor Artemis III, die de eerste van de Artemis-missies zal zijn om bemanning naar het maanoppervlak te brengen, waaronder de eerste vrouw die voet op de maan zet.

Eind augustus vertrekt de eerste Artemis missie naar de maan Hot!

maandag, 15 augustus 2022 09:15

Indien alles verloopt zoals gepland, gaat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA op 29 augustus 2022 voor de eerste maal een Space Launch System (SLS) maanraket lanceren. Deze belangrijke lancering maakt deel uit van de onbemande Artemis 1 missie waarmee NASA wil testen of de nieuwe raket en de bijhorende Orion ruimtecapsule in de nabije toekomst mensen naar de maan kan brengen. De lancering zal plaatsvinden vanop het Kennedy Space Center en op het einde van de missie moet de onbemande Orion ruimtecapsule veilig terugkeren naar de aarde en landen op zee. Met het Artemis programma willen de Verenigde Staten opnieuw astronauten naar de maan brengen waaronder ook de eerste vrouw naar de maan.

Dit gebeurde vandaag in 2003