Amerika neemt Japanse ruimtevaarder mee naar de maan Hot!

dinsdag, 24 mei 2022 11:07

De Amerikaanse president Joe Biden en de Japanse premier Fumio Kishida ontmoette elkaar op maandag 23 mei 2022 in Tokio waar ze vooruitgang aankondigden op het gebied van samenwerking in toekomstige bemande en onbemande missies naar de maan. Beide staatsleiders bevestigden hun toezegging om een Japanse astronaut mee aan boord te nemen van het toekomstige Gateway ruimtestation dat in een baan om de maan zal cirkelen en hun gedeelde ambitie om een toekomstige Japanse astronaut op de maan te zien landen als onderdeel van NASA's Artemis-programma.

Starliner ruimtecapsule gaat voor de tweede maal de ruimte in Hot!

vrijdag, 20 mei 2022 09:01

Een Amerikaanse Atlas V raket heeft in de nacht van 19 op 20 mei 2022 voor de tweede maal een onbemande Starliner ruimtecapsule in een baan om de aarde gebracht. De Atlas V raket vertrok om 00u54 Belgische tijd vanop Cape Canaveral in Florida en zette de nieuwe ruimtecapsule vijftien minuten later uit de ruimte. Tijdens deze tweede onbemande OFT-2 testvlucht moet de Starliner ruimtecapsule zich vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS om vervolgens terug te keren naar de aarde.

Volg LIVE de lancering van de Starliner ruimtecapsule Hot!

dinsdag, 17 mei 2022 06:25

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing gaat op woensdag 19 mei 2022 voor de tweede maal zijn Crew Space Transportation (CST)-100 Starliner ruimtecapsule in de ruimte brengen. Tijdens deze belangrijke onbemande testvlucht moet de nieuwe Starliner capsule met behulp van een Atlas V raket tot in een lage baan om de Aarde worden gebracht waarna het ruimtevaartuig zich moet vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS. De lancering is voorzien voor 00u54 Belgische tijd (20 mei). Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

LIVESTREAM: persconferentie Event Horizon Telescope Hot!

donderdag, 12 mei 2022 07:29

Op 12 mei 2022, om 15u00 Belgische tijd, start in Duitsland de langverwachte persconferentie van de European Southern Observatory (ESO) waar men de nieuwste resultaten zal bekend maken van sterrenkundig onderzoek dat verricht werd met de Event Horizon Telescope (EHT). De Event Horizon Telescope (EHT) is een grote samengestelde telescoop die bestaat uit een wereldwijd netwerk van radiotelescopen en het onderzoek met de EHT richt zich vooral op de twee zwarte gaten M87 en Sgr A*. Met de EHT kon men in 2019 ook al voor de eerste maal het zwarte gat M87 fotograferen.

Cruciale testvlucht voor Starliner ruimtecapsule Hot!

vrijdag, 06 mei 2022 06:43

Op 19 mei 2022 gaat het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing zijn nieuwste ruimtecapsule opnieuw in de ruimte brengen voor een cruciale testvlucht. Tijdens deze onbemande Boeing Orbital Flight Test 2 testvlucht moet de nieuwe Starliner ruimtecapsule zich vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS waarna het ruimtevaartuig terug moet landen in de Verenigde Staten. Tijdens een vorige onbemande testvlucht in december 2019 slaagde Boeing er niet in om de nieuwe capsule te laten koppelen met het ruimtestation.

Rocket Lab brengt 34 satellieten in de ruimte en vangt rakettrap met helikopter Hot!

dinsdag, 03 mei 2022 06:23

Rocket Lab, een toonaangevend bedrijf op het gebied van lanceer- en ruimtesystemen, heeft met succes zijn 26e Electron-missie gelanceerd, waarbij 34 satellieten in een baan om de aarde werden gebracht. Rocket Lab heeft nu in totaal 146 satellieten in een baan om de aarde gebracht met de Electron draagraket. Tijdens de missie "Daar en weer terug" heeft Rocket Lab voor het eerst ook de Electron booster met een helikopter in de lucht gevangen.

NASA verlengt acht wetenschappelijke ruimtemissies Hot!

dinsdag, 26 april 2022 19:59

Na een grondige evaluatie heeft de NASA de missies van acht wetenschappelijke ruimtemissies verlengd vanwege hun wetenschappelijke productiviteit en potentieel om onze kennis van en inzicht in het zonnestelsel en daarbuiten te verdiepen. De missies, Mars Odyssey, Mars Reconnaissance Orbiter, MAVEN, Mars Science Laboratory (Curiosity rover), InSight lander, Lunar Reconnaissance Orbiter, OSIRIS-REx, en New Horizons, zijn geselecteerd voor voortzetting, ervan uitgaande dat de onbemande ruimtevaartuigen goed blijven functioneren.

Ax-1 ruimtetoeristen keren terug naar de aarde Hot!

maandag, 25 april 2022 10:02

Een Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX met aan boord één astronaut en drie ruimtetoeristen die deel uitmaakten van de Ax-1 private ruimtemissie is op maandag 25 april 2022 veilig teruggekeerd naar de aarde. De ruimtecapsule maakte zich een dag eerder los van het internationaal ruimtestation ISS waarna het bemande ruimtevaartuig op 25 april landde voor de kust van Florida in de Atlantische Oceaan. Normaal hadden de vier ruimtevaarders al enkele dagen eerder moeten terugkeren naar de aarde maar als gevolg van slechte weersomstandigheden werd de terugkeer uitgesteld. De Ax-1 missie ging op 8 april 2022 van start en is de eerste bemande ruimtevlucht die wordt georganiseerd door het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Axiom Space.

Leer alles over de SpaceX Crew-4 ruimtemissie! Hot!

dinsdag, 19 april 2022 10:13

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op 27 april 2022 (09u52 Belgische tijd) vanop het Kennedy Space Center in Florida opnieuw vier mensen in de ruimte brengen. Het doel van deze lancering is om drie Amerikaanse astronauten en één Europese astronaute naar het internationale ruimtestation ISS te brengen waar de vier zes maanden lang zullen leven en werken. De SpaceX Crew-4 missie is de zevende bemande ruimtevlucht met een Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX en de vierde missie uit NASA's Commercial Crew programma. De bemande Crew Dragon ruimtecapsule zal zoals steeds in een baan om de aarde worden gebracht door een krachtige Falcon 9 raket.

Chinese Shenzhou 13 ruimtevaarders terug op aarde

maandag, 18 april 2022 07:11

Drie Chinese ruimtevaarders zijn op vrijdag 15 april 2022 na een ruimtemissie van zes maanden veilig teruggekeerd naar de aarde. Nadat de drie ruimtevaarders zich met hun Shenzhou 13 ruimtecapsule hadden losgekoppeld van het Chinese Tiangong ruimtestation landde deze negen uur later veilig op aarde in het Dongfeng landingsgebied. De drie Shenzhou 13 ruimtevaarders hebben tijdens deze missie een nieuw Chinees record gevestigd aangezien zij zes maanden in een baan om de aarde hebben verbleven.

De eerste van de vier grote telescopen van de Very Large Telescope (VLT) wordt voor het eerst naar de sterrenhemel gericht. De Very Large Telescope (VLT) is een observatorium van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) op de berg Cerro Paranal in de Atacamawoestijn in Chili op 2 635 meter hoogte. Het observatorium bestaat vandaag de dag uit vier grote 8,2-meter spiegeltelescopen van het type Ritchey-Chrétien, die de Unit Telescopes of UT’s worden genoemd, en een aantal kleinere telescopen met een spiegeldoorsnede van 1,8 m. De vier spiegeltelescopen kunnen als een interferometer aan elkaar worden gekoppeld, waardoor ze als één grote telescoop kunnen opereren. Foto: ESO