Spacepage
Boeken en atlassen

Boeken en atlassen

De eerste mens op de Maan

‘Een kleine stap voor een mens, maar een grote stap voor de mensheid’. Wie herinnert zich niet de legendarische woorden van Neil Armstrong, de eerste mens die voet op de maan zette? In zijn schitterende De eerste mens op de maan beschrijft Rod Pyle op fascinerende wijze onze zoektocht naar de maan en de toekomst van de ruimtevaart.

Turn left at Orion

Een reisgids voor beginnende amateur-astronomen. Sla linksaf bij Orion biedt alle informatie die u nodig heeft over de Maan, de planeten en een hele reeks van hemellichamen. Groot formaat diagrammen tonen deze objecten precies zoals deze worden weergegeven in een kleine telescoop en voor elk object is er informatie over de huidige stand van onze astronomische kennis.

Pocket Sky Atlas

Vele amateur-astronomen hebben hem al lang in huis, de Pocket Sky Atlas van Sky and Telescope. Ik ga mij daarom ook aansluiten bij deze groep. Het handige formaat spreekt mij alvast erg aan. Het formaat is kleiner dan bij normale sterrenatlassen, maar toch goed leesbaar. Als een ervaren boekenlezer start ik met een blik op de achterflap. Ik lees dat de Pocket Sky Atlas geschikt is voor zowel ervaren waarnemers als beginnelingen. Aangezien ik ergens tussenin zweef, hoop ik dat die omschrijving goed klopt.

VVS Deep-Sky Atlas

De VVS Deep-Sky Atlas is zeker geen boek om 's avonds gezellig voor het haardvuur te lezen met een glaasje wijn (of iets anders), maar eerder een handig hulpmiddel bij het voorbereiden van waarnemingen. Het boek geeft een overzicht van de belangrijkste objecten die waarneembaar zijn met middelmatige tot grote telescopen aan onze sterrenhemel.

The Messier Objects

Dit Engelstalige boek van 306 pagina’s is bedoeld als een gids doorheen de Messierlijst. De eerste drie hoofdstukken leggen ons uit wie Charles Messier was, hoe James O’Meara zijn waarnemingen gedaan heeft en hoe het boek in elkaar steekt. Zeer interessant om die drie hoofdstukken eens door te nemen. Het grootste hoofdstuk van dit boek is het vierde waarin alle Messierobjecten behandeld worden.

Sterrenkunde voor Dummies

Sterrenkunde voor dummies is een stoomcursus voor iedereen! Ben je een leek, een gevorderd waarnemer of heb je gewoon interesse in astronomie dan is dit boek iets voor jou! Het maakt kennis met planeten, kometen, meteorieten, ijsdwergen, zwarte gaten, buitenaards leven, …
En nog veel meer! Begin je nu met het eerste onderwerp of begin je met het laatste, het maakt niet uit! Het boek is zo opgebouwd dat je leest waar je zin in hebt…

In het spoor van Sputnik

Op 4 oktober 2007 was het vijftig jaar geleden dat de ruimtevaart begon: Vrolijk piepend ging Spoetnik-1 zijn baantjes om de aarde trekken. Op hetzelfde moment begon de race naar de ruimte. De eerste kunstmaan was Russisch, de eerste mens in de ruimte ook: Joeri Gagarin. Maar het waren de Amerikanen die als eersten (en tot nu toe enigen) op de maan rondliepen.

Zon en Aarde: een unieke relatie

Dit boek gaat, zoals de titel het zegt, over de Zon en zijn relatie tot de Aarde. Het is een uitgave van Volkssterrenwact MIRA en beschikbaar bij, onder andere, de VVS en Stichting de Koepel. Na een inleiding van Frank Deboosere beginnen we meteen met het onstaan van onze Zon en het planetenstelsel.

The History of Meteoritics and Key Meteorite Collections: Fireballs, Falss and Finds

Dit boek is Special Publication 256 in de prestigieuze reeks van de Londense Geological Society en was een lang verwacht werk over de geschiedenis van het meteorieten fenomeen. Het is een essentieel geschiedkundig verslag van de wetenschappelijke benadering en classificatie van meteorieten en het opstarten van meteoriet verzamelingen in musea wereldwijd.

Ambassadors from Earth

Jay Gallantine’s boek is het vijfde in de “Outward Odyssey” ruimtevaart reeks van de Universiteit van Nebraska. Het boek beschrijft enkele cruciale momenten voor onbemande ruimtevaart missies uit de jaren 1960 en 1970. Onbemande ruimtevaart tuigen zijn gecompliceerde wondertjes van techniek en er zijn duizenden mensen betrokken bij de vele stadia en aspecten van ruimtevaart missies.

Naar boven

Dit gebeurde vandaag in 1993

De Japans-Amerikaanse röntgensatelliet ASTRO-D, ook gekend als 'Advanced Satellite for Cosmology and Astrophysics', wordt vanop het Kagoshima Space Center in Japan in de ruimte gebracht. Met deze ruimtetelescoop werd tot 14 juli 2000 aan röntgenastronomie gedaan dankzij vier röntgentelescopen. Zo werden er meer dan 3 000 observaties uitgevoerd en werden er meer dan 1 000 wetenschappelijke publicaties geschreven op basis van data afkomstig van de ASTRO-D satelliet. Op 2 maart 2001 brandde deze ruimtetelecoop op in de atmosfeer van de Aarde. Foto: JAXA

Geplande evenementen

Starnights 2018
17 augustus 2018 tot 19 augustus 2018

Messier 83

Messier 83

M83 is een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Hydra (Waterslang) dat deels een spiraal en deels een balkspiraalstelsel is. Doordat we het sterrenstelsel langs boven bekijken, zijn de spiraalarmen duidelijk zichtbaar.…

Lees meer...

Steun Spacepage!

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

Reeds 14% ingezameld