maandag, 25 juni 2012 10:41

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in juli 2012? Hot!

Waarnemen Waarnemen Foto: International Astronomical Union

Ondanks het feit dat de maand juli gekend staat om zijn 'grijze nachten' (doordat de Zon niet volledig ondergaat, wordt het niet volledig donker) zijn er toch enkele leuke nachtelijke hemelverschijnselen te zien. Helaas moeten we in juli wel afscheid nemen van de planeet Mercurius aangezien deze verdwijnt in de avondschemering.

Venus schittert in juli dan weer als 'morgenster' en is voor dageraad in het oosten te bewonderen. Ook Jupiter is 's morgens, nabij de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier, zeer goed te zien aangezien deze planeet veel helderder is dan de ster. Eén van de belangrijkste evenementen aan de nachtelijke sterrenhemel in de maand juli vindt plaats in de vroege ochtend van 15 juli 2012. Zo zal op die datum, omstreeks 04u00 de planeet Jupiter door de Maan bedekt worden. De intrede van de bedekking start om 03u50. De Maan staat dan 11 graden boven de noordoostelijke horizon en is op dat moment voor slechts 16% verlicht waardoor we een mooie sikkel te zien krijgen. Gedurende twintig minuten lang schuift de Maan vervolgens van west naar oost langs de grootste planeet uit het zonnestelsel. Om 04u14 komt Jupiter uiteindelijk opnieuw tevoorschijn.

Ook in de maand juli kan men, bij heldere weersomstandigheden, genieten van enkele interessante meteorenzwermen die voor zogenaamde 'vallende sterren' zorgen. Zo bereikt op donderdag 19 juli 2012 de meteorenzwerm Cygniden rond 5 uur zijn maximum en staat de radiant van deze zwerm op dat moment het hoogst aan de hemel in het sterrenbeeld Zwaan (Cygnus). Bij ideale weersomstandigheden kan men dan ongeveer drie meteoren per uur zien. Eind juli, tussen 24 en 31 juli, kan men dan weer Delta-Aquariden meteoren zien. De radiant van deze meteorenzwerm bevindt zich in het sterrenbeeld Waterman (Aquarius). Bij ideale omstandigheden kan men, tijdens het maximum op 28 juli, ongeveer elf meteoren per uur waarnemen. Deze meteoren zijn gekend om hun lange sporen, zijn vaak zeer helder en eerder traag.

Ondanks de korte nachten is de maand juli zeer geschikt om de open sterrenhoop Messier 11 (M11) waar te nemen. Deze prachtige sterrenhoop, die ook de 'Wild Duck Cluster', wordt genoemd, bevindt zich in het sterrenbeeld Schild (Scutum) en heeft een helderheid van magnitude 5,8. Met een goede verrekijker of kleine telescoop kan je deze sterrenhoop, bij goede omstandigheden, al waarnemen. Een andere aanrader voor liefhebbers van deep-sky objecten is de planetaire nevel Messier 27 (M27). Deze nevel, die ook de 'Halternevel' wordt genoemd, kan je terugvinden in het sterrenbeeld Vosje (Vulpecula) en heeft een helderheid van magnitude 8,1. Ook een andere bekende planetaire nevel, de Ringnevel (M57), kan je in juli goed waarnemen. Deze ringvormige nevel bevindt zich in het sterrenbeeld Lier (Lyra) en heeft een helderheid van magnitude 9.

De Duitse sterrenkundige Albert Marth ontdekt vanuit het South Villa Observatory in Londen de planetoïde 29 Amphitrite. Deze planetoïde heeft een gemiddelde diameter van 212 kilometer en heeft een oppervlak met een hoog albedo waardoor deze een helder oppervlak heeft. Uit sterbedekkingen is gebleken dat de planetoïde Amphitrite mogelijk een natuurlijke satelliet heeft. De naam van deze planetoïde verwijst naar de naar godin Amphitrite die in de Griekse mythologie de vrouw van Poseidon was, de god van de zee.

M104, ook bekend als de 'Sombreronevel', is een zeer geliefd en bekend deep-sky object vanwege de prachtige foto van de Hubble Space Telescope. Dit spiraalvormig sterrenstelsel is een zogeheten 'edge-on'…