dinsdag, 21 januari 2014 11:29

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in februari 2014? Hot!

Waarnemen met een telescoop en een binoculair Waarnemen met een telescoop en een binoculair Foto: IAU

De tweede maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'schrikkelmaand', 'slijkmaand' of 'regenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Februus, de god van de purificatie en onderwereld. In dit uitgbereid artikel wordt een overzicht gegeven wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in februari 2014.

De Maan en de planeten

De planeet die zich het dichtst bij de Zon bevindt, Mercurius, verdwijnt omstreeks 9 februari 2014 in de avondgloed. Op 31 januari 2014 bereikt Mercurius zijn grootste oostelijke elongatie. De helderheid van deze kleine planeet, die we terugvinden in het sterrenbeeld Waterman, bedraagt op dat moment magnitude +1,4. Vernus, de tweede planeet vanaf de Zon, is in februari 2014 een zogeheten 'morgenster' en is goed waarneembaar in het zuidoosten in het sterrenbeeld Boogschutter. In februari 2014 komt Venus iets meer dan twee uur voor de Zon op. De planeet Mars komt in februari 2014 steeds vroeger op en is van de late avond tot het aanbreken van de ochtend waarneembaar in het sterrenbeeld Maagd in de buurt van de ster Spica. De 'rode planeet' (Mars) nadert de Aarde waardoor de helderheid van Mars steeds meer toeneemt. De grootste planeet uit ons zonnestelsel, Jupiter, is in februari een groot deel van de nacht te bewonderen in het sterrenbeeld Tweelingen. Bij het vallen van de avond kunnen we Jupiter terugvinden in het oosten. In februari 2014 kunnen we ook enkele mooie overgangen waarnemen van de Jupitermanen Io en Europa en hun schaduwen. Zo is in de nacht van 2 op 3 februari 2014 een overgang van de Jupitermaan Europa en zijn schaduw over de planeetschijf van Jupiter volledig te zien. Op 6 februari 2014 kunnen we ook enkele volledige overgangen waarnemen van van Io en haar schaduw over de planeetschijf van Jupiter. Op maandag 10 februari 2014 bevinden zich alle vier de Galileïsche manen zich ten westen van Jupiter. Vanaf de gigantische gasplaneet gezien zijn dit Europa, Io, Ganymedes en Callisto. Saturnus, de planeet met het prachtige ringenstelsel, is in februari 2014 's morgens zichtbaar in het sterrenbeeld Weegschaal. Uranus en Neptunus kunnen we in februari 2014 terugvinden in de sterrenbeelden Vissen en Waterman. Beide planeten zijn enkel zichtbaar met een middelgrote en grote telescoop. Op zaterdag 15 februari 2014 is het Volle maan.

Planetoïde Pallas

Op 22 februari 2014 is de planetoïde 2 Pallas in oppositie met de Zon. Pallas heeft een omvang van 582 × 556 × 500 kilometer en beweegt zich in een baan om de Zon op een afstand van ongeveer 416 miljoen kilometer. Deze rotsblok werd op 28 maart 1802 ontdekt door de Duitse astronoom Heinrich Wilhelm Matthias Olbers en werd genoemd naar Pallas uit de Griekse mythologie, dochter van Zeus en beschermgodin van de stad Athene. Doordat deze planetoïde op 22 februari 2014 in oppositie is met de Zon heeft deze op dat moment een schijnbare helderheid van magnitude +7,0. Hierdoor is dit hemellichaam onder goede omstandigheden al waarneembaar met een binoculair. Pallas kan worden teruggevonden in het sterrenbeeld Waterslag (Hydra). Op 23 februari 2014 bevindt dit hemellichaam zich het dichtst bij de Aarde op een afstand van ongeveer 184 miljoen kilometer.

Komeet C/2012 X1 (LINEAR)

Op 21 februari 2014 bereikt de komeet C/2012 X1 (LINEAR) het perihelium. Dit is het punt waar de komeet zich het dichtst tot de Zon bevindt. Deze niet-periodieke komeet werd in december 2012 ontdekt. Voor zijn periheliumpassage is de komeet C/2012 X1 (LINEAR) terug te vinden in de sterrenbeelden Ossenhoeder, Slang, Hercules, Slangendrager en Adelaar. Na zijn periheliumpassage in de sterrenbeelden Waterman en Steenbok. Tijdens het perihelium bevindt deze komeet zich op een afstand van 1,59 Astronomische Eenheden (AE) van de Zon en 2,02 Astronomische Eenheden (AE) van de Aarde (1 AE = 149 miljoen kilometer). In de periode rond 26 februari 2014 moeten wij deze komeet aan de ochtendhemel het helderst zien maar de beste periode om dit hemellichaam waar te nemen vanuit onze streken is rond 11 februari 2014.. Volgens schattingen kan C/2012 X1 (LINEAR) een helderheid bereiken van magnitude +4,0. Kometen en hun helderheid zijn en blijven echter zeer moeilijk voorspelbaar, zeker wanneer deze voor het eerst het binnenste gedeelte van het zonnestelsel bezoeken. Rond 22 mei 2014 komt deze komeet het dichtst tot de Aarde (1,6 Astronomische Eenheden).

Deep-sky objecten

Naast de bekendste winterobjecten aan de wintersterrenhemel zoals de Pleiaden (M45), Hyaden en de prachtige Orionnevel (M42), zijn er nog tal van andere zeer interessante maar minder bekende deep-sky objecten aan de wintersterrenhemel te zien. Aan het begin van de avond staan de Messierobjecten M34 en M103 hoog aan de hemel. Deze twee Messierobjecten zijn zogheten 'open sterrenhopen'. M34 is een Messierobject in het sterrenbeeld Perseus met visuele magnitude 5,5 dat zich op een lijn bevindt die Gamma Andromedae en Algol (Bèta Persei) met elkaar bevindt. Deze open sterrenhoop is in een verrekijker te zien als een wazig vlekje en is een prachtig object om met een telescoop te observeren. M103 is eveneens een open sterrenhoop (magnitude 7,4) en is terug te vinden in het sterrenbeeld Cassiopeia (het sterrenbeeld met de 'W'-vorm aan de hemel). Deze open sterrenhoop bevindt zich op een lijn die Delta en Epsilon Andromedae met elkaar verbinden en ligt vlakbij de ster Delta Cassiopeiae. Dit object is echt de moeite waard om waar te nemen met een binoculair of telescoop. Het sterrenbeeld Haas is niet echt een vaag sterrenbeeld te noemen, maar het wordt vaak over het hoofd gezien aangezien dit minder bekende sterrenbeeld zich onder het schitterende sterrenbeeld Orion bevindt dat alle aandacht opeist. Ook komt het sterrenbeeld Haas in onze streken niet erg hoog boven de horizon. Dit sterrenbeeld herbergt echter een prachtige bolvormige sterrenhoop, M79, die een visuele magnitude heeft van 7,7. De bolhoop bevindt zich in het zuidelijke deel van het sterrenbeeld en bevindt zich op een afstand van ongeveer 42 100 lichtjaar van de Aarde. Liefhebbers van sterrenstelsels kunnen in de maand februari het sterrenstelsel M81 bewonderen in het sterrenbeeld Grote Beer. Dit indrukwekkende sterrenstelsel, ook gekend onder de naam 'Bode's nevel', heeft een magnitude van 6,9 en een schijnbare afmeting van 25,7'. M81 staat op 16 februari omstreeks 00u55 op 73° boven de horizon en is onder goede omstandigheden al te bewonderen met een binoculair. Het spreekt voor zich dat men het best deep-sky objecten waarneemt in de periode rond Nieuwe Maan (30 januari 2014) aangezien men dan geen hinder heeft van storend Maanlicht.

De sterrenbeelden op 15 februari 2014 (01u00)