Waarnemen & hemelverschijnselen

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in juni 2015? Hot!

dinsdag, 26 mei 2015 21:08

Op 1 juni start de weerkundige zomer. Twintig dagen later begint officieel de astronomische zomer dat sterrenkundigen ook wel het 'solsticium' heten. De maand juni werd genoemd naar de Romeinse godin, Juno, de vrouw van Jupiter. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in juni 2015.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in mei 2015? Hot!

zondag, 26 april 2015 05:37

De vijfde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel de 'bloeimaand' of 'Mariamaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is mei 2015 een interessante maand doordat de planeet Saturnus in oppositie is met de Zon, Venus schittert aan de avondhemel en we kunnen genieten van de eta Aquariden meteorenzwerm. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in mei 2015.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in april 2015? Hot!

dinsdag, 24 maart 2015 18:31

De vierde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'grasmaand', 'pasmaand' of 'eiermaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is april 2015 een zeer interessante maand doordat we de planeten Mercurius, Venus en Jupiter goed kunnen waarnemen en we kunnen genieten van de Lyriden meteorenzwerm. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in april 2015.

Toekomstige eclipsen in België

vrijdag, 20 maart 2015 17:57

Een zonsverduistering, ook wel 'eclips' genoemd, is een prachtig astronomisch verschijnsel waarbij we de Maan langzaam voor de Zon zien bewegen. Afhankelijk van de positie van de Zon, Maan en Aarde kunnen er twee tot vijf zonsverduisteringen per jaar plaatsvinden. Helaas is het geen alledaags fenomeen aangezien eclipsen slechts zeer plaatselijk zichtbaar zijn op de wereld. Dit artikel geeft een overzicht van alle zonsverduisteringen die tussen 2015 en 2050 plaatsvinden en zichtbaar zijn in België.

Fotocollage: gedeeltelijke zonsverduistering 20 maart 2015 Hot!

donderdag, 19 maart 2015 17:47

Heb je op 20 maart 2015 in België of Nederland een mooie of originele foto kunnen maken van de gedeeltelijke zonsverduistering? Stuur jouw foto dan naar onze redactie (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) en wij plaatsen jouw foto in deze speciale fotocollage. Op deze manier kan iedereen jouw foto bewonderen en kan iedereen de pracht van een eclips aanschouwen.

Kijk veilig naar de Zon met een schoendoos Hot!

donderdag, 19 maart 2015 16:34

De Zon of een eclips veilig waarnemen hoeft niet altijd met een dure telescoop uitgerust met filters of met een speciaal eclipsbrilletje. Zo kan je onze ster ook ook op een veilige manier bewonderen met behulp van een zelfgemaakte camera obscura. Het grote voordeel aan een dergelijk systeem is dat het eenvoudig te maken is en dat het goedkoop is. Ontdek via dit artikel wat je allemaal kan met een schoendoos en een beetje knutselwerk.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in maart 2015? Hot!

dinsdag, 24 februari 2015 18:27

De derde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'lentemaand', 'buienmaand' of 'guldenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Mars, de god van de oorlog. In dit uitgebreid hemeljournaal wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in maart 2015.

Zonsverduistering op 20 maart 2015 Hot!

donderdag, 05 februari 2015 18:49

Op vrijdag 20 maart 2015 vindt er een totale zonsverduistering plaats die in de Benelux te zien zal zijn als een mooie gedeeltelijke eclips. Zo zullen we vanuit België en Nederland tussen 09u26 en 11u45 uur de Maan gedeeltelijk voor de Zon zien schuiven. Het maximum van deze verduistering vindt plaats omstreeks 10u40. Op dat moment zal ongeveer 83% van de diameter van onze ster bedekt zijn.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in februari 2015? Hot!

maandag, 26 januari 2015 19:50

De tweede maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'schrikkelmaand', 'slijkmaand' of 'regenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Februus, de god van de purificatie en onderwereld. In dit uitgebereid artikel wordt een overzicht gegeven wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in februari 2015.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in 2015? Hot!

vrijdag, 02 januari 2015 10:52

Ieder jaar opnieuw sieren verschillende hemelfenomenen de nachthemel. Alles aan de hemel is voortdurend in verandering: de planeten bewegen tussen de sterrenbeelden door terwijl deze sterrenbeelden op hun beurt doorheen de tijd verdwijnen, en na enkele maanden weer verschijnen aan de sterrenhemel. In dit artikel zullen we het hebben over wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in 2015.

Een Amerikaanse Redstone-Sparta raket brengt vanop de Woomera lanceerbasis in Australië de eerste Australische satelliet genaamd WRESAT in de ruimte. Deze kleine kunstmaan had een gewicht van 45 kilogram en werd ontwikkeld om nieuwe technologieën te testen. WRESAT brandt na een succesvolle missie op 10 januari 1968 op in de atmosfeer van de Aarde. Dankzij deze geslaagde missie wordt Australië de zevende natie ter wereld dat een satelliet in een baan om de Aarde heeft.

M15, ook gekend als NGC 7078, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Pegasus met een werkelijke diameter van ongeveer 87 lichtjaar. Over de afstand bestaat nog enige discussie, waarschijnlijk…