Waarnemen & hemelverschijnselen

De Perseïden komen er terug aan! Hot!

donderdag, 04 augustus 2016 08:27

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in juni 2016? Hot!

maandag, 30 mei 2016 19:24

Op 1 juni start de weerkundige zomer. Twintig dagen later begint officieel de astronomische zomer dat sterrenkundigen ook wel het 'solsticium' heten. De maand juni werd genoemd naar de Romeinse godin, Juno, de vrouw van Jupiter. In juni 2016 is de prachtige planeet Saturnus in oppositie en kunnen we verschillende vallende sterren zien afkomstig van minder bekende meteorenzwermen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in juni 2016.

Hubble fotografeert Mars

zaterdag, 21 mei 2016 12:51

Op 22 mei 2016 staat de planeet Mars in oppositie met de Zon. Dit wil zeggen dat deze planeet zich, gezien vanaf de Aarde, tegenover de Zon bevindt en hierdoor de hele nacht zichtbaar is. Eind mei 2016 bereikt Mars ook zijn kleinste afstand tot de Aarde. Ter gelegenheid van deze oppositie maakte de Hubble Space Telescope een nieuwe gedetailleerde foto van Mars waarop tal van details te herkennen zijn.

Bekijk hier LIVE de Mercuriusovergang Hot!

maandag, 09 mei 2016 10:47

Op 9 mei 2016 kunnen we in België, Nederland en vele andere plaatsen op Aarde genieten van een prachtig astronomisch verschijnsel: een Mercuriusovergang. Dit is een relatief zeldzaam verschijnsel dat plaatsvindt wanneer, gezien vanaf de Aarde gezien, de kleine planeet Mercurius voor de Zon schuift. Zo zullen we op 9 mei meerdere uren lang kunnen zien hoe een klein, donker 'bolletje' voor de schijf van onze ster schuift. Doordat Mercurius een zeer kleine planeet is, kunnen we de overgang het best waarnemen met behulp van telescopen. Bekijk via dit artikel LIVE dit verschijnsel!

Mercuriusovergang op 9 mei 2016 Hot!

zondag, 08 mei 2016 06:53

Op 9 mei 2016 kunnen we in België, Nederland en vele andere plaatsen op Aarde genieten van een prachtig astronomisch verschijnsel: een Mercuriusovergang. Een Mercuriusovergang is een relatief zeldzaam verschijnsel dat plaatsvindt wanneer, gezien vanaf de Aarde gezien, de kleine planeet Mercurius voor de Zon schuift. Zo zullen we op 9 mei meerdere uren lang kunnen zien hoe een klein, donker 'bolletje' voor de schijf van onze ster schuift.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in mei 2016? Hot!

zondag, 01 mei 2016 08:50

De vijfde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel de 'bloeimaand' of 'Mariamaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is mei 2016 een zeer interessante maand doordat de planeet Mars op 22 mei in oppositie is, er een Mercuriusovergang zichtbaar is en we kunnen genieten van de eta Aquariden meteorenzwerm. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in mei 2016.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in april 2016? Hot!

woensdag, 30 maart 2016 11:09

De vierde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'grasmaand', 'pasmaand' of 'eiermaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is april 2016 een zeer interessante maand doordat we de planeten Mercurius, Mars, Jupiter en Saturnus kunnen waarnemen, een komeet kunnen zien en we kunnen genieten van de Lyriden meteorenzwerm. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in april 2016.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in maart 2016? Hot!

dinsdag, 01 maart 2016 08:23

De derde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'lentemaand', 'buienmaand' of 'guldenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Mars, de god van de oorlog. In dit uitgebreid hemeljournaal wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in maart 2016.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in februari 2016? Hot!

zondag, 31 januari 2016 09:46

De tweede maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'schrikkelmaand', 'slijkmaand' of 'regenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Februus, de god van de purificatie en onderwereld. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in februari 2016.

Kijk eens naar vijf paneten! Hot!

dinsdag, 19 januari 2016 14:11

Vanaf woensdag 20 januari 2016 kunnen we met het blote oog maar liefst vijf planeten aan de ochtendhemel zien: Mercurius, Venus, Mars, Saturnus en Jupiter. Links in het oosten staan Mercurius, Venus en Saturnus en in het zuiden vinden we Mars en in het zuidwesten Jupiter terug. We hebben ruim tien jaar moeten wachten op een dergelijke samenstand die nu ongeveer een maand lang zichtbaar zal zijn.

Een Amerikaanse Atlas raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida een Mercury ruimtecapsule in de ruimte met aan boord het aapje Enos. De ruimtevlucht van Enos duurt slechts 3 uur en 20 minuten en tijdens deze missie draait het aapje tweemal rond de Aarde. Na de landing in de Atlantische Oceaan bleek zowel de ruimtecapsule alsook het aapje in goede conditie te zijn. Na deze missie wordt de ruimtecapsule goed bevonden om mensen in de ruimte te brengen. Foto: NASA