Waarnemen & hemelverschijnselen

Kijgen we in mei 2014 een meteorenstorm te zien?

donderdag, 01 november 2012 10:11

Recente berekeningen van Esko Lyytinen uit Finland en Peter Jenniskens van het NASA Ames Research Center hebben aangetoond dat de Aarde in mei 2014 een gebied zal doorkruisen waar zeer veel stofdeeltjes aanwezig zijn. Deze stofdeeltjes zijn afkomstig van komeet 209P/LINEAR, en kunnen resulteren in een meteorenstorm waarbij in een tijdspanne van één uur 100 tot 400, en mogelijk zelfs 1 000 meteoren te zien zijn.

De kometen van 2013

dinsdag, 09 oktober 2012 00:32

Voor komeetliefhebbers wordt 2013 een zeer boeiend jaar, want het zou kunnen dat volgend jaar, in 2013, twee kometen met het blote oog zichtbaar worden! Het gaat om de kometen C/2011 L4 PANSTARRS en C/2012 S1 ISON, die allebei met het blote oog zichtbaar zouden moeten zijn in onze streken.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in oktober 2012?

dinsdag, 25 september 2012 00:40

Op zaterdag 27 oktober 2012 bereikt de kleine planeet Mercurius zijn grootste oostelijke elongatie. Dit wil zeggen dat de binnenplaneet zich op het punt bevindt waarbij de planeet het verst van de Zon staat. De helderheid van Mercurius bedraagt op dat moment magnitude +0,1 en de binnenplaneet is voor 61% verlicht.

Impact op Jupiter Hot!

dinsdag, 11 september 2012 10:16

Nu Jupiter goed zichtbaar is aan de sterrenhemel zijn over de hele wereld heel wat telescopen en ogen gericht naar de grootste planeet uit het zonnestelsel. Hierdoor hebben amateur-astronomen in de nacht van maandag 10 op dinsdag 11 september 2012 kunnen vaststellen dat Jupiter het slachtoffer is geworden van een impact van een nog onbekend object.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in september 2012? Hot!

zondag, 02 september 2012 22:48

Nu de zomermaanden achter ons liggen, beginnen de dagen opnieuw korter te worden waardoor we steeds vroeger de prachtige sterrenhemel kunnen bewonderen. Mercurius kunnen we in september niet waarnemen doordat de kleine planeet te dicht bij de Zon staat. De tweede planeet uit het zonnestelsel, Venus, komt vier uur voor de Zon op en schittert vervolgens in het oosten. Ook Jupiter is één van de planeten die in september 2012 héél mooi waar te nemen zijn.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in augustus 2012? Hot!

vrijdag, 10 augustus 2012 04:00

Augustus 2012 wordt een drukke maand voor amateur-sterrenkundigen. Zo kan je in deze maand enkele prachtige planeten waarnemen, kan je daarbij ook genieten van de jaarlijkse Perseïden meteorenzwerm en krijgen we twee Volle Manen te zien tijdens één kalendermaand. In augustus 2012 bereikt de kleine planeet Mercurius zijn grootste westelijke elongatie.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in juli 2012? Hot!

maandag, 25 juni 2012 10:41

Ondanks het feit dat de maand juli gekend staat om zijn 'grijze nachten' (doordat de Zon niet volledig ondergaat, wordt het niet volledig donker) zijn er toch enkele leuke nachtelijke hemelverschijnselen te zien. Helaas moeten we in juli wel afscheid nemen van de planeet Mercurius aangezien deze verdwijnt in de avondschemering.

Venusovergang niet te zien door de regen Hot!

woensdag, 06 juni 2012 04:39

In de nacht van dinsdag 5 juni op woensdag 6 juni 2012 vond er een prachtige Venusovergang plaats die door miljoenen mensen op Aarde werd waargenomen. Tijdens dit zeldzaam astronomisch verschijnsel zien we hoe de planeet Venus zich als een klein zwart bolletje voor de Zon beweegt. Dergelijk schouwspel valt enkel waar te nemen bij de zogenaamde binnenplaneten (Mercurius en Venus) doordat hun banen zich tussen de Zon en de Aarde bevinden.

Venusovergang op 6 juni 2012 Hot!

maandag, 04 juni 2012 05:27

In de vroege ochtend van woensdag 6 juni 2012 (Belgische tijd) vindt er een Venusovergang plaats. Dit schouwspel is één van de astronomische hoogtepunten van de afgelopen jaren en is een zeer zeldzame gebeurtenis. Zo heeft men sinds het begin van onze jaartelling slechts 26 maal een Venusovergang kunnen aanschouwen.

In mei krijgen we opnieuw een 'supermaan' te zien

woensdag, 02 mei 2012 04:29

Op 6 mei 2012 is het weer zover. Op die dag is het Volle Maan en staat onze trouwe buur, in zijn elliptische baan rondom onze planeet, het dichtst tot de Aarde. De afstand van de Maan tot het midden van de Aarde bedraagt op 6 mei 2012 omstreeks 05u35 Belgische tijd 356 955 kilometer. De Maan zal die dag een schijnbare diameter hebben van 33'29".

Overlijden van de Duits-Deense astronoom Heinrich Louis d'Arrest. Hij ontdekte verschillende kometen, de planetoïde Freia en 342 deep sky objecten. Hij was ook mede-ontdekker van de planeet Neptunus. D'Arrest is vooral bekend om zijn onderzoek naar planetoïden en kometen maar hij heeft tevens aan veel van de ontcijfering van clusters van sterrenstelsels deelgenomen. Zijn observaties van nevelige objecten vatte hij in het in 1867 verschenen boek Siderum Nebulosorum Observationes Havnienses samen.

De planetaire nevel NGC 2440 kan men terugvinden in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven) en is van magnitude 9.4. De vorm van de binnenste ring is ovaal maar het buitenste en…