zaterdag, 24 augustus 2019 07:39

Steen op Mars genoemd naar de 'Rolling Stones' Hot!

De The Rolling Stone Rock op het Marsoppervlak. De The Rolling Stone Rock op het Marsoppervlak. Foto: NASA

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een steen op de planeet Mars genoemd naar de bekende rockband Rolling Stones. De steen heet vanaf nu 'The Rolling Stone Rock' en is niet veel groter dan een golfbal. Op 26 november 2018 rolde deze steen één meter verder op het Marsoppervlak als gevolg van de landing van de Amerikaanse Marslander InSight. De bandleden van de Rolling Stones zelf lieten al weten aangenaam verrast te zijn en vinden dit een fantastische manier om de start van hun No Filter Tour mee te vieren.

De bewuste steen op het oppervlak van de planeet Mars kwam op 26 november 2018 aan het rollen als gevolg van de stuwkracht van de motoren van de InSight Marslander. De steen rolde één meter verder en werd nauwlettend in het oog gehouden in het vluchtleidingscentrum van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Uiteindelijk maakte de Amerikaanse Hollywood-acteur Robert Downey Jr. op 22 augustus 2019 aan de start van de nieuwe tournee van de Rolling Stones bekend dat deze steen zou genoemd worden naar één van de grootste rockbands aller tijden. Volgens het team achter NASA's InSight missie reikt de invloed van de Rolling Stones rockband tot aan de planeet Mars aangezien zij tot op heden al meer dan 200 miljoen albums hebben verkocht sinds de band begin de jaren '60 werd opgericht. Ondanks het feit dat NASA deze steen genoemd heeft naar de Rolling Stones werd deze naam officieel nog niet goedgekeurd door de International Astronomical Union (IAU). Toch zal deze naam door NASA gebruikt worden en in de toekomst terug te vinden zijn op kaarten van het Marsoppervlak. NASA wetenschappers geven wel meer onofficiële namen aan stenen of kraters op planeten in ons zonnestelsel.

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 7 vliegt op een afstand van 3 430 kilometer langs het oppervlak van de planeet Mars. Marioner 7 zond 126 opnames naar de Aarde en voerde ondermeer temperatuur-, luchtdruk- en helderheidsmetingen uit. Van de 126 opnames bestonden er 33 uit close-up foto's waarop de kleinst zichtbare details ongeveer 300 meter groot waren. Foto: NASA