vrijdag, 05 februari 2021 15:03

NASA kiest Firefly Aerospace voor voor wetenschappelijke missie naar de maan

Artistieke impressie van de Blue Ghost maanlander. Artistieke impressie van de Blue Ghost maanlander. Foto: Firefly Aerospace

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft het bedrijf Firefly Aerospace gekozen waarmee het zal samenwerken voor een onbemande wetenschappelijke missie naar de maan in 2023. Zo zal Firefly Aerospace de onbemande maanlander Blue Ghost ontwikkelen en bouwen met aan boord tien wetenschappelijke NASA-experimenten waarmee men onder andere de samenstelling van de maanbodem wil onderzoeken. Deze wetenschappelijke missie maakt deel uit van NASA's Artemis maanprogramma waarmee de Verenigde Staten op termijn opnieuw mensen naar de maan wil brengen.

Het contract dat NASA afsloot met Firefly Aerospace heeft een waarde van 93,3 miljoen dollar en maakt deel uit van NASA's Commercial Lunar Payload Services (CLPS) programma. Met dit ruimteprogramma wil NASA samenwerken met private ruimtevaartbedrijven om wetenschappelijke experimenten tot op het oppervlak van de maan te brengen. Firefly Aerospace gaat nu zijn Blue Ghost maanlander verder ontwikkelen en bouwen die in 2023 in de ruimte moet worden gebracht. De maanlander werd genoemd naar een zeldzame soort van vuurvliegjes 'Blue Ghost'. Eenmaal aangekomen bij de maan moet de onbemande Blue Ghost maanlander landen in het Mare Crisium gebied dat zich in het oostelijk gebied van de naar de aarde toegekeerde kant van de maan bevindt. In dit gebied op de maan landde in het verleden ook al de Russische Luna 15, Luna 23 en Luna 24 maanlanders. Aan boord van de Blue Ghost zullen zich tien wetenschappelijke experimenten bevinden waarmee men ondermeer het regoliet op het maanoppervlak gaat onderzoeken. Regoliet is de laag met los materiaal aan het oppervlak van de maan dat bestaat uit brokstukken, rotsen en stof. Daarnaast wil men met de wetenschappelijke instrumenten ook de exacte afstand van de aarde tot maan meten en wil men ook onderzoeken wat de impact is van straling afkomstig van de zon op het maanoppervlak. Ook wil men met het Lunar GNSS Receiver Experiment onderzoeken of GPS-signalen bruikbaar zijn op het maanoppervlak.

De tien wetenschappelijke experimenten zullen samen een gewicht hebben van 94 kilogram. Het in Texas gebaseerde Firefly Aerospace werd in 2014 opgericht (onder de toenmalige naam Firefly Space Systems) en naast de bouw van een onbemande maanlander is dit jonge ruimtevaartbedrijf ook bezig met de ontwikkeling van de Firefly Alpha raket dat kleine en lichte satellieten in de ruimte moet brengen tegen een lage kostprijs. Het ruimtevaartbedrijf staat onder leiding van Tom Markusic die eerder als ontwerper voor de Amerikaanse Luchtmacht (USAF), NASA, SpaceX, Blue Origin en Virgin Galactic werkte. Naast Firefly Aerospace kregen de afgelopen jaren ook enkele andere jonge ruimtevaartbedrijven als Master Space Systems, Intuitive Machines en Astrobotic Technologies een contract van NASA voor de bouw van een onbemande 'commerciële' maanlander.

Dit gebeurde vandaag in 1987