zondag, 01 december 2013 06:32

Mars Orbiter Mission is op weg naar Mars

Artistieke impressie van de Mars Orbiter Mission ruimtesonde Artistieke impressie van de Mars Orbiter Mission ruimtesonde Foto:

De Indiase Mars Orbiter Mission (MOM) is nu definitief op weg naar de planeet Mars. Nadat deze eerste Indiase Marsverkenner, die ook gekend is onder de naam 'Mangalyaan', op 5 november 2013 in de ruimte werd gebracht, maakte het ruimtetuig op zaterdag 30 november een laatste omwenteling om de Aarde om vervolgens te beginnen aan zijn 10 maanden durende reis naar Mars.

Na de geslaagde lancering op 5 november door middel van een Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV) raket draaide de Mars Orbiter Mission in een ellipsvormige baan om de Aarde. Via verschillende baancorrecties op 6, 7, 8, 9, 11 en 16 november, die niet altijd zonder problemen verliepen, begaf het ruimtetuig zich steeds in een hogere baan waardoor de Mars Orbiter Mission dankzij de zwaartekracht meer snelheid kreeg. Om de onbemande ruimtesonde los te kunnen maken van de aantrekkingskracht van de Aarde en uiteindelijk op weg te zetten naar Mars moest het ruimtetuig een zogenaamd Trans Mars Injection (TMI) manoeuvre uitvoeren. Tijdens dit manoeuvre werd de raketmotor aan boord van de Mars Orbiter Mission omstreeks 20u19 Belgische tijd gedurende 22 minuten tot ontbranding gebracht zodat het ruimtetuig definitief koers kon zetten naar Mars. India had geen andere keuze dan te werken met enkele geplande baancorrecties aangezien de PSLV raket niet krachtig genoeg is om het 1,5 ton zware ruimtetuig meteen op weg te zetten naar mars. Nu het Trans Mars Injection manoeuvre succesvol werd uitgevoerd heeft de Mangalyaan nog een reis van ongeveer 780 miljoen kilometer voor de boeg. Indien alles verloopt zoals gepland, moet de ruimtesonde zich op 24 september 2014 in een baan om de planeet Mars begeven, twee dagen na de komst van de Amerikaanse MAVEN Marsverkenner. Wanneer de 72 miljoen dollar dure Mars Orbiter Mission ruimtesonde zal aankomen bij Mars wordt India de vierde natie, na de Verenigde Staten, Rusland en Europa, dat een ruimtetuig succesvol in een baan om de 'rode planeet' brengt.

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Endeavour gelanceerd met aan boord zes astronauten. Tijdens deze STS-57 ruimtemissie worden tal van experimenten uitgevoerd aan boord van de SPACEHAB module dat zich in het vrachtruim van het ruimteveer bevindt en wordt de Europese EURECA satelliet opgevangen en terug naar de Aarde gebracht. Foto: NASA