woensdag, 24 september 2014 00:00

India brengt ruimtesonde in een baan om Mars (UPDATE) Hot!

Artistieke impressie van de Mars Orbiter Mission ruimtesonde Artistieke impressie van de Mars Orbiter Mission ruimtesonde Foto: ISRO

In de nacht van dinsdag 23 op woensdag 24 september heeft de Indiase ruimtesonde Mars Orbiter Mission zich succesvol in een baan om de planeet Mars gebracht. Hierdoor is India, na de Verenigde Staten, Rusland en Europa, het vierde land dat er in slaagt om een onbemand ruimtetuig tot in een baan om de planeet Mars te brengen.

Omstreeks 04u30 Belgische tijd brak in het Indiase vluchtleidingscentrum in Bangalore een luid applaus los nadat het onbemande ruimtetuig zijn raketmotor 24 minuten lang tot ontbranding had gebracht. Hierdoor nam de snelheid van de Mars Obiter Mission, ook wel 'Mangalyaan' genoemd, met 3 954 kilometer per uur af en bevond het ruimtetuig zich vanaf dan in een baan om de 'rode planeet'. De India Mars Orbiter Mission werd in november 2013 in de ruimte gebracht en legde in 300 dagen tijd een afstand van ruim 700 miljoen kilometer af. Nu deze eerste Indiase Marsverkenner zich in een baan om de planeet Mars bevindt, kan het wetenschappelijke gedeelte van start van. Het ruimtetuig werd uitgerust met vijf wetenschappelijke instrumenten die samen een gewicht hebben van vijftien kilogram. Zo willen Indiase wetenschappers met dit ruimtetuig ondermeer achterhalen en meten hoe gassen in de Marsatmosfeer vervliegen en in de ruimte terechtkomen. Daarnaast zal de Mars Orbiter Mission ook op zoek naar sporen van methaan op Mars. De studie van methaan op Mars is heel belangrijk aangezien dit gas ondermeer ontstaat wanneer kleine organismen stoffen afbreken. Naast het wetenschappelijke onderzoek zal deze eerste Indiase Marsverkenner vooral gebruikt worden om allerlei nieuwe technologieën te testen en demonstreren in 'deep space'. Zo wil India aan de wereld tonen dat het de technologie in huis heeft om andere werelden te verkennen. Volgens de Indian Space Research Organization (ISRO) is dit dan ook een historische dag doordat dit de eerste maal dat een Aziatische land een ruimtetuig in een baan om Mars brengt. De andere grote Aziatische ruimtevaartnaties China en Japan zijn hier tot op heden nog niet in geslaagd. Terwijl meer dan de helft van alle pogingen om een ruimtetuig naar Mars te brengen in het verleden is mislukt, slaagde India hier met deze missie meteen in. Naast de 72 miljoen dollar dure Indiase Mars Orbiter Mission bevinden zich vandaag de dag ook de Europese Mars Express en de Amerikaanse Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), Mars Odyssey en MAVEN in een baan om deze planeet. Op het Marsoppervlak rijden ook nog de Amerikaanse Marsrovers Curiosity en Opportunity rond.

Foto van Mars genomen door de Indiase Mars Orbiter Mission (MOM):

MarsFoto: ISRO

Mars Orbiter Mission

Dit gebeurde vandaag in 1988

Israël brengt zijn eerste satelliet op eigen kracht in de ruimte en wordt hierdoor de achtste natie dat vrachten in de ruimte kan brengen. De Ofeq 1 satelliet is een spionagesatelliet en wordt met behulp van een Shavit raket tot in een lage baan om de Aarde gebracht.

NGC 2683 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat in 1788 werd ontdekt door William Herschel. Het sterrenstelsel kreeg door het Astronaut Memorial Planetarium and Observatory ook de bijnaam 'UFO Galaxy' omwille…