zondag, 19 augustus 2012 01:31

Curiosity mag op reis

Marsoppervlak Marsoppervlak Foto: NASA

Het gaat goed met de Amerikaanse Marsrover Curiosity die op 6 augustus 2012 een zachte landing maakte op het Marsoppervlak. Het gaat zelfs zo goed met de rover dat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA een eerste bestemming voor Curiosity heeft gekozen. Het 'laboratorium op wielen' gaat voor zijn eerste trip een reis maken over het verlaten Marsoppervlak naar Glenelg. Deze plek bevindt zich ongeveer 400 meter van de landingsplaats van Curiosity en werd door wetenschappers gekozen omdat hier drie soorten geologisch terrein bij elkaar komen.

Alvorens Curiosity zal beginnen aan zijn eerste reis wil NASA het ChemCam-instrument uitvoerig testen. Dit instrument beschikt over een laser dat een brokje steen of rots tot op zeven meter afstand kan verdampen. De laser kan een stuk rots of gesteente plaatselijk verhitten tot een temperatuur van 30 000 graden Celsius. Tijdens het verdampen verandert de steen of de rots in heet plasma en straalt deze licht uit dat door een spectrometer opgevangen wordt. Door dit licht te analyseren, kan ChemCam de chemische samenstelling van de mineralen van de steen/rots achterhalen. Eenmaal men de samenstelling kent, zal het instrument op zoek gaan naar stoffen die de basis vormen voor leven zoals waterstof, koolstof en zuurstof. Naast het ChemCam-instrument wil men de komende dagen ook de vier stuurbare wielen van Curiosity testen waarna het tuig uiteindelijk kan starten aan zijn eerste reis op Mars.

Dit gebeurde vandaag in 1935