Verkenning van het zonnestelsel

Cassini fotografeert de Aarde, Venus en de Maan Hot!

donderdag, 14 november 2013 15:57

Op 19 juli 2013 heeft de Amerikaans Cassini ruimtesonde een indrukwekkende foto gemaakt waarop zowel de planeet Saturnus alsook de Aarde, Venus en de Maan te zien zijn. Daarnaast zijn op de foto ook nog eens enkele manen van Saturnus te zien. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA had dit unieke fotomoment op voorhand aangekondigd en vroeg aan iedereen om op 19 juli even te zwaaien naar de hemel.

Cassini fotografeert meren op Titan

vrijdag, 25 oktober 2013 01:34

De in oktober 1997 gelanceerde ruimtesonde Cassini heeft unieke foto's kunnen maken van het noordpoolgebied van de Saturnusmaan Titan waarop grote meren te zien zijn. De zichtbaarheid van deze gigantische meren kwam er dankzij een combinatie van de juiste zonnestand en gunstige weersomstandigheden.

Juno scheert langs de Aarde (Update)

donderdag, 10 oktober 2013 00:31

Op woensdag 9 oktober 2013 is de Amerikaanse ruimtesonde Juno op een afstand van 558 kilometer langs de Aarde gevlogen. Juno werd in augustus 2011 in de ruimte gebracht en maakte nu gebruik van onze planeet om meer snelheid te ontwikkelen. Het ruimtetuig moet in juli 2016 aankomen bij de planeet Jupiter. Door een nog onbekende oorzaak is de ruimtesonde tijdens de scheervlucht in een 'ruststand' gebracht waardoor alle niet-essentiële systemen zijn uitgeschakeld. (Update 09u00)

Curiosity ontdekt water op Mars Hot!

vrijdag, 27 september 2013 01:18

Op basis van bodemanalyses die werden uitgevoerd door de Amerikaanse Marsrover Curiosity zijn wetenschappers tot de vaststelling gekomen dat de planeet Mars meer water bevat dan werd gedacht. Zo blijkt uit één van de resultaten van de chemische analyses dat het Marszand twee procent water bevat. Daarnaast werden ook nog hoeveelheden koolstofdioxide en zuurstof gedetecteerd wat er op wijst dat de Marszand carbonaten bevat. Dat meldt het wetenschappelijke magazine Science.

Curiosity vindt geen methaan op Mars

vrijdag, 20 september 2013 00:11

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft bekend gemaakt dat de Curiosity Marsrover tot op heden nog geen sporen van methaan heeft gevonden in de atmosfeer van Mars. Voor wetenschappers is dit nieuws een grote verrassing aangezien eerder metingen van andere instrumenten en onderzoeken uitwezen dat het gas wel voorkomt in de ijle atmosfeer van de 'rode planeet'.

Voyager 1 heeft het zonnestelsel verlaten Hot!

vrijdag, 13 september 2013 10:35

Volgens de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft de onbemande Voyager 1 ruimtesonde het zonnestelsel verlaten. Na een reis van 36 jaar en meer dan 18 miljard kilometer is Voyager 1 nu het eerste, door de mens gebouwde, ruimtetuig dat in de eindeloze ruimte terechtkomt.

Planetoïde 324 Bamberga 'scheert' op 13 september langs de Aarde

dinsdag, 10 september 2013 00:26

Op vrijdag 13 september 2013 zullen doemdenkers het opnieuw zeer druk hebben om ons te doen geloven dat die dag de Aarde zal vergaan. Die dag zal planetoïde 324 Bamberga namelijk langs de Aarde vliegen op een afstand van 120 miljoen kilometer. Echte reden tot paniek is totaal niet want deze afstand staat gelijk aan 0,81 maal de afstand tussen de Aarde en de Zon.

Magmatisch water ontdekt op het Maanoppervlak

woensdag, 28 augustus 2013 00:00

Wetenschappers hebben met behulp van een Amerikaans instrument aan boord van de Indiase Maanverkenner Chandrayaan-1 zogeheten 'magmatisch water' ontdekt aan het oppervlak van de Maan. De ontdekking vond plaats in gesteenten van de centrale berg van de krater Bullialdus die zich in de buurt van de evenaar van de Maan bevindt.

Fotocollage: Curiosity op Mars

dinsdag, 13 augustus 2013 17:36

Na een reis van acht maanden landt de Amerikaanse Marsrover Curiosity op 6 augustus 2012 (Belgische tijd) succesvol op het oppervlak van de 'rode planeet'. NASA's Curiosity, ook wel het 'Mars Science Laboratory' genoemd, maakte een zachte landing in de 154 kilometer grote inslagkrater 'Gale' waar zich de vijf kilometer hoge berg Mount Sharp bevindt.

Europa en Amerika gaan Didymos beschieten

zondag, 24 februari 2013 12:00

Europese en Amerikaanse wetenschappers hebben de kleine dubbelplanetoïde Didymos uitgekozen als reisdoel voor het prestigieuze AIDA-project. AIDA staat voor 'Asteroid Impact Deflection Assessment' en moet wetenschappers meer inzicht geven over het doen afbuigen van banen van planetoïden. Dergelijke technieken zijn één van de meest bestudeerde aangezien deze in de toekomst ooit kan gebruikt worden om de Aarde te beschermen tegen inslagen van planetoïden.

M45 is waarschijnlijk de meest bekende open sterrenhoop. Dit object bevindt zich in het sterrenbeeld Taurus (Stier) en is zelfs in zwaar lichtvervuilde streken zichtbaar met het blote oog. M45,…