Verkenning van het zonnestelsel

Magmatisch water ontdekt op het Maanoppervlak

woensdag, 28 augustus 2013 00:00

Wetenschappers hebben met behulp van een Amerikaans instrument aan boord van de Indiase Maanverkenner Chandrayaan-1 zogeheten 'magmatisch water' ontdekt aan het oppervlak van de Maan. De ontdekking vond plaats in gesteenten van de centrale berg van de krater Bullialdus die zich in de buurt van de evenaar van de Maan bevindt.

Europa en Amerika gaan Didymos beschieten

zondag, 24 februari 2013 12:00

Europese en Amerikaanse wetenschappers hebben de kleine dubbelplanetoïde Didymos uitgekozen als reisdoel voor het prestigieuze AIDA-project. AIDA staat voor 'Asteroid Impact Deflection Assessment' en moet wetenschappers meer inzicht geven over het doen afbuigen van banen van planetoïden. Dergelijke technieken zijn één van de meest bestudeerde aangezien deze in de toekomst ooit kan gebruikt worden om de Aarde te beschermen tegen inslagen van planetoïden.

Ruimtesondes gaan neerstorten op de Maan

zaterdag, 15 december 2012 01:43

Op maandag 17 december 2012 gaan twee Amerikaanse ruimtesondes neerstorten op het oppervlak van de Maan. De twee sondes maken deel uit van NASA’s Gravity Recovery and Interior Laboratory (GRAIL) missie en hebben sinds 1 januari 2012 de interne structuur en samenstelling van de Maan onderzocht wat uiteindelijk leidde tot de beste zwaartekrachtskaart van de Maan tot nu toe.

Curiosity ontdekt water, chloor en zwavel

dinsdag, 04 december 2012 01:43

Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA heeft op maandag 3 december 2012 laten weten dat de Marsrover Curiosity water, chloor en zwavel heeft ontdekt in een bodemmonster op de planeet Mars. Daarnaast trof de Marsrover op de ‘rode planeet’ ook een methaan-achtige stof aan waarvan nog niet met zekerheid kan worden gezegd of deze van Mars afkomstig zijn.

MESSENGER ontdekt ijs op Mercurius Hot!

vrijdag, 30 november 2012 00:30

Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA hebben laten weten dat ze nieuw bewijs gevonden hebben voor de aanwezigheid van bevroren water in kraters op het oppervlak van de planeet Mercurius. Het ijs zou zich in de poolgebieden van de planeet bevinden en de ijslaag zou minstens tien centimeter dik zijn.

Extreem koude laag ontdekt in atmosfeer van Venus

dinsdag, 02 oktober 2012 10:07

Een team van wetenschappers, onder leiding van Arnaud Mahieux van het Belgische Instituut voor Ruimte-aëronomie (BIRA) in Brussel, heeft op basis van gegevens afkomstig van de Europese Venus Express ruimtesonde een extreem koude laag ontdekt in de atmosfeer van Venus. Deze laag bevindt zich op een hoogte van 125 kilometer en komt alleen voor in de dag-nachtgrens van Venus.

Curiosity mag op reis

zondag, 19 augustus 2012 01:31

Het gaat goed met de Amerikaanse Marsrover Curiosity die op 6 augustus 2012 een zachte landing maakte op het Marsoppervlak. Het gaat zelfs zo goed met de rover dat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA een eerste bestemming voor Curiosity heeft gekozen. Het 'laboratorium op wielen' gaat voor zijn eerste trip een reis maken over het verlaten Marsoppervlak naar Glenelg. Deze plek bevindt zich ongeveer 400 meter van de landingsplaats van Curiosity en werd door wetenschappers gekozen omdat hier drie soorten geologisch terrein bij elkaar komen.

Welke instrumenten draagt Curiosity met zich mee?

donderdag, 02 augustus 2012 00:10

NASA's Curiosity Marsrover, dat ook de naam 'Mars Science Laboratory' draagt, heeft een totaal gewicht van 900 kilogram en is hierdoor de grootste en zwaarste rover die ooit naar het oppervlak van de 'rode planeet' werd gebracht. Van de 900 kilogram bestaat ongeveer 80 kilogram uit wetenschappelijke instrumenten die niet enkel afkomstig uit zijn de Verenigde Staten maar ook uit Duitsland, Frankrijk, Canada en Rusland.

Landing Curiosity: 'seven minutes of terror' Hot!

woensdag, 04 juli 2012 17:55

De Amerikaanse Marsrover Curiosity bevindt zich momenteel ergens tussen de Aarde en de planeet Mars en moet, indien alles goed verloopt, op 6 augustus 2012 landen nabij Mount Sharp in het midden van de Gale krater. Curiosity is ongeveer drie keer zo groot als de twee Mars Exploration Rovers en werd uitgerust met diverse wetenschappelijke instrumenten waarmee de onbemande rover enerzijds het klimaat en de bodem kan onderzoeken maar anderzijds ook moet vaststellen of er ooit leven mogelijk was op Mars.

Eerste private ruimtetelescoop gaat op zoek naar planetoïden

vrijdag, 29 juni 2012 00:36

Een team wetenschappers hebben op 28 juni 2012 ambitieuze plannen onthult voor de eerste, met privaat geld gefinancierde, ruimtetelescoop. Deze private ruimtetelescoop kreeg de naam 'Sentinel' en zal ontwikkeld worden om planetoïden in kaart te brengen die een bedreiging kunnen vormen voor de Aarde.

Vanop het Uchinoura Space Center in Japan wordt de Japanse ruimtesonde Nozomi gelanceerd. Door een technisch probleem slaagde men er niet in op het ruimtetuig op weg te brengen naar de planeet Mars. Uiteindelijk kon Nozomi enkele jaren later toch beginnen aan zijn reis naar Mars maar door problemen met de motoren vloog de ruimtesonde in een verkeerde hoek naar Mars. Op 14 december 2003 bereikte Nozomi uiteindelijk de planeet Mars. Foto: JAXA