Verkenning van het zonnestelsel

Klaar om te landen … op een komeet!

zondag, 15 juni 2014 00:00

Eeuwenlang hebben kometen onze aandacht opgewekt. Aan de nachtelijke hemel waren ze iets anders dan de gekende sterren of planeten, omdat ze een lange staart droegen. Dat leidde ook tot hun benaming 'komeet' of 'haarster'. Hun verschijning 'als een vlammend zwaard' was soms een goed voorteken, soms een slecht. Pas nadat Edmund Halley (1656-1742) in 1680 hun elliptische baan rond de zon had bepaald, werd duidelijk dat kometen een onderdeel uitmaken van ons zonnestelsel.

Nog één jaar voor New Horizons

donderdag, 12 juni 2014 00:00

Na een lange reis doorheen ons zonnestelsel nadert het moment waar velen al lang naar uitkijken. Zo zal de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons in juli 2015 voor het eerst in de geschiedenis langs de dwergplaneet Pluto en zijn grootste maan Charon vliegen.

NASA bouwt een Marslander voor de InSight missie in 2016

dinsdag, 27 mei 2014 00:00

In het rijtje van de natuurwetenschappen kwam de geologie laat tevoorschijn. De meeste wetenschappen dateren uit de Renaissance of erna. Ontdekkingsreizigers en wetenschappers bestudeerden de maan, planeten, planten, mensen en dieren. Maar de grond onder hun voeten bleef nog een nobele onbekende. Er was wel íets over gekend, uit mijnen of via rotswanden en riviervalleien. En men wist dat er mineralen en fossielen bestonden.

Mysterie rond vreemde steen op Mars opgelost Hot!

zaterdag, 15 februari 2014 12:45

Afgelopen weken was er heel wat te doen over een vreemde, kleine steen die wetenschappers hadden opgemerkt op de planeet Mars. Tijdens een feestelijke herdenking van de Marsrover Curiosity maakte de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA bekend dat de nog steeds functionerende robotwagen Opportunity een steen had gefotografeerd die er enkele dagen eerder niet lag. Na een maand onderzoek heeft men het mysterie nu opgelost.

Yutu in de problemen Hot!

maandag, 27 januari 2014 12:41

Volgens Chinese staatsmedia heeft de Chinese Maanrover Yutu problemen met zijn besturingsmechanisme. Zo zouden er onregelmatigheden opgedoken zijn bij de mechanische besturing van het kleine robotwagentje. Yutu landde samen met Maanlander Chang'e 3 op 14 december 2013 op het oppervlak van de Maan.

Herschel ontdekt waterdamp bij dwergplaneet Ceres

woensdag, 22 januari 2014 20:01

Ondanks het feit dat de missie van de Europese Herschel ruimtetelescoop in juni 2013 werd stopgezet, zorgt deze satelliet nog steeds voor boeiende ontdekkingen. Zo hebben wetenschappers aan de hand van gegevens afkomstig van deze ruimtetelescoop een wolk van waterdamp ontdekt rondom de dwergplaneet Ceres.

Rosetta is wakker Hot!

zondag, 19 januari 2014 21:55

De Europese ruimtesonde Rosetta is na een winterslaap van 31 maanden opnieuw 'wakker' geworden. Om 19u17 Belgische tijd ontving men in het vluchtleidingscentrum de eerste signalen van deze Europese kometenjager. Hiermee begint nu de laatste fase van de lange reis van Rosetta naar de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko waar het ruimtetuig in augustus 2014 moet bij aankomen.

Rosetta moet op 20 januari 'wakker' worden

zondag, 12 januari 2014 01:10

Voor het Europese ruimtevaartagentschap ESA moet 2014 een hoogtepunt worden op vlak van de verkenning van ons zonnestelsel. Zo zal de Europese ruimtesonde Rosetta zich dan tot in de buurt brengen van de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko waarna er een kleine lander moet afdalen tot op het oppervlak van dit hemellichaam. Alvorens het zover is, moet de Rosetta ruimtesonde op 20 januari uit zijn winterslaap worden gehaald.

Mars Orbiter Mission is op weg naar Mars

zondag, 01 december 2013 06:32

De Indiase Mars Orbiter Mission (MOM) is nu definitief op weg naar de planeet Mars. Nadat deze eerste Indiase Marsverkenner, die ook gekend is onder de naam 'Mangalyaan', op 5 november 2013 in de ruimte werd gebracht, maakte het ruimtetuig op zaterdag 30 november een laatste omwenteling om de Aarde om vervolgens te beginnen aan zijn 10 maanden durende reis naar Mars.

Cassini fotografeert de Aarde, Venus en de Maan Hot!

donderdag, 14 november 2013 15:57

Op 19 juli 2013 heeft de Amerikaans Cassini ruimtesonde een indrukwekkende foto gemaakt waarop zowel de planeet Saturnus alsook de Aarde, Venus en de Maan te zien zijn. Daarnaast zijn op de foto ook nog eens enkele manen van Saturnus te zien. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA had dit unieke fotomoment op voorhand aangekondigd en vroeg aan iedereen om op 19 juli even te zwaaien naar de hemel.

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 7 vliegt op een afstand van 3 430 kilometer langs het oppervlak van de planeet Mars. Marioner 7 zond 126 opnames naar de Aarde en voerde ondermeer temperatuur-, luchtdruk- en helderheidsmetingen uit. Van de 126 opnames bestonden er 33 uit close-up foto's waarop de kleinst zichtbare details ongeveer 300 meter groot waren. Foto: NASA