Verkenning van het zonnestelsel

Fotocollage: New Horizons en Pluto Hot!

maandag, 26 oktober 2015 05:10

Na een reis van meer dan negen jaar is de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons in juli 2015 aangekomen bij de dwergplaneet Pluto en zijn manen. Voor het eerst in de geschiedenis verkende een ruimtetuig Pluto en zijn manen van nabij. Zo moest dit onbemande ruimtetuig op 14 juli 2015 met een snelheid van 13,7 kilometer per seconde langs het oppervlak van de dwergplaneet Pluto vliegen waarna New Horizons doorvloog naar de maan Charon. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die New Horizons van deze verre werelden terug naar de Aarde stuurt.

Opmerkelijke pitjes en troggen in het oppervlak van Pluto

maandag, 19 oktober 2015 13:30

Planeetonderzoekers zijn opnieuw een raadsel rijker. Zo zijn er op één van de laatste ontvangen foto's van het oppervlak van de dwergplaneet Pluto talloze opmerkelijke pitjes en troggen te zien. Deze pitten zijn ongeveer honderd meter in doorsnede en enkele tientallen meters diep. Hoe deze pitten zijn ontstaan, is nog niet helemaal duidelijk.

Nieuwe kaart van de gasplaneet Jupiter

donderdag, 15 oktober 2015 12:29

Op basis van waarnemingen met de Hubble Space Telescope hebben wetenschappers een nieuwe 'wereldkaart' kunnen maken van de reuzenplaneet Jupiter. Dankzij deze nieuwe kaart heeft men kunnen vaststellen dat de Grote Rode Vlek nog steeds krimpt en heeft men een golfstructuur waargenomen in de atmosfeer van de gasreus die al decennia lang niet meer is waargenomen.

Waterijs en blauwe lucht ontdekt op Pluto Hot!

donderdag, 08 oktober 2015 23:08

Op donderdag 8 oktober 2015 maakten wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA, waaronder New Horizon's projectleider Alan Stern, bekend dat ze blauwe lucht en waterijs hebben ontdekt op de dwergplaneet Pluto. Ondanks het feit dat de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons de dwergplaneet Pluto al lang is voorbij gevlogen, blijft de wetenschappelijke data afkomstig van deze verre ijswereld ons nog steeds verbazen.

BREAKING: NASA ontdekt vloeibaar water op Mars Hot!

maandag, 28 september 2015 17:42

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft tijdens een persconferentie bekend gemaakt dat het voor het eerst harde bewijzen heeft dat er af en toe, plaatselijk vloeibaar water stroomt op de planeet Mars. Het zogeheten 'pekelwater' is volledig verzadigd met verschillende zouten en werd ontdekt aan de hand van vlekken die werden aangetroffen langs kliffen en kratermuren. Deze vlekken zijn het bewijs dat het water langs deze hellingen naar beneden stroomt.

NASA wil New Horizons langs 2014 MU69 laten vliegen

zondag, 30 augustus 2015 07:49

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een voorlopig nieuw doel gekozen voor zijn ruimtesonde New Horizons die in juli 2015 voor het eerst langs de dwergplaneet Pluto vloog. Het voorlopige nieuwe doel van New Horizons is het Kuipergordelobject 2014 MU69 dat zich op een afstand van 1,6 miljard kilometer van Pluto bevindt. Volgend jaar valt de beslissing of New Horizons deze ijzige wereld een bezoekje mag brengen.

Stuur eens een ‘schoendoos’ naar de Maan

vrijdag, 28 augustus 2015 05:24

Een kleine satelliet met de omvang van een schoendoos zal in de nabije toekomst naar de Maan gestuurd worden om het aanwezige bevroren water in het oppervlak van onze trouwe buur in kaart te brengen. Deze bijzondere satelliet wordt ontwikkeld en gebouwd door onderzoekers en studenten van de Arizona State University en zal door NASA's Space Launch System naar de Maan worden gebracht.

Cassini maakt laatste foto's van Dione

maandag, 24 augustus 2015 18:13

De succesvolle ruimtesonde Cassini heeft voor de laatste maal prachtige close-up opnamen gemaakt van de Saturnusmaan Dione. Twee van deze opnamen tonen veel meer details op het oppervlak van deze ijsmaan dan eerdere opnamen. Cassini is momenteel bezig met zijn laatste scheervluchten langs enkele Saturnusmanen waardoor dit de laatste beelden zijn van Dione.

New Horizons hervat op 7 juli haar wetenschappelijke missie na systeemanomalie

maandag, 06 juli 2015 07:01

Goed nieuws voor de ruimtesonde New Horizons, na een systeemanomalie op 4 juli kan het haar wetenschappelijke missie terug aanvatten vanaf 7 juli en blijft het zo op koers voor de flyby op 14 juli.

New Horizons herstelt contact met Aarde na anomalie in boordcomputer Hot!

zondag, 05 juli 2015 11:36

De ruimtesonde New Horizons ondervond op 4 juli een anomalie in de boordcomputer waardoor het contact met de Aarde verbroken werd. Communicatie werd intussen hersteld en de sonde verkeert nog in goede conditie.

NGC 4214 is een onregelmatig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) van magnitude 9.6. Het deep-sky object is 13 miljoen lichtjaar van ons verwijderd en is zowel helderder alsook…