Verkenning van het zonnestelsel

NASA stuurt in 2020 een helikopter naar Mars Hot!

woensdag, 16 mei 2018 11:13

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat het in 2020 voor het eerst een kleine helikopter naar de planeet Mars gaat sturen. De helikopter zal naar Mars gebracht worden aan boord van een nieuwe Marsrover waarna het kleine toestel gebieden op de rode planeet zal verkennen die voor de rover onbereikbaar zijn. Dit zal de eerste maal zijn in de geschiedenis van de ruimtevaart dat een onbemand ruimtetuig zal opstijgen vanop een andere planeet om er vervolgens terug op te landen.

Maak kennis met Ultima Thule!

maandag, 19 maart 2018 10:33

Meer dan 3,5 jaar nadat de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons langs de dwergplaneet Pluto vloog, moet het onbemande ruimtetuig op 1 januari 2019 opnieuw langs een Kuipergordelobject vliegen. Dit object kreeg bij zijn ontdekking de naam 2014 MU69 maar werd sinds kort door NASA omgedoopt tot 'Ultima Thule'. Na een wedstrijd waarbij iedereen een naam kon inzenden voor deze verre ijswereld koos NASA uiteindelijk de bijnaam 'Ultima Thule' waarmee men verwijst naar het ‘uiterste noorden’ uit de oudheid, een nog onbekend gebied. Volgens NASA is dit de perfecte naam voor dit Kuipergordelobject aangezien New Horizons zich momenteel in onontgonnen gebied bevindt en 2014 MU69 de volgende 'Ultima Thule' is van de mensheid.

Dragonfly: de drone die Titan moet bestuderen

zaterdag, 10 februari 2018 09:12

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA onderzoekt momenteel een voorstel van het John Hopkins Applied Physics Laboratory of het mogelijk is de Saturnusmaan Titan te gedetailleerd te onderzoeken met behulp van een drone. Het project, dat de naam 'Dragonfly' kreeg, werd eind 2017 door NASA uit twaalf inzendingen gekozen om verder uit te werken als nieuwe missie die deel zou uitmaken van het New Frontiers programma. Met de Dragonfly drone zouden wetenschappers verschillende plaatsen op Titan kunnen bezoeken en zou men vervolgens op elke locatie het oppervlak en de atmosfeer kunnen onderzoeken.

Vaarwel Cassini! Hot!

vrijdag, 15 september 2017 10:15

Op vrijdag 15 september 2017 heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA afscheid genomen van de succesvolle ruimtesonde Cassini. Tijdens de laatste fase van de missie vloog het onbemande ruimtevaartuig met een snelheid van ongeveer 120 000 kilometer per uur zo dicht langs de planeet Saturnus dat deze uit elkaar is gespat en de brokstukken vervolgens zijn gesmolten in de atmosfeer van de prachtige planeet. Hiermee is een einde gekomen aan meer dan twintig jaar onderzoek van Saturnus, zijn prachtig ringenstelsel en zijn vele tientallen manen.

In 2018 gaat NASA's Parker Solar Probe de ruimte in Hot!

donderdag, 01 juni 2017 00:40

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op 31 mei in Chicago laten weten dat ze de Parker Solar Probe in juli 2018 in de ruimte gaan brengen. De Parker Solar Probe, voorheen bekend als de Solar Probe Plus, moet de buitenkant van de corona van de Zon bereiken om er vervolgens doorheen te vliegen. Op deze manier willen NASA en haar wetenschappers zoveel mogelijk informatie verzamelen over wat er zich precies afspeelt in de buurt van de Zon. De nieuwe naam van dit project is een eerbetoon aan astrofysicus Eugene Parker die 60 jaar geleden het bestaan van de zonnewind heeft voorspeld.

Maak kennis met Nix

maandag, 04 januari 2016 19:45

Nix is de naam van één van de kleine manen van de dwergplaneet Pluto. Dit kleine hemellichaam werd in juni 2005 met behulp van de Hubble Space Telescope ontdekt en werd uiteindelijk in juli 2015 bezocht door de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons toen deze langs de dwergplaneet Pluto vloog. Dankzij deze scheervlucht krijgen we nu voor het eerst gedetailleerde beelden te zien van zowel Pluto alsook van zijn manen.

Fotocollage: Rosetta en komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko Hot!

zondag, 03 januari 2016 06:00

Sinds 6 augustus 2014 bevindt de Europese ruimtesonde Rosetta zich in een baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Terwijl het ruimtetuig het oppervlak van deze komeet gedetailleerd in kaart brengt, worden tal van prachtige foto's van de vier kilometer grote komeetkern naar de Aarde gestuurd. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die Rosetta van deze komeet naar de Aarde stuurt.

NASA's InSight Marsmissie wordt uitgesteld Hot!

woensdag, 23 december 2015 07:45

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat de geplande lancering van de nieuwe Marslander InSight met twee jaar wordt uitgesteld. Normaal had de InSight lander in maart 2016 moeten gelanceerd worden maar doordat een Frans wetenschappelijk instrument niet tijdig klaar is, wordt de lancering nu verplaatst naar half 2018. Voor het wetenschappelijke onderzoek naar de planeet Mars is dit een grote tegenslag.

Pluto blijft voor ontdekkingen zorgen Hot!

dinsdag, 10 november 2015 12:06

Tijdens de 47ste bijeenkomst van de Division for Planetary Sciences (DPS) van de American Astronomical Society in National Harbor, Maryland, hebben wetenschappers onder andere bekend gemaakt dat er op de dwergplaneet Pluto wellicht actief ijsvulkanisme voorkomt. Daarnaast leidt onderzoek naar de inslagkraters op het oppervlak van Pluto ook steeds tot meer fascinerende ontdekkingen en hebben de vier kleine maantjes van Pluto een snelle, chaotische rotatie.

Zon blies Marsatmosfeer weg Hot!

vrijdag, 06 november 2015 17:58

Aan de hand van gegevens die het afgelopen jaar verzamelt werden door NASA's ruimtesonde MAVEN hebben wetenschappers kunnen achterhalen dat Mars vele miljoenen jaren geleden vrijwel zijn hele atmosfeer kwijtraakte als gevolg van zonne-uitbarstingen. Hiermee is één van de grootste mysteries van de planeet Mars opgelost.

M69 is één van de kleinere en armere bolvormige sterrenhopen die uitmaken van onze Melkweg. De bolhoop staat op een afstand van ongeveer 29 700 lichtjaar en heeft een werkelijke…