Verkenning van het zonnestelsel

India keert terug naar de maan Hot!

dinsdag, 09 juli 2019 09:45

India wil op zondag 14 juli 2019 voor de tweede maal een onbemand ruimtetuig lanceren naar de maan. De Chandrayaan-2 missie bestaat uit een ruimtesonde, een lander en een maanrover die op weg naar de maan gaan gebracht worden met behulp van een Indiase GSLV raket. Na het succes van de eerste Chandrayaan missie, waarmee men water ontdekte op de maan, heeft India nu opnieuw hoge verwachtingen van deze ambitieuze missie. Indien deze missie slaagt, wordt India het vierde land ter wereld dat een onbemande ruimtesonde kan laten landen op de maan.

Nieuwe ruimtemissies moeten de zon onderzoeken

maandag, 24 juni 2019 08:33

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft twee nieuwe onbemande ruimtemissies geselecteerd die meer inzicht moeten geven over het gedrag van onze ster, de zon, op onder andere het magnetisch veld van de Aarde. Zo is een van de nieuwe missies erop gericht te bestuderen hoe de zonnewind ontstaat terwijl wetenschappers met de andere missie willen onderzoeken wat de effecten zijn voor onze planeet. Beide missie moeten in 2022 gelanceerd worden.

Israël is op weg naar de maan Hot!

vrijdag, 22 februari 2019 08:17

In de nacht van donderdag 21 op vrijdag 22 februari 2019 heeft een Amerikaanse Falcon 9 raket van SpaceX met succes de eerste Israëlische maanlander 'Beresheet' in de ruimte gebracht. Dit Israëlisch ruimtevaartuig werd samen met een Indonesische communicatiesatelliet gelanceerd en moet na een vlucht van ongeveer zeven weken een zachte landing maken op het oppervlak van de maan. Opvallend aan dit project is dat Beresheet de eerste maanmissie is die met privégeld werd gefinancierd en dit project zijn oorsprong heeft uit de Google Lunar X Prize. Als deze missie slaagt, wordt Israël het vierde land ooit dat een ruimtetuig op het oppervlak van de maan plaatst.

Europese Marsrover heet voortaan 'Rosalind Franklin' Hot!

zondag, 10 februari 2019 08:57

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft afgelopen week bekend gemaakt dat de nieuwe Marsrover, die in 2020 zal gelanceerd worden, nu officieel de naam 'Rosalind Franklin' draagt. Deze naam werd uit bijna 36 000 inzendingen gekozen die afkomstig waren uit alle ESA-lidstaten. Rosalind Franklin was een Britse chemicus die baanbrekend werk heeft verricht in het vroegste onderzoek naar DNA. Dankzij haar werk weten we vandaag de dag dat ons DNA een dubbele helix-structuur kent. Door ESA's nieuwste Marsrover te vernoemen naar Rosalind Franklin gaan we er tijdens deze missie steeds aan herinnert worden dat het in de menselijke genen zit om te verkennen.

De mooiste foto's van de InSight Marslander Hot!

vrijdag, 01 februari 2019 07:31

Op 26 november 2018 heeft het Amerikaanse onbemande ruimtetuig InSight, na een reis van zeven maanden, een zachte landing gemaakt op het oppervlak van de planeet Mars. De InSight Marslander moet als eerste ruimtetuig ooit in de Marsbodem boren zodat wetenschappers meer kunnen leren over het inwendige van deze planeet. Vanop de kale vlakte, Elysium Planitia, waar InSight is geland, zal de Marslander ook onderzoeken of er op deze planeet aardbevingen voorkomen en zal men het weer op Mars uitvoerig bestuderen. Via dit artikel kan je een overzicht terugvinden van de mooiste foto's die InSight terug naar de Aarde stuurt.

Eerste beelden van Ultima Thule Hot!

donderdag, 03 januari 2019 12:14

De Amerikaanse ruimtesonde New Horizons heeft de eerste beelden naar de Aarde gestuurd van zijn scheervlucht langs het Kuipergordelobject Ultima Thule. Op deze foto's is te zien dat dit hemellichaam bestaat uit twee objecten die als het ware aan elkaar lijken geplakt te zijn. Op het internet krijgt Ultima Thule dankzij zijn bizarre vorm nu de bijnaam 'sneeuwpop' of 'bowlingkegel'. Volgens wetenschappers zijn de twee opvallende lobben van Ultima Thule met zeer lage snelheid tegen elkaar gebotst waarna deze zijn samengeklonterd tot een groter geheel.

New Horizons op weg naar Ultima Thule Hot!

donderdag, 27 december 2018 09:49

Meer dan 3,5 jaar nadat de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons langs de dwergplaneet Pluto vloog, moet het onbemande ruimtetuig op 1 januari 2019 opnieuw langs een Kuipergordelobject vliegen met een snelheid van 14,1 kilometer per seconde. Dit object kreeg bij zijn ontdekking de naam 2014 MU69 maar werd sinds kort door NASA omgedoopt tot 'Ultima Thule'. New Horizons werd in 2006 gelanceerd en was het eerste ruimtetuig ooit dat een bezoek bracht aan de dwergplaneet Pluto. Met de scheervlucht langs het object Ultima Thule hopen wetenschappers nog meer te leren over het ontstaan van ons zonnestelsel.

Frans-Duitse lander maakt prachtige foto's van oppervlak van planetoïde Ryugu Hot!

dinsdag, 09 oktober 2018 13:11

Nadat de Frans-Duitse lander MASCOT op 3 oktober 2018 werd losgemaakt van de Japanse ruimtesonde Hayabusa 2 begaf het kleine tuigje zich naar het oppervlak van de planetoïde Ryugu. Ongeveer twintig minuten later stond de MASCOT lander met succes op het oppervlak van Ryugu waarna het tuigje begon aan zijn wetenschappelijke missie. Op dat moment bevond de planetoïde Ryugu zich 325 miljoen van de Aarde. Terwijl de oorspronkelijke levensduur van de MASCOT lander geschat werd op zestien uur bleef het kleine tuigje zeventien uur operationeel. Gedurende deze periode verzamelde de lander tal van gegevens over de 900 meter grote planetoïde die wetenschappers meer moeten leren over de samenstelling en de geschiedenis van dit hemellichaam.

Leer aan de hand van deze video's alles over de Parker Solar Probe! Hot!

vrijdag, 10 augustus 2018 08:15

NASA gaat binnenkort de Parker Solar Probe in de ruimte brengen. Deze ruimtesonde, die werd genoemd naar de Amerikaanse wetenschapper Eugene Parker, moet veel dichter bij de Zon gebracht worden dan eender welk onbemand ruimtetuig ooit is geweest met als doel dat de Parker Solar Probe dwars door de corona van onze ster gaat vliegen. Met dit ambitieuze project hopen wetenschappers meer te leren over de zonnewind, de zonneatmosfeer en het inwendige van onze ster. Leer aan de hand van onderstaande video's alles over deze bijzondere ruimtesonde en zijn hoogtechnologische instrumenten!

NASA stuurt in 2020 een helikopter naar Mars Hot!

woensdag, 16 mei 2018 11:13

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat het in 2020 voor het eerst een kleine helikopter naar de planeet Mars gaat sturen. De helikopter zal naar Mars gebracht worden aan boord van een nieuwe Marsrover waarna het kleine toestel gebieden op de rode planeet zal verkennen die voor de rover onbereikbaar zijn. Dit zal de eerste maal zijn in de geschiedenis van de ruimtevaart dat een onbemand ruimtetuig zal opstijgen vanop een andere planeet om er vervolgens terug op te landen.

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 7 vliegt op een afstand van 3 430 kilometer langs het oppervlak van de planeet Mars. Marioner 7 zond 126 opnames naar de Aarde en voerde ondermeer temperatuur-, luchtdruk- en helderheidsmetingen uit. Van de 126 opnames bestonden er 33 uit close-up foto's waarop de kleinst zichtbare details ongeveer 300 meter groot waren. Foto: NASA