Verkenning van het zonnestelsel

Landing Curiosity: 'seven minutes of terror' Hot!

woensdag, 04 juli 2012 17:55

De Amerikaanse Marsrover Curiosity bevindt zich momenteel ergens tussen de Aarde en de planeet Mars en moet, indien alles goed verloopt, op 6 augustus 2012 landen nabij Mount Sharp in het midden van de Gale krater. Curiosity is ongeveer drie keer zo groot als de twee Mars Exploration Rovers en werd uitgerust met diverse wetenschappelijke instrumenten waarmee de onbemande rover enerzijds het klimaat en de bodem kan onderzoeken maar anderzijds ook moet vaststellen of er ooit leven mogelijk was op Mars.

Eerste private ruimtetelescoop gaat op zoek naar planetoïden

vrijdag, 29 juni 2012 00:36

Een team wetenschappers hebben op 28 juni 2012 ambitieuze plannen onthult voor de eerste, met privaat geld gefinancierde, ruimtetelescoop. Deze private ruimtetelescoop kreeg de naam 'Sentinel' en zal ontwikkeld worden om planetoïden in kaart te brengen die een bedreiging kunnen vormen voor de Aarde.

Europa gaat naar Jupiter en zijn manen

donderdag, 03 mei 2012 09:24

De wetenschappelijke programmacommissie van het Europese ruimtevaartagentschap ESA heeft op woensdag 2 mei 2012 beslist dat Europa in 2022 een ruimtesonde zal lanceren die de planeet Jupiter en zijn drie belangrijkste manen van nabij zal bestuderen. De missie kreeg de naam 'JUpiter ICy moons Explorer' (JUICE) en moet wetenschappers meer leren over de inwendige structuur van de Jupitermanen Callisto, Europa en Ganymedes.

Dawn blijft langer rond Vesta cirkelen

donderdag, 19 april 2012 19:01

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat de Dawn ruimtesonde veertien dagen in een baan om de planetoïde Vesta blijft cirkelen. Door deze verlenging krijgen wetenschappers meer tijd om het grote hemellichaam verder te onderzoeken en in kaart te brengen. Dawn zal nu op 26 augustus 2012, in plaats van in juli, vertrekken naar zijn tweede doel: de dwergplaneet Ceres.

Happy birthday Opportunity!

woensdag, 25 januari 2012 03:41

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft reden tot feest. Het is inmiddels al acht jaar geleden dat de Mars Exploration Rover Opportunity landde op het oppervlak van de planeet Mars. Nadat Opportunity op 28 juni 2003 gelanceerd werd, landde het 180 kilogram zware robotwagentje op 25 januari 2004 in de Eaglekrater op de Meridiani Planum vlakte van de 'rode planeet'.

Geboortedag van Neil Alden Armstrong. Op 20 juli 1969 zou Neil Armstrong als Amerikaanse astronaut eerste mens voet op de Maan zetten. Armstrong ging gedurende zijn carrière als astronaut tweemaal de ruimte in (Gemini 8 en Apollo 11). Foto: NASA