Verkenning van het zonnestelsel

NASA's helikopter Ingenuity vliegt! Hot!

maandag, 19 april 2021 13:10

Op maandag 19 april 2021 is NASA's helikopter Ingenuity voor het eerst opgestegen vanop het Marsoppervlak. Omstreeks 12u45 Belgische tijd ontving NASA de data waarmee werd bevestigd dat de 1,8 kilogram zware helikopter met succes zijn eerste testvlucht had uitgevoerd boven de Jezero krater op Mars. Meteen daarna ontving NASA ook beelden afkomstig van de Marsrover Perseverance waarop duidelijk te zien is dat de kleine helikopter boven het Marsoppervlak vloog. Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid vloog een helikoptertje over het oppervlak van een andere planeet.

NASA-helikopter Ingenuity maakt eerste foto van het Marsoppervlak Hot!

dinsdag, 06 april 2021 21:59

De kleine NASA-helikopter Ingenuity heeft zijn eerste foto van het Marsoppervlak succesvol naar de aarde gestuurd. Afgelopen weekend werd de helikopter door de Marsrover Perseverance op het Marsoppervlak geplaatst en verwacht wordt dat deze op zondag 11 april zijn eerste testvlucht zal maken. Ingenuity moet geschiedenis schrijven door de eerste gemotoriseerde vlucht op een ander hemellichaam dan de aarde uit te voeren.

Bekijk hier de mooiste foto's van Perseverance! Hot!

zaterdag, 06 maart 2021 01:17

Op 18 februari 2021 landde de Amerikaanse robotwagen Perseverance probleemloos op het oppervlak van de planeet Mars. Na een reis van zeven maanden landde Perseverance in de Jezero krater op Mars waarvan wetenschappers vermoeden dat dit gebied ooit een meer is geweest. De meer dan één ton zware Marsrover werd uitgerust met maar liefst 23 camera's en tal van instrumenten waarmee men op zoek wil gaan naar sporen van leven op Mars. Bekijk via dit artikel de mooiste foto's die gemaakt werden door de Marsrover Perseverance!

Perseverance is op Mars! Hot!

donderdag, 18 februari 2021 22:05

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA is er op donderdag 18 februari 2021 in geslaagd om de Marsrover Perseverance probleemloos te laten landen op het oppervlak van de planeet Mars. De meer dan één ton zware robotwagen werd in juli 2020 gelanceerd en bevindt zich nu in de 45 kilometer brede Jezero krater op Mars waar de rover en zijn instrumenten op zoek moet gaan naar sporen van leven. Perseverance heeft ook een kleine helikopter drone met zich mee naar Mars waarmee men unieke beelden hoopt te maken van het verlaten Marsoppervlak.

Hoe verloopt de landing van Perseverance op Mars? Hot!

donderdag, 18 februari 2021 09:39

NASA maakt zich momenteel klaar voor een nieuwe landing op de planeet Mars. Zo moet de Amerikaanse Marsrover Perseverance na een reis van meer dan een half jaar op 18 februari 2021 een zachte landing maken in de Jezero krater op het oppervlak van Mars waarna de onbemande robotwagen moet op zoek gaan naar sporen van leven. Net als bij de landing van NASA's Marsrover Curiosity zal ook Perseverance gebruik maken van een hitteschild, parachute, afremraketten en een 'vliegende kraan' om de meer dan één ton zware robotwagen zacht te laten landen op Mars. Voor NASA en zijn vluchtleiders worden dit opnieuw 'seven minutes of terror'. Leer aan de hand van dit artikel alles over de afdaling en landing van Perseverance op Mars!

ExoMars detecteert nieuw gas en spoort waterverlies op Mars op

donderdag, 11 februari 2021 11:38

ESA-Roscosmos’ ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO) heeft voor het eerst een ‘nieuw’ gas ontdekt: een gas dat nooit eerder op Mars werd waargenomen. Zeezout dat in het stoffige oppervlak van Mars is ingebed en in de atmosfeer van de planeet is meegevoerd, heeft geleid tot de ontdekking van waterstofchloride. TGO levert ook nieuwe informatie over de manier waarop Mars zijn water verliest. Twee belangrijke drijfveren in Marsonderzoek zijn enerzijds de jacht op atmosferische gassen die verband houden met biologische of geologische activiteit, en anderzijds het verkrijgen van inzicht in de vroegere en huidige watervoorraad op de planeet, om te bepalen of Mars ooit bewoonbaar kan zijn geweest en of er waterreservoirs toegankelijk kunnen zijn voor toekomstige menselijke exploratie.

Tianwen-1 komt aan bij Mars Hot!

woensdag, 10 februari 2021 13:57

Na de Verenigde Arabische Emiraten met hun Mars Hope Probe gisteren heeft nu ook China vandaag een onbemand ruimtetuig in een baan om de planeet Mars kunnen brengen. Zo kwam op 10 februari 2021 de Tianwen-1 Marssonde probleemloos aan bij de 'rode planeet' na een reis van ongeveer 470 miljoen kilometer. Vanuit zijn omloopbaan om de planeet Mars zal Tianwen-1 binnen enkele maanden zijn Marslander loskoppelen die in mei 2021 een zachte landing moet maken op het Marsoppervlak in het Utopia Planitia gebied. De Chinese Marslander heeft aan boord een kleine robotwagen mee die het terrein moet verkennen. Tot op heden zijn enkel de Verenigde Staten en Rusland erin geslaagd om een ruimtetuig gecontroleerd te laten afdalen op het Marsoppervlak.

Ruimtesonde van Arabische Emiraten komt aan bij Mars Hot!

dinsdag, 09 februari 2021 13:14

Nadat de Verenigde Arabische Emiraten in juli 2020 voor het eerst een Marssonde in de ruimte hadden laten brengen, is het onbemande ruimtetuig nu probleemloos aangekomen bij de planeet Mars. Zo heeft de ruimtesonde op 9 februari 2021 met succes zijn 'Mars Orbital Insertion' manoeuvre uitgevoerd waardoor de Hope Probe zich nu in een vaste baan om de 'rode planeet' bevindt. Met deze eerste Arabische Marssonde willen wetenschappers voor het eerst een volledig beeld scheppen van de atmosfeer van Mars die bestaat uit tal van lagen waarover nog steeds niet alles is geweten.

Maak kennis met Lucy! Hot!

maandag, 08 februari 2021 22:24

Indien alles verloopt zoals gepland gaat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA tussen 16 oktober en 5 november 2021 het onbemande ruimtetuig Lucy in de ruimte brengen. De missie van Lucy zal minstens twaalf jaar duren en gedurende deze lange periode moet de ruimtesonde maar liefst zeven bijzondere planetoïden bezoeken tijdens diverse scheervluchten. Met deze ambitieuze ruimtemissie hopen wetenschappers meer te leren over de beginjaren van het zonnestelsel en over het ontstaan van hemellichamen zoals planetoïden en planeten.

NASA kiest Firefly Aerospace voor voor wetenschappelijke missie naar de maan

vrijdag, 05 februari 2021 15:03

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft het bedrijf Firefly Aerospace gekozen waarmee het zal samenwerken voor een onbemande wetenschappelijke missie naar de maan in 2023. Zo zal Firefly Aerospace de onbemande maanlander Blue Ghost ontwikkelen en bouwen met aan boord tien wetenschappelijke NASA-experimenten waarmee men onder andere de samenstelling van de maanbodem wil onderzoeken. Deze wetenschappelijke missie maakt deel uit van NASA's Artemis maanprogramma waarmee de Verenigde Staten op termijn opnieuw mensen naar de maan wil brengen.

De Amerikaanse astronauten Pierre J. Thuot, Thomas D. Akers en Richard J. Hieb voeren tijdens de STS-49 ruimtevlucht een ruimtewandeling uit die 8 uur en 29 minuten duurt. Tot 2001 is dit de langste ruimtewandeling ooit. De drie ruimtewandelaars pikten in de ruimte de 4 ton zware Intelsat 603 satelliet op waarna deze zich in de juiste baan om de Aarde brengt. Tijdens deze bemande ruimtevlucht gaat het ruimteveer Endeavour voor het eerst de ruimte in en worden er voor het eerst ook vier ruimtewandelingen uitgevoerd tijdens één bemande ruimtemissie. Foto: NASA