Verkenning van het zonnestelsel

James Webb Space Telescope brengt Jupiter in beeld Hot!

dinsdag, 23 augustus 2022 16:39

Met gigantische stormen, krachtige winden, aurora's en extreme temperatuur- en drukomstandigheden is er bij Jupiter heel wat aan de hand. NASA's James Webb-ruimtetelescoop heeft nieuwe beelden van de planeet gemaakt. Webb's Jupiter-waarnemingen zullen wetenschappers nog meer aanwijzingen geven over het innerlijke leven van Jupiter.

Gaia onthult het verleden en de toekomst van de zon

zaterdag, 13 augustus 2022 08:08

We zouden allemaal wel eens in de toekomst willen kunnen kijken. Dankzij de allernieuwste gegevens van ESA's sterrenmissie Gaia kunnen astronomen nu precies dat doen voor de zon. Door sterren met een vergelijkbare massa en samenstelling nauwkeurig te identificeren, kunnen ze zien hoe onze zon zich in de toekomst zal ontwikkelen. En dit werk gaat veel verder dan een beetje astrofysische helderziendheid. Gaia's derde grote gegevensrelease (DR3) werd op 13 juni 2022 openbaar gemaakt. Een van de belangrijkste producten van deze release was een database met de intrinsieke eigenschappen van honderden miljoenen sterren. Deze parameters zijn onder meer hoe heet ze zijn, hoe groot ze zijn, en welke massa's ze bevatten.

Zuid-Koreaanse maanverkenner klaar voor lancering Hot!

maandag, 01 augustus 2022 09:41

Op 4 augustus 2022 gaat een krachtige Amerikaanse Falcon 9 raket van het ruimtevaartbedrijf SpaceX de Korea Pathfinder Lunar Orbiter (KPLO) in de ruimte brengen. Deze Zuid-Koreaanse maanverkenner, ook bekend onder de naam 'Danuri', moet vanuit een lage baan om de maan het maanoppervlak in kaart brengen alsook de samenstelling van de maanbodem onderzoeken. Dit is de eerste missie uit het Zuid-Koreaanse maanprogramma waarmee het land op termijn ook een kleine robotwagen op het maanoppervlak wil laten rondrijden.

Aangename temperaturen in schachten en grotten op de maan Hot!

woensdag, 27 juli 2022 19:15

Door NASA gefinancierde wetenschappers hebben aan de hand van gegevens van NASA's Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) ruimtevaartuig en computermodellen schaduwrijke plaatsen ontdekt in kuilen op de maan die altijd rond een comfortabele 17° Celsius schommelen. De kuilen en de grotten waar ze heen kunnen leiden, zouden thermisch stabiele plaatsen zijn voor maanonderzoek in vergelijking met gebieden op het maanoppervlak, die overdag opwarmen tot ongeveer 127° Celsius en 's nachts afkoelen tot ongeveer min 173° Celsius.

Lancering ruimtesonde Psyche wordt uitgesteld!

zaterdag, 25 juni 2022 13:34

NASA kondigde op vrijdag 24 juni 2022 aan dat de Psyche asteroïdemissie, de eerste missie van het ruimtevaartagentschap die ontworpen is om een metaalrijke asteroïde te bestuderen, haar geplande lanceerpoging van 2022 niet zal halen. Door de late levering van de vluchtsoftware en testapparatuur van het ruimteschip heeft de NASA niet voldoende tijd om de nodige tests af te ronden voor de resterende lanceerperiode van dit jaar, die eindigt op 11 oktober.

Astronomen verklaren waarom Uranus en Neptunus verschillende kleuren hebben Hot!

woensdag, 01 juni 2022 07:35

Astronomen begrijpen nu misschien waarom de vergelijkbare planeten Uranus en Neptunus verschillende kleuren hebben. Met behulp van waarnemingen van de Gemini North-telescoop, de infraroodtelescoopfaciliteit van de NASA en de Hubble-ruimtetelescoop hebben onderzoekers één atmosfeermodel ontwikkeld dat overeenkomt met de waarnemingen van beide planeten. Het model onthult dat overtollige nevel op Uranus zich ophoopt in de stagnerende, trage atmosfeer van de planeet en deze een lichtere tint doet lijken dan Neptunus.

NASA verlengt acht wetenschappelijke ruimtemissies Hot!

dinsdag, 26 april 2022 19:59

Na een grondige evaluatie heeft de NASA de missies van acht wetenschappelijke ruimtemissies verlengd vanwege hun wetenschappelijke productiviteit en potentieel om onze kennis van en inzicht in het zonnestelsel en daarbuiten te verdiepen. De missies, Mars Odyssey, Mars Reconnaissance Orbiter, MAVEN, Mars Science Laboratory (Curiosity rover), InSight lander, Lunar Reconnaissance Orbiter, OSIRIS-REx, en New Horizons, zijn geselecteerd voor voortzetting, ervan uitgaande dat de onbemande ruimtevaartuigen goed blijven functioneren.

Inzoomen op de zon met de Solar Orbiter Hot!

vrijdag, 25 maart 2022 07:39

De laatste beelden van de Solar Orbiter tonen de volle zon in ongekend detail. Ze zijn genomen op 7 maart 2022, toen het ruimtevaartuig precies tussen de aarde en de zon in vloog. Een van de beelden, gemaakt door de Extreme Ultraviolet Imager (EUI), is het beeld met de hoogste resolutie van de volledige zonneschijf en de buitenste atmosfeer, de corona, die ooit zijn gemaakt. Een andere foto, gemaakt door het Spectral Imaging of the Coronal Environment (SPICE) instrument, is de eerste foto van de volle zon in zijn soort in 50 jaar, en verreweg de beste, gemaakt op de Lyman-beta golflengte van ultraviolet licht dat wordt uitgezonden door waterstofgas.

NASA's zonnezeilmissie gaat achter kleine asteroïde aan

zondag, 23 januari 2022 19:24

Gelanceerd met de onbemande Artemis I testvlucht, zal NASA's Near-Earth Asteroid Scout, die niet groter is dan een schoendoos, op jacht gaan naar wat de kleinste asteroïde zal worden die ooit door een ruimtevaartuig is bezocht. Het zal daar aankomen door een zonnezeil te ontvouwen om zonnestraling te gebruiken voor voortstuwing, waardoor dit de eerste diepe ruimtemissie van het agentschap is in zijn soort. Het einddoel is 2020 GE, een asteroïde (NEA) die zich dicht bij de aarde bevindt en minder dan 18 meter groot is.

Parker Solar Probe 'raakt' voor het eerst de zonneatmosfeer aan Hot!

vrijdag, 17 december 2021 10:19

Voor het eerst in de geschiedenis heeft een ruimtevaartuig de zon aangeraakt. NASA's Parker Solar Probe is nu door de bovenste atmosfeer van de zon - de corona - gevlogen en heeft daar monsters genomen van deeltjes en magnetische velden. De nieuwe mijlpaal betekent een grote stap voor Parker Solar Probe en een grote sprong voorwaarts voor de zonnewetenschap. Net zoals de landing op de maan wetenschappers in staat stelde te begrijpen hoe de maan is gevormd, zal het aanraken van het materiaal waarvan de zon is gemaakt wetenschappers helpen cruciale informatie te ontdekken over onze naaste ster en haar invloed op het zonnestelsel.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Mars Observer gelanceerd. Het ruimtevaartuig werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten om studies uit te voeren op gebied van geologie, geofysica en het klimaat op Mars. Toen de brandstoftanks onder druk werden gezet, in voorbereiding om in een baan rond Mars te komen, verbrak op 21 augustus 1993 het contact met de aarde en werd er nooit meer iets van de Mars Observer gehoord. Foto: NASA