Verkenning van het zonnestelsel

NASA verlengt acht wetenschappelijke ruimtemissies Hot!

dinsdag, 26 april 2022 19:59

Na een grondige evaluatie heeft de NASA de missies van acht wetenschappelijke ruimtemissies verlengd vanwege hun wetenschappelijke productiviteit en potentieel om onze kennis van en inzicht in het zonnestelsel en daarbuiten te verdiepen. De missies, Mars Odyssey, Mars Reconnaissance Orbiter, MAVEN, Mars Science Laboratory (Curiosity rover), InSight lander, Lunar Reconnaissance Orbiter, OSIRIS-REx, en New Horizons, zijn geselecteerd voor voortzetting, ervan uitgaande dat de onbemande ruimtevaartuigen goed blijven functioneren.

Inzoomen op de zon met de Solar Orbiter Hot!

vrijdag, 25 maart 2022 07:39

De laatste beelden van de Solar Orbiter tonen de volle zon in ongekend detail. Ze zijn genomen op 7 maart 2022, toen het ruimtevaartuig precies tussen de aarde en de zon in vloog. Een van de beelden, gemaakt door de Extreme Ultraviolet Imager (EUI), is het beeld met de hoogste resolutie van de volledige zonneschijf en de buitenste atmosfeer, de corona, die ooit zijn gemaakt. Een andere foto, gemaakt door het Spectral Imaging of the Coronal Environment (SPICE) instrument, is de eerste foto van de volle zon in zijn soort in 50 jaar, en verreweg de beste, gemaakt op de Lyman-beta golflengte van ultraviolet licht dat wordt uitgezonden door waterstofgas.

NASA's zonnezeilmissie gaat achter kleine asteroïde aan

zondag, 23 januari 2022 19:24

Gelanceerd met de onbemande Artemis I testvlucht, zal NASA's Near-Earth Asteroid Scout, die niet groter is dan een schoendoos, op jacht gaan naar wat de kleinste asteroïde zal worden die ooit door een ruimtevaartuig is bezocht. Het zal daar aankomen door een zonnezeil te ontvouwen om zonnestraling te gebruiken voor voortstuwing, waardoor dit de eerste diepe ruimtemissie van het agentschap is in zijn soort. Het einddoel is 2020 GE, een asteroïde (NEA) die zich dicht bij de aarde bevindt en minder dan 18 meter groot is.

Parker Solar Probe 'raakt' voor het eerst de zonneatmosfeer aan Hot!

vrijdag, 17 december 2021 10:19

Voor het eerst in de geschiedenis heeft een ruimtevaartuig de zon aangeraakt. NASA's Parker Solar Probe is nu door de bovenste atmosfeer van de zon - de corona - gevlogen en heeft daar monsters genomen van deeltjes en magnetische velden. De nieuwe mijlpaal betekent een grote stap voor Parker Solar Probe en een grote sprong voorwaarts voor de zonnewetenschap. Net zoals de landing op de maan wetenschappers in staat stelde te begrijpen hoe de maan is gevormd, zal het aanraken van het materiaal waarvan de zon is gemaakt wetenschappers helpen cruciale informatie te ontdekken over onze naaste ster en haar invloed op het zonnestelsel.

DART-missie moet baan van asteroïde wijzigen

zondag, 21 november 2021 13:29

Indien alles verloopt zoals gepland gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX op 24 november 2021 een bijzonder ruimtetuig lanceren dat in 2022 de baan van een asteroïde moet aanpassen. Zo moet een Falcon 9 raket vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië de Double Asteroid Redirection Test (DART) in de ruimte brengen dat ontwikkeld werd door de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA en het Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory. Het DART-ruimtevaartuig moet in oktober 2022 inslaan op de asteroïde Dimorphos om op deze manier de koers van de asteroïde te wijzigen. Deze bijzondere missie maakt deel uit van Planetary Defense programma waarmee men de aarde wil verdedigen tegen een botsing met een asteroïde die op ramkoers ligt met onze planeet.

Wetenschappelijke resultaten tonen eerste 3D-beeld van Jupiteratmosfeer

maandag, 01 november 2021 19:45

Nieuwe bevindingen van NASA's Juno ruimtesonde in een baan rond Jupiter geven een vollediger beeld van hoe de kenmerkende en kleurrijke atmosferische eigenschappen van de planeet aanwijzingen geven over de onzichtbare processen onder zijn wolken. De resultaten belichten de innerlijke werking van de gordels en wolkenzones die Jupiter omringen, alsook zijn polaire cyclonen en zelfs de Grote Rode Vlek. Onderzoekers hebben op 28 oktober 2021 verschillende artikelen over Juno's atmosferische ontdekkingen gepubliceerd in het tijdschrift Science en het Journal of Geophysical Research: Planets.

Hubble vindt bewijs voor aanhoudende waterdamp op één halfrond van Europa

maandag, 18 oktober 2021 16:03

NASA's Hubble Space Telescope waarnemingen van Jupiter's ijzige maan Europa hebben de aanwezigheid van aanhoudende waterdamp onthuld maar, mysterieus genoeg, slechts in één halfrond. Europa herbergt een enorme oceaan onder zijn ijzige oppervlak, die mogelijk geschikt is voor leven. Dit resultaat vergroot het inzicht van astronomen in de atmosferische structuur van ijzige manen en legt de basis voor geplande wetenschappelijke missies naar het Joviaanse stelsel, onder andere om te onderzoeken of een omgeving op een halve miljard kilometer van de zon leven kan herbergen.

Maak kennis met Lucy! Hot!

zaterdag, 09 oktober 2021 22:24

Indien alles verloopt zoals gepland gaat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA tussen 16 oktober en 5 november 2021 het onbemande ruimtetuig Lucy in de ruimte brengen. De missie van Lucy zal minstens twaalf jaar duren en gedurende deze lange periode moet de ruimtesonde maar liefst zeven bijzondere planetoïden bezoeken tijdens diverse scheervluchten. Met deze ambitieuze ruimtemissie hopen wetenschappers meer te leren over de beginjaren van het zonnestelsel en over het ontstaan van hemellichamen zoals planetoïden en planeten.

Atmosfeer van dwergplaneet Pluto wordt ijler

woensdag, 06 oktober 2021 10:36

Toen Pluto in de nacht van 15 augustus 2018 voor een ster langs schoof, had een team van astronomen onder leiding van het Southwest Research Institute op tal van plaatsen in de VS en Mexico telescopen opgesteld om de atmosfeer van Pluto te observeren toen deze kortstondig werd beschenen door de goedgeplaatste ster. Wetenschappers gebruikten deze occultatie om de totale dichtheid van Pluto's ijle atmosfeer te meten en vonden overtuigende aanwijzingen dat deze begint te verdwijnen en weer bevriest op zijn oppervlak naarmate het verder weg van de zon komt te staan. De occultatie duurde ongeveer twee minuten en tijdens deze periode verdween de ster voor het zicht van de astronomen doordat Pluto en zijn atmosfeer er voorlangs bewogen. De snelheid waarmee de ster verdween en weer verscheen, bepaalde het dichtheidsprofiel van Pluto's atmosfeer.

BepiColombo scheert voor de eerste maal langs Mercurius Hot!

zaterdag, 02 oktober 2021 08:08

De Europees-Japanse onbemande ruimtesonde BepiColombo is in de nacht van 1 op 2 oktober 2021 voor het eerst langs de planeet Mercurius gevlogen. Tijdens deze scheervlucht vloog BepiColombo op een afstand van ongeveer 198 kilometer boven het met kraters bezaaide oppervlak van Mercurius en stuurde vervolgens de eerste foto's door naar de aarde. BepiColombo werd in oktober 2018 in de ruimte gebracht en moet in 2025 in een vaste baan om de kleine planeet Mercurius worden gebracht.

De Russische Venera 5 ruimtesonde begint na een reis van vijf maanden aan zijn afdaling in de atmosfeer van de planeet Venus en stuurt gedurende 53 minuten lang wetenschappelijke gegevens terug naar de Aarde. De dichte atmosfeer van Venus reduceerde de snelheid tot 756 km/u. Vervolgens startten de metingen over de temperatuur, luchtdruk en chemische samenstelling van de dampkring. De binnentemperatuur aan boord van Venera 5 liep tijdens de afdaling op van 13°C tot 28°C. Niet de hoge temperatuur op Venus, maar de hoge luchtdruk was uiteindelijk de oorzaak van het einde van de missie. Foto: Roscosmos