maandag, 11 november 2019 06:50

Bekijk hier LIVE de Mercuriusovergang! Hot!

Bekijk hier LIVE de Mercuriusovergang!

Voor het eerst sinds 2016 kunnen we op 11 november 2019 opnieuw een Mercuriusovergang kunnen waarnemen. Op dat moment beweegt de kleine planeet Mercurius zich tussen de Zon en de Aarde door waardoor we deze dan als een klein zwart stipje kunnen zien voor de zonneschijf schuiven. Tijdens deze overgang zal Mercurius er meer dan 5 uur over doen om voor de zonneschijf te bewegen. Volg dankzij een livestream hier LIVE dit prachtig sterrenkundig fenomeen!

Dankzij Slooh, dat vaak via het internet livestreams aanbiedt van sterrenkundige gebeurtenissen zoals eclipsen en overgangen, kan iedereen over de hele wereld de Mercuriusovergang van 11 november 2019 in realtime bekijken. Slooh werd in 2003 opgericht door Michael Paolucci en biedt zogeheten 'robotic telescope services' aan via sterrenwachten op de Canarische Eilanden en in Chili. Tijdens deze Mercuriusovergang zal Slooh een speciale zonnetelescoop, die zich op het Institute of Astrophysics of the Canary Islands bevindt, richten naar de Zon zodat iedereen in detail de kleine planeet Mercurius over de zonneschijf kan zien bewegen. Slooh zal de Mercuriusovergang van 11 november 2019 omstreeks 14u30 Belgische tijd beginnen uitzenden en deze livestream zal ook voorzien worden van deskundige commentaar door enkele experts. Alvast veel kijkplezier!

De Duitse astronoom Wilhelm Tempel ontdekt een zwakke nevel rondom de ster Merope die deel uitmaakt van de bekende sterrencluster Pleiaden.

M79 is een bolvormige sterrenhoop in het verwaarloosde en minder bekende sterrenbeeld Lepus (Haas). Doordat de meeste waarnemers de nabijgelegen bekende Orionnevel verkennen, hebben slechts weinigen deze bolhoop ooit gezien.…