De planeet Mars

Wat zijn de mysterieuze pluimen op Mars? Hot!

dinsdag, 17 februari 2015 18:36

In het voorjaar van 2012 hebben amateursterrenkundigen twee mysterieuze 'pluimen' waargenomen in de ijle dampkring van de planeet Mars. Deze pluimen bereiken een hoogte tot 250 kilometer en werden in 1997 ook al waargenomen dankzij waarnemingen met de Hubble Space Telescope. Tot op heden blijft de ware aarde van deze pluimen echter onbekend.

Curiosity ontdekt methaanpieken en organische moleculen op Mars Hot!

woensdag, 17 december 2014 07:03

Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA hebben laten weten dat het Sample Analysis at Mars (SAM) instrument aan boord van de Marsrover Curiosity pieken heeft ontdekt in het methaangehalte van de Marsatmosfeer. Zo was eind 2013 en begin 2014 de hoeveelheid gemeten methaan in de atmosfeer van Mars tien keer zo hoog als normaal. Daarnaast heeft het SAM-instrument ook koolstofhoudende verbindingen ontdekt in bodemmonsters op Mars.

Marsverkenners fotograferen komeet Sliding Spring Hot!

dinsdag, 21 oktober 2014 00:00

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft de eerste foto's vrijgegeven van de komeet C/2013 A1 Sliding Spring die werden gemaakt door enkele Marsverkenners. Zo brachten de Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) en het Marswagentje Opportunity de komeet in beeld toen deze op 19 oktober 2014 langs de planeet Mars scheerde.

Maandag 22 september komt MAVEN aan bij Mars

donderdag, 11 september 2014 00:00

Maandag 22 september 2014 wordt een belangrijke dag voor de Amerikaanse ruimtevaart en de exploratie van het zonnestelsel. Die dag moet de Amerikaanse ruimtesonde Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN) omstreeks 04u00 Belgische tijd aankomen bij de planeet Mars. MAVEN werd op 18 november 2013 in de ruimte gebracht en moet ondermeer onderzoeken waarom Mars geëvolueerd is tot een koude, droge woestijnwereld.

Duinsurfen op Mars

maandag, 16 juni 2014 00:00

De HiRISE camera op de Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) levert geregeld prachtige foto’s van het oppervlak van Mars. Voorlopig wandelen er nog geen geologen op Mars, dus moeten we de landschapselementen op die foto’s visueel vergelijken met aardse tegenhangers. Ik beschouw deze methode als een voortzetting van de geologische 'wet' die James Hutton (1726-1797) publiceerde in zijn Theory of the Earth uit 1795.

NASA bouwt een Marslander voor de InSight missie in 2016

dinsdag, 27 mei 2014 00:00

In het rijtje van de natuurwetenschappen kwam de geologie laat tevoorschijn. De meeste wetenschappen dateren uit de Renaissance of erna. Ontdekkingsreizigers en wetenschappers bestudeerden de maan, planeten, planten, mensen en dieren. Maar de grond onder hun voeten bleef nog een nobele onbekende. Er was wel íets over gekend, uit mijnen of via rotswanden en riviervalleien. En men wist dat er mineralen en fossielen bestonden.

Mysterie rond vreemde steen op Mars opgelost Hot!

zaterdag, 15 februari 2014 12:45

Afgelopen weken was er heel wat te doen over een vreemde, kleine steen die wetenschappers hadden opgemerkt op de planeet Mars. Tijdens een feestelijke herdenking van de Marsrover Curiosity maakte de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA bekend dat de nog steeds functionerende robotwagen Opportunity een steen had gefotografeerd die er enkele dagen eerder niet lag. Na een maand onderzoek heeft men het mysterie nu opgelost.

Mars Orbiter Mission is op weg naar Mars

zondag, 01 december 2013 06:32

De Indiase Mars Orbiter Mission (MOM) is nu definitief op weg naar de planeet Mars. Nadat deze eerste Indiase Marsverkenner, die ook gekend is onder de naam 'Mangalyaan', op 5 november 2013 in de ruimte werd gebracht, maakte het ruimtetuig op zaterdag 30 november een laatste omwenteling om de Aarde om vervolgens te beginnen aan zijn 10 maanden durende reis naar Mars.

Curiosity ontdekt water op Mars Hot!

vrijdag, 27 september 2013 01:18

Op basis van bodemanalyses die werden uitgevoerd door de Amerikaanse Marsrover Curiosity zijn wetenschappers tot de vaststelling gekomen dat de planeet Mars meer water bevat dan werd gedacht. Zo blijkt uit één van de resultaten van de chemische analyses dat het Marszand twee procent water bevat. Daarnaast werden ook nog hoeveelheden koolstofdioxide en zuurstof gedetecteerd wat er op wijst dat de Marszand carbonaten bevat. Dat meldt het wetenschappelijke magazine Science.

Curiosity vindt geen methaan op Mars

vrijdag, 20 september 2013 00:11

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft bekend gemaakt dat de Curiosity Marsrover tot op heden nog geen sporen van methaan heeft gevonden in de atmosfeer van Mars. Voor wetenschappers is dit nieuws een grote verrassing aangezien eerder metingen van andere instrumenten en onderzoeken uitwezen dat het gas wel voorkomt in de ijle atmosfeer van de 'rode planeet'.

Dit gebeurde vandaag in 1970

Vluchtleiders raken het contact kwijt met de eerste West-Duitse satelliet Azur. Deze 70 kilogram zware satelliet werd op 8 november 1969 vanop de Vandenberg lanceerbasis in de ruimte gebracht door een Amerikaanse Scout raket en onderzocht de Van Allen-gordels, de zonnewind en poollicht. Azur was de eerste satelliet bestemd voor wetenschappelijk onderzoek die ontwikkeld werd in West-Duitsland.

M95, ook gekend als NGC 3351, behoort samen met M96 en M105 tot de Leo-1 groep van sterrenstelsels. De onderlinge afstand tussen de twee eerste bedraagt slechts 42' waardoor ze…