De planeet Mars

NASA bouwt een Marslander voor de InSight missie in 2016

dinsdag, 27 mei 2014 00:00

In het rijtje van de natuurwetenschappen kwam de geologie laat tevoorschijn. De meeste wetenschappen dateren uit de Renaissance of erna. Ontdekkingsreizigers en wetenschappers bestudeerden de maan, planeten, planten, mensen en dieren. Maar de grond onder hun voeten bleef nog een nobele onbekende. Er was wel íets over gekend, uit mijnen of via rotswanden en riviervalleien. En men wist dat er mineralen en fossielen bestonden.

Mysterie rond vreemde steen op Mars opgelost Hot!

zaterdag, 15 februari 2014 12:45

Afgelopen weken was er heel wat te doen over een vreemde, kleine steen die wetenschappers hadden opgemerkt op de planeet Mars. Tijdens een feestelijke herdenking van de Marsrover Curiosity maakte de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA bekend dat de nog steeds functionerende robotwagen Opportunity een steen had gefotografeerd die er enkele dagen eerder niet lag. Na een maand onderzoek heeft men het mysterie nu opgelost.

Mars Orbiter Mission is op weg naar Mars

zondag, 01 december 2013 06:32

De Indiase Mars Orbiter Mission (MOM) is nu definitief op weg naar de planeet Mars. Nadat deze eerste Indiase Marsverkenner, die ook gekend is onder de naam 'Mangalyaan', op 5 november 2013 in de ruimte werd gebracht, maakte het ruimtetuig op zaterdag 30 november een laatste omwenteling om de Aarde om vervolgens te beginnen aan zijn 10 maanden durende reis naar Mars.

Curiosity ontdekt water op Mars Hot!

vrijdag, 27 september 2013 01:18

Op basis van bodemanalyses die werden uitgevoerd door de Amerikaanse Marsrover Curiosity zijn wetenschappers tot de vaststelling gekomen dat de planeet Mars meer water bevat dan werd gedacht. Zo blijkt uit één van de resultaten van de chemische analyses dat het Marszand twee procent water bevat. Daarnaast werden ook nog hoeveelheden koolstofdioxide en zuurstof gedetecteerd wat er op wijst dat de Marszand carbonaten bevat. Dat meldt het wetenschappelijke magazine Science.

Curiosity vindt geen methaan op Mars

vrijdag, 20 september 2013 00:11

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft bekend gemaakt dat de Curiosity Marsrover tot op heden nog geen sporen van methaan heeft gevonden in de atmosfeer van Mars. Voor wetenschappers is dit nieuws een grote verrassing aangezien eerder metingen van andere instrumenten en onderzoeken uitwezen dat het gas wel voorkomt in de ijle atmosfeer van de 'rode planeet'.

Fotocollage: Curiosity op Mars

dinsdag, 13 augustus 2013 17:36

Na een reis van acht maanden landt de Amerikaanse Marsrover Curiosity op 6 augustus 2012 (Belgische tijd) succesvol op het oppervlak van de 'rode planeet'. NASA's Curiosity, ook wel het 'Mars Science Laboratory' genoemd, maakte een zachte landing in de 154 kilometer grote inslagkrater 'Gale' waar zich de vijf kilometer hoge berg Mount Sharp bevindt.

Opportunity begint aan zijn tiende jaar op Mars

zaterdag, 26 januari 2013 02:31

Door het grote succes van NASA’s nieuwste Marsrover Curiosity zouden we het durven vergeten dat er nog een ander Amerikaans wagentje op Mars rijdt dat zeer succesvol is. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de Mars Exploration Rover Opportunity ongeveer drie maanden (90 Mars-dagen) operationeel zou zijn maar afgelopen week begon dit zeswielig tuigje aan zijn tiende jaar op het Marsoppervlak.

ESA en Rusland gaan naar Mars

woensdag, 21 november 2012 10:17

Het Europese ruimtevaartagentschap ESA heeft laten weten dat het gaat samenwerken met Rusland in het kader van het ExoMars project. Zo zal Rusland ondermeer twee draagraketten leveren aan Europa die in 2016 en 2018 een ruimtesonde en een Marsrover op weg naar de 'rode planeet' moeten brengen. Daarnaast zal Rusland voor de ruimtesonde en de rover ook een wetenschappelijk instrument ontwikkelen evenals het landingssysteem voor de rover.

Curiosity ontdekt sporen van snelstromende rivier op Mars

vrijdag, 28 september 2012 10:03

De Amerikaanse Marsrover Curiosity heeft foto's naar de Aarde gestuurd waarop te zien is dat er ooit water is geweest op Mars. Wetenschappers weten al een tijdje dat Mars ooit water heeft gehad maar dankzij de nieuwe foto's van Curiosity weet men nu dat er zich op Mars een vrij diepe, snelstromende rivier bevond.

InSight moet inwendige van Mars onderzoeken

dinsdag, 21 augustus 2012 16:20

Slechts enkele weken nadat de Amerikaanse Marsrover Curiosity succesvol landde op het Marsoppervlak maakte de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA op 20 augustus 2012 bekend dat het in 2016 een nieuwe robot naar de ‘rode planeet’ wil sturen. De ‘InSight’ missie zal bestaan uit een statische lander die zal uitgerust worden met enkele specifieke instrumenten waarmee wetenschappers het inwendige van Mars gaan onderzoeken.

Dit gebeurde vandaag in 1989