De planeet Mars

Steen op Mars genoemd naar de 'Rolling Stones' Hot!

zaterdag, 24 augustus 2019 07:39

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een steen op de planeet Mars genoemd naar de bekende rockband Rolling Stones. De steen heet vanaf nu 'The Rolling Stone Rock' en is niet veel groter dan een golfbal. Op 26 november 2018 rolde deze steen één meter verder op het Marsoppervlak als gevolg van de landing van de Amerikaanse Marslander InSight. De bandleden van de Rolling Stones zelf lieten al weten aangenaam verrast te zijn en vinden dit een fantastische manier om de start van hun No Filter Tour mee te vieren.

Europese Marsrover heet voortaan 'Rosalind Franklin' Hot!

zondag, 10 februari 2019 08:57

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft afgelopen week bekend gemaakt dat de nieuwe Marsrover, die in 2020 zal gelanceerd worden, nu officieel de naam 'Rosalind Franklin' draagt. Deze naam werd uit bijna 36 000 inzendingen gekozen die afkomstig waren uit alle ESA-lidstaten. Rosalind Franklin was een Britse chemicus die baanbrekend werk heeft verricht in het vroegste onderzoek naar DNA. Dankzij haar werk weten we vandaag de dag dat ons DNA een dubbele helix-structuur kent. Door ESA's nieuwste Marsrover te vernoemen naar Rosalind Franklin gaan we er tijdens deze missie steeds aan herinnert worden dat het in de menselijke genen zit om te verkennen.

De mooiste foto's van de InSight Marslander Hot!

vrijdag, 01 februari 2019 07:31

Op 26 november 2018 heeft het Amerikaanse onbemande ruimtetuig InSight, na een reis van zeven maanden, een zachte landing gemaakt op het oppervlak van de planeet Mars. De InSight Marslander moet als eerste ruimtetuig ooit in de Marsbodem boren zodat wetenschappers meer kunnen leren over het inwendige van deze planeet. Vanop de kale vlakte, Elysium Planitia, waar InSight is geland, zal de Marslander ook onderzoeken of er op deze planeet aardbevingen voorkomen en zal men het weer op Mars uitvoerig bestuderen. Via dit artikel kan je een overzicht terugvinden van de mooiste foto's die InSight terug naar de Aarde stuurt.

NASA stuurt in 2020 een helikopter naar Mars Hot!

woensdag, 16 mei 2018 11:13

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat het in 2020 voor het eerst een kleine helikopter naar de planeet Mars gaat sturen. De helikopter zal naar Mars gebracht worden aan boord van een nieuwe Marsrover waarna het kleine toestel gebieden op de rode planeet zal verkennen die voor de rover onbereikbaar zijn. Dit zal de eerste maal zijn in de geschiedenis van de ruimtevaart dat een onbemand ruimtetuig zal opstijgen vanop een andere planeet om er vervolgens terug op te landen.

NASA's InSight Marsmissie wordt uitgesteld Hot!

woensdag, 23 december 2015 07:45

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat de geplande lancering van de nieuwe Marslander InSight met twee jaar wordt uitgesteld. Normaal had de InSight lander in maart 2016 moeten gelanceerd worden maar doordat een Frans wetenschappelijk instrument niet tijdig klaar is, wordt de lancering nu verplaatst naar half 2018. Voor het wetenschappelijke onderzoek naar de planeet Mars is dit een grote tegenslag.

Zon blies Marsatmosfeer weg Hot!

vrijdag, 06 november 2015 17:58

Aan de hand van gegevens die het afgelopen jaar verzamelt werden door NASA's ruimtesonde MAVEN hebben wetenschappers kunnen achterhalen dat Mars vele miljoenen jaren geleden vrijwel zijn hele atmosfeer kwijtraakte als gevolg van zonne-uitbarstingen. Hiermee is één van de grootste mysteries van de planeet Mars opgelost.

BREAKING: NASA ontdekt vloeibaar water op Mars Hot!

maandag, 28 september 2015 17:42

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft tijdens een persconferentie bekend gemaakt dat het voor het eerst harde bewijzen heeft dat er af en toe, plaatselijk vloeibaar water stroomt op de planeet Mars. Het zogeheten 'pekelwater' is volledig verzadigd met verschillende zouten en werd ontdekt aan de hand van vlekken die werden aangetroffen langs kliffen en kratermuren. Deze vlekken zijn het bewijs dat het water langs deze hellingen naar beneden stroomt.

NASA gaat CubeSats naar Mars sturen Hot!

zaterdag, 13 juni 2015 08:06

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten bij zijn volgende missie naar Mars twee mini-ruimtesondes mee te sturen naar de 'rode planeet'. De twee ruimtesondes zijn zogeheten 'CubeSats' en zullen gebruikt worden voor communicatiedoeleinden. Dit is de eerste maal dat NASA CubeSats ontwikkelt voor een interplanetaire ruimtemissie.

Verenigde Arabische Emiraten willen naar Mars Hot!

maandag, 11 mei 2015 22:46

Wetenschappers uit de Verenigde Arabische Emiraten hebben enkele dagen geleden laten weten dat in 2020 de eerste Arabische Marsverkenner zal gelanceerd worden. De ruimtesonde, genaamd 'Hope', moet zeven maanden later aankomen bij de planeet Mars waarna het onbemande ruimtetuig vooral de atmosfeer, het klimaat en het weer van de 'rode planeet' zal onderzoeken.

Opportunity legt eerste marathon af op Mars Hot!

woensdag, 25 maart 2015 09:05

Op de planeet Mars werd op dinsdag 24 maart 2015 de eerste officiële marathon afgelegd. Niet door de mens maar wel door de Amerikaanse Marsrover Opportunity. Dit is de eerste maal in de geschiedenis van de ruimtevaart dat een onbemand ruimtetuig een afstand van meer dan 42 kilometer aflegt op het oppervlak van een ander hemellichaam.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een Molniya raket de Russische Prognoz 2 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit een hoge elliptische baan om de Aarde bestudeert de 845 kilogram zware satelliet de Zon en haar activiteit.

NGC 925 is een balkspiraalstelsel dat zich twee graden ten oosten bevindt van de ster gamma Tri in het sterrenbeeld Triangulum (Driehoek). Dit sterrenstelsel heeft magnitude 9.9 en staat 28,1…