De planeet Mars

Zon blies Marsatmosfeer weg Hot!

vrijdag, 06 november 2015 17:58

Aan de hand van gegevens die het afgelopen jaar verzamelt werden door NASA's ruimtesonde MAVEN hebben wetenschappers kunnen achterhalen dat Mars vele miljoenen jaren geleden vrijwel zijn hele atmosfeer kwijtraakte als gevolg van zonne-uitbarstingen. Hiermee is één van de grootste mysteries van de planeet Mars opgelost.

BREAKING: NASA ontdekt vloeibaar water op Mars Hot!

maandag, 28 september 2015 17:42

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft tijdens een persconferentie bekend gemaakt dat het voor het eerst harde bewijzen heeft dat er af en toe, plaatselijk vloeibaar water stroomt op de planeet Mars. Het zogeheten 'pekelwater' is volledig verzadigd met verschillende zouten en werd ontdekt aan de hand van vlekken die werden aangetroffen langs kliffen en kratermuren. Deze vlekken zijn het bewijs dat het water langs deze hellingen naar beneden stroomt.

NASA gaat CubeSats naar Mars sturen Hot!

zaterdag, 13 juni 2015 08:06

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten bij zijn volgende missie naar Mars twee mini-ruimtesondes mee te sturen naar de 'rode planeet'. De twee ruimtesondes zijn zogeheten 'CubeSats' en zullen gebruikt worden voor communicatiedoeleinden. Dit is de eerste maal dat NASA CubeSats ontwikkelt voor een interplanetaire ruimtemissie.

Verenigde Arabische Emiraten willen naar Mars Hot!

maandag, 11 mei 2015 22:46

Wetenschappers uit de Verenigde Arabische Emiraten hebben enkele dagen geleden laten weten dat in 2020 de eerste Arabische Marsverkenner zal gelanceerd worden. De ruimtesonde, genaamd 'Hope', moet zeven maanden later aankomen bij de planeet Mars waarna het onbemande ruimtetuig vooral de atmosfeer, het klimaat en het weer van de 'rode planeet' zal onderzoeken.

Opportunity legt eerste marathon af op Mars Hot!

woensdag, 25 maart 2015 09:05

Op de planeet Mars werd op dinsdag 24 maart 2015 de eerste officiële marathon afgelegd. Niet door de mens maar wel door de Amerikaanse Marsrover Opportunity. Dit is de eerste maal in de geschiedenis van de ruimtevaart dat een onbemand ruimtetuig een afstand van meer dan 42 kilometer aflegt op het oppervlak van een ander hemellichaam.

Wat zijn de mysterieuze pluimen op Mars? Hot!

dinsdag, 17 februari 2015 18:36

In het voorjaar van 2012 hebben amateursterrenkundigen twee mysterieuze 'pluimen' waargenomen in de ijle dampkring van de planeet Mars. Deze pluimen bereiken een hoogte tot 250 kilometer en werden in 1997 ook al waargenomen dankzij waarnemingen met de Hubble Space Telescope. Tot op heden blijft de ware aarde van deze pluimen echter onbekend.

Curiosity ontdekt methaanpieken en organische moleculen op Mars Hot!

woensdag, 17 december 2014 07:03

Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA hebben laten weten dat het Sample Analysis at Mars (SAM) instrument aan boord van de Marsrover Curiosity pieken heeft ontdekt in het methaangehalte van de Marsatmosfeer. Zo was eind 2013 en begin 2014 de hoeveelheid gemeten methaan in de atmosfeer van Mars tien keer zo hoog als normaal. Daarnaast heeft het SAM-instrument ook koolstofhoudende verbindingen ontdekt in bodemmonsters op Mars.

Marsverkenners fotograferen komeet Sliding Spring Hot!

dinsdag, 21 oktober 2014 00:00

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft de eerste foto's vrijgegeven van de komeet C/2013 A1 Sliding Spring die werden gemaakt door enkele Marsverkenners. Zo brachten de Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) en het Marswagentje Opportunity de komeet in beeld toen deze op 19 oktober 2014 langs de planeet Mars scheerde.

Maandag 22 september komt MAVEN aan bij Mars

donderdag, 11 september 2014 00:00

Maandag 22 september 2014 wordt een belangrijke dag voor de Amerikaanse ruimtevaart en de exploratie van het zonnestelsel. Die dag moet de Amerikaanse ruimtesonde Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN) omstreeks 04u00 Belgische tijd aankomen bij de planeet Mars. MAVEN werd op 18 november 2013 in de ruimte gebracht en moet ondermeer onderzoeken waarom Mars geëvolueerd is tot een koude, droge woestijnwereld.

Duinsurfen op Mars

maandag, 16 juni 2014 00:00

De HiRISE camera op de Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) levert geregeld prachtige foto’s van het oppervlak van Mars. Voorlopig wandelen er nog geen geologen op Mars, dus moeten we de landschapselementen op die foto’s visueel vergelijken met aardse tegenhangers. Ik beschouw deze methode als een voortzetting van de geologische 'wet' die James Hutton (1726-1797) publiceerde in zijn Theory of the Earth uit 1795.

Dit gebeurde vandaag in 1989