Na twee jaar is X-37B terug op Aarde

zondag, 27 oktober 2019 15:47

Na 780 dagen in een baan om de Aarde te hebben verbleven, is op zondag 27 oktober 2019 het Amerikaanse X-37B onbemande ruimtetuig terug geland op Aarde. Opnieuw vestigt dit onbemande ruimtevaartuig een record door meer dan twee jaar onafgebroken in de ruimte te blijven en daarna autonoom terug te keren naar de Aarde. Wat het Amerikaanse militaire onbemande ruimtetuig al die tijd heeft gedaan, blijft echter een goed bewaard geheim.

Overlijden van de Franse wiskundige, astronoom en geofysicus Alexis-Claude Clairaut. In 1743 publiceerde hij zijn verhandeling 'Théorie de la figure de la terre' waarin hij de stelling van Clairaut poneerde. Met deze stelling beweerde hij dat de zwaartekracht op punten aan het oppervlak van een roterende ellipsoïde in verband staat met de compressie en de middelpuntvliedende kracht op de evenaar.

M62, ook gekend als NGC 6266, is één van de helderste bolvormige sterrenhopen in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager) en heeft een opvallend onregelmatige vorm. Deze bolhoop bevindt zich ook dicht…