donderdag, 22 oktober 2015 13:46

Op 31 oktober scheert planetoïde langs de Aarde Hot!

Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde scheert Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde scheert Foto: ESA

Op zaterdag 31 oktober 2015 zal een ongeveer 450 meter grote planetoïde langs de Aarde scheren. De ruimterots, dat de naam '2015 TB145' kreeg, werd op 10 oktober 2015 ontdekt met de geautomatiseerde Pan-STARRS-1 telescoop van de universiteit van Hawaï. Gedurende zijn scheervlucht langs de Aarde zullen wetenschappers het object uitvoerig bestuderen met telescopen en het radarsysteem van het Goldstone Deep Space Network in Californië.

De planetoïde, ook wel gekend als een zogeheten 'Near Earth Object' (NEO), 2015 TB145 zal op 31 oktober 2015 op een afstand van 480 000 kilometer langs de Aarde vliegen. Dit is 1,27 maal de afstand van de Maan tot de Aarde. De kortste nadering tot de Aarde zal om 17u18 Nederlandse tijd plaatsvinden. Op het moment dat 2015 TB145 met een snelheid van 35 kilometer per seconde langs de Aarde zal vliegen, zal het object een schijnbare helderheid hebben van magnitude +10. Hierdoor moet deze planetoïde al zichtbaar zijn met grotere amateur-telescopen. Het zal nog tot 2027 duren eer een object van deze omvang in de buurt van de Aarde komt. De laatste maal dat een dergelijk groot object langs de Aarde vloog was in juli 2006 toen de planetoïde 2004 XP14 onze planeet voorbij vloog op een afstand van 1,1 maal de afstand van de Maan tot de Aarde. Opmerkelijk aan deze planetoïde is dat deze maar op 10 oktober 2015 werd ontdekt. De reden voor late ontdekking heeft alles te maken met de bijzondere omloopbaan van deze planetoïde. Zo maakt deze omloopbaan een hoek met het vlak waar zich de planeten en de meeste planetoïden in ons zonnestelsel zich in bevinden. Dergelijke steile omloopbanen worden meer gezien bij kometen dan bij planetoïden waardoor wetenschappers er dan ook rekening met houden dat 2015 TB145 wel eens een uitgeputte komeet zou kunnen zijn. Deze aardscheerder werd ontdekt met het Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System (Pan-STARSS) dat zich op Hawaï bevindt in het kader van het door NASA gefinancierde Near-Earth Object Observation Program (NEOO). Doordat de baan van deze planetoïde goed is gekend, is er geen enkele bedreiging voor onze planeet.

2015 TB145Illustratie van de afstand van 2015 TB145 tot onze planeet tijdens de scheervlucht langs de Aarde - Foto: NASA/JPL