vrijdag, 20 december 2013 09:34

Nieuwe krater op de Maan in beeld gebracht

De nieuwe inslagkrater op de Maan De nieuwe inslagkrater op de Maan Foto: NASA / GSFC

Dankzij NASA's Lunar Impact Monitoring Program (LIMP) hebben wetenschappers kunnen vaststellen dat er op zondag 17 maart 2013 een nieuwe krater is ontstaan op het oppervlak van de Maan. Deze nieuwe krater is ontstaan door de inslag van een zogeheten 'meteoroïde' die een diameter had van ongeveer 40 centimeter. De inslag was zo helder als een ster van de vierde magnitude.

De inslag van de meteoroïde vond plaats in de regio Mare Imbrium vlakbij de bekende krater Copernicus op het Maanoppervlak. Deze regio is ook gekend als de 'Zee van Regen' en deze mare ontstond net als de andere maria doordat een groot inslagbekken werd gevuld door lava om een relatief glad oppervlak te vormen. Het oppervlak van de Mare Imbrium is echter niet perfect glad vanwege de vele inslagen inslagen van meteoroïden die kraters en puin veroorzaakten. Sinds de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA in 2005 startte met het Lunar Impact Monitoring Program (LIMP) hebben wetenschappers al ongeveer 300 inslagen van ruimterotsen op het Maanoppervlak vastgesteld. Na de inslag van de meteoroïde op 17 maart 2013 werd het getroffen gebied bekeken door de krachtige camera's van NASA's Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) ruimtesonde en zag men dat deze inslag een nieuwe krater van 18 meter doorsnede had gecreëerd. Aan de hand van de beelden van de Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) schat men dat de meteoroïde met een snelheid van ongeveer 90 000 kilometer per uur moet zijn ingeslagen op het Maanoppervlak. De impact was uiteindelijk zo helder als een ster van de vierde magnitude en duurde ongeveer één seconde. Tot op heden is dit de grootste explosie op de Maan waar NASA de laatste acht jaar getuige is van geweest. Op onderstaande beelden kan je het gebied voor en na de inslag zien.

Nieuwe krater op de Maan