Zonnestelsel

Komeet Hergenrother valt uit elkaar

zaterdag, 03 november 2012 10:20

De periodieke komeet 168P/Hergenrother is momenteel bezig met uit elkaar te vallen. Astronomen en amateur-astronomen hebben de afgelopen weken enkele opvallende uitbarstingen van de komeet waargenomen waardoor men er vrijwel zeker van is dat de kern van het hemelobject in verschillende stukken uiteen is gevallen.

Scherpste opname ooit van Pluto

donderdag, 27 september 2012 09:54

Astronomen zijn er in geslaagd om tot op heden de scherpste opname te maken van de dwergplaneet Pluto en zijn grootste maan Charon. De opname (zie boven) kon worden gemaakt nadat men een reeks van 'snapshots' had gemaakt met het nieuwe Differential Speckle Survey Instrument (DSSI) dat een onderdeel is van de achter meter grote Gemini North telescoop op Hawaï.

Hubble ontdekt vijfde maan rondom Pluto Hot!

woensdag, 11 juli 2012 20:39

Sterrenkundigen hebben met behulp van de legendarische Hubble Space Telescope een vijfde maan ontdekt rondom de dwergplaneet Pluto. De ontdekking werd door een tweet op Twitter, afkomstig van Pluto-deskundige Alan Stern, aan de wereld bekendgemaakt. Volgens de eerste berekeningen is het maantje ongeveer 10 tot 25 kilometer groot en cirkelt het op een afstand van 95 000 kilometer om de dwergplaneet.

Pas ontdekte asteroïde scheert langs de Aarde

dinsdag, 29 mei 2012 16:47

Op 29 mei 2012 is een kleine asteroïde om 09u07 Belgische tijd op een afstand van slechts 14 440 kilometer langs de Aarde gevlogen. Dat is dichter dan dat navigatie- en communicatiesatellieten zich bevinden in hun baan om de Aarde. Het hemellichaam, dat de naam ‘2012 KT42’ draagt, is niet groter dan tien meter en werd pas op 28 mei 2012 ontdekt door sterrenkundigen van de Mount Lemmon-sterrenwacht in Arizona, USA.

Wetenschappers ontdekken dat de Maan recent geologisch actief was

dinsdag, 21 februari 2012 13:20

Wetenschappers zijn aan de hand van beelden, die gemaakt werden door de Amerikaanse Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), tot de conclusie gekomen dat de Maan recent geologische activiteit gekend heeft. Zo werden op het Maanoppervlak lange smalle geulen ontdekt die wijzen op tektonische activiteit die ongeveer vijftig miljoen jaar oud is (leeftijd van de Maan: 4,5 miljard jaar).

Twee nieuwe Jupitermaantjes ontdekt

maandag, 06 februari 2012 23:06

Sterrenkundigen hebben met behulp van de 6,5 meter Baade-telescoop op de Las Campanas sterrenwacht in Chili twee nieuwe maantjes ontdekt rondom de reuzenplaneet Jupiter. De twee kleine maantjes werden in september 2011 al ontdekt en zijn ongeveer één kilometer groot.

Dit gebeurde vandaag in 1937