Zonnestelsel

Prachtige opnames van poollicht op Saturnus

donderdag, 13 februari 2014 11:33

Een samenwerking tussen de legendarische Hubble Space Telescope en de Cassini ruimtesonde heeft geleidt tot spectaculaire opnames van poollicht op de planeet Saturnus. Op deze beelden is mooi te zien hoe de magnetische lichtshow aan de polen van deze planeet reageert op zonne-activiteit.

Heeft men het bewijs voor stromend water op Mars gevonden? Hot!

woensdag, 12 februari 2014 00:17

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft foto's vrijgegeven waarop wellicht het beste 'bewijs' te zien is voor stromend of sijpelend water op de planeet Mars. Op de foto's zijn donkere strepen op enkele binnenwanden van Marskraters te zien die in de loop van de seizoenen van lengte en tint veranderen. Volgens wetenschappers zijn deze donkere strepen vrijwel zeker veroorzaakt door stromend of sijpelend water.

Planetoïde brandt op in de dampkring van de Aarde

vrijdag, 03 januari 2014 06:50

Nadat op 1 januari 2014 een kleine planetoïde werd ontdekt, kwam deze een dag later al terecht in de dampkring van de Aarde waar de ruimterots is gefragmenteerd. Berekeningen laten zien dat de planetoïde boven de Atlantische Oceaan, tussen Zuid-Amerika en Afrika, in de dampkring is uiteengevallen in kleinere stukken die vervolgens zijn opgebrand.

Nieuwe krater op de Maan in beeld gebracht

vrijdag, 20 december 2013 09:34

Dankzij NASA's Lunar Impact Monitoring Program (LIMP) hebben wetenschappers kunnen vaststellen dat er op zondag 17 maart 2013 een nieuwe krater is ontstaan op het oppervlak van de Maan. Deze nieuwe krater is ontstaan door de inslag van een zogeheten 'meteoroïde' die een diameter had van ongeveer 40 centimeter. De inslag was zo helder als een ster van de vierde magnitude.

Stoot Europa pluimen van waterdamp uit? Hot!

donderdag, 12 december 2013 19:22

Na het nieuws dat wetenschappers klei-achtige mineralen hebben ontdekt op de Jupitermaan Europa hebben Amerikaanse planeetwetenschappers nu sterke aanwijzingen gevonden dat deze maan soms grote pluimen van waterdamp uitstoot. Indien dit klopt, zou dit betekenen dat het water van de ondergrondse oceaan op Europa op sommige plaatsen relatief dicht tot bij het oppervlak komt. Voor planeetwetenschappers en astronomen is dit opnieuw een belangrijke ontdekking!

Klei-achtige mineralen ontdekt op Jupitermaan Europa

donderdag, 12 december 2013 00:33

Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA hebben kunnen achterhalen dat er zich op het ijzige oppervlak van de Jupitermaan Europa klei-achtige mineralen bevinden. De wetenschappers kwamen tot deze opmerkelijke vaststelling na analyse van gegevens die in 1998 werden verkregen door de Amerikaanse ruimtesonde Galileo.

Eerste meetgegevens van Curiosity gepresenteerd

dinsdag, 10 december 2013 00:24

Tijdens een bijeenkomst van de American Geophysical Union in San Fransisco hebben Amerikaanse wetenschappers de eerste meetresultaten gepresenteerd van de Marsrover Curiosity. Zo is men er in geslaagd om met behulp van de Marsrover de ouderdom van een rots ter plaatse te bepalen en om de hoeveelheid straling aan het oppervlakte van Mars te meten.

Cassini filmt uniek stormsysteem op Saturnus

donderdag, 05 december 2013 16:58

De Amerikaanse ruimtesonde Cassini, die al sinds 2004 in een baan om de planeet Saturnus draait, heeft een prachtig filmpje gemaakt van de bijzondere zeshoekige straalstroom in het noordpoolgebied van Saturnus. Deze polaire straalstroom heeft een spanwijdte van ongeveer 30 000 kilometer en in het hart ervan bevindt zich een gigantische wervelstorm.

Planetoïde heeft zes stofstaarten

vrijdag, 08 november 2013 10:22

De op 15 augustus 2013 ontdekte planetoïde P/2013 P5 blijft astronomen verbazen. Zo is op recente opnamen van de legendarische Hubble Space Telescope duidelijk te zien dat deze planetoïde zes stofstaarten heeft. Dit is de eerste maal dat astronomen een dergelijk fenomeen waarnemen bij een planetoïde. Dit bizarre object bevindt zich tussen de planeten Mars en Jupiter en heeft volgens wetenschappers nog maar een fractie van zijn massa verloren.

Hubble fotografeert intacte komeet ISON

vrijdag, 18 oktober 2013 02:27

De Amerikaans-Europese Hubble Space Telescope heeft op 9 oktober 2013 een foto gemaakt van de komeet ISON waarop duidelijk te zien is dat de komeet nog steeds intact is. Voor amateur-astronomen is dit goed nieuws aangezien de kans steeds groter wordt dat deze komeet eind dit jaar voor spektakel gaat zorgen aan onze sterrenhemel.

Dit gebeurde vandaag in 1986