Zonnestelsel

Zondag vliegt planetoïde 2014 RC langs de Aarde Hot!

donderdag, 04 september 2014 00:00

Komende zondag, 7 september 2014, zal de planetoïde 2014 RC op een afstand van 40 000 kilometer langs de Aarde vliegen. Deze ruimterots heeft een diameter van ongeveer twintig meter en is te vergelijken met het object dat in februari 2013 boven Tsjeljabinsk in Rusland uit elkaar spatte.

Grote Rode Vlek op Jupiter krimpt Hot!

vrijdag, 16 mei 2014 01:00

De beroemde Grote Rode Vlek in de atmosfeer van de reuzenplaneet Jupiter is momenteel kleiner dan ooit. Zo is op nieuwe opnames van de Hubble ruimtetelescoop gebleken dat de Grote Rode Vlek nog geen 16 500 kilometer groot meer is en dat deze blijft krimpen.

Enceladus heeft een ondergrondse oceaan Hot!

vrijdag, 04 april 2014 00:00

Uit nieuwe gegevens die afkomstig zijn van de Cassini ruimtesonde blijkt dat er zich onder de korst van de kleine Saturnusmaan Enceladus een diepe oceaan bevindt. Wetenschappers kwamen tot deze conclusie aan de hand van metingen van het zwaartekrachtveld van deze maan. Daarmee is Enceladus het derde gekende hemellichaam in ons zonnestelsel waar oceanen voorkomen.

Hubble fotografeert komeet Siding Spring

maandag, 31 maart 2014 00:00

De legendarische Hubble Space Telescope heeft komeet C/2013 A1, ook gekend als komeet ‘Siding Spring’, gefotografeerd die eind 2014 ongetwijfeld de internationale media zal halen. Zo zal deze komeet in oktober op een afstand van slechts 135 000 kilometer langs de planeet Mars zal scheren.

Hemelobject ontdekt aan de rand van het zonnestelsel Hot!

donderdag, 27 maart 2014 00:00

Twee Amerikaanse astronomen, Scott Sheppard en Chad Trujillo, hebben een nieuw hemellichaam ontdekt dat zich permanent schuilhoudt in de buitenste regionen van ons zonnestelsel. Het nieuwe object vertoont gelijkenissen met de dwergplaneet Sedna en volgens de astronomen behoren de twee dan ook tot een groep van ijsachtige planetoïde in een gebied tussen de Kuipergordel en Oorwolk.

WISE vindt geen 'planeet X'

zondag, 09 maart 2014 00:00

Wetenschappers zijn aan de hand van gegevens afkomstig van de Amerikaanse Wide-Field Infrared Survey Explorer (WISE) satelliet tot de vaststelling gekomen dat er zich geen onbekende gasplaneten bevinden in de buitenste regionen van het zonnestelsel. Hierdoor kunnen de geruchten over het bestaan van een mogelijke 'planeet X' definitief de prullenbak in.

Water en koolstof gevonden in een Marsmeteoriet

dinsdag, 04 maart 2014 09:56

Na de vondst van stromend water op Mars, midden februari 2014, presenteert NASA opnieuw een belangrijke ontdekking. Een team wetenschappers van het Johnson Space Center in Houston en het Jet Propulsion Laboratory in Californië, heeft in een Marsmeteoriet bewijzen gevonden van water. De resultaten zijn gepubliceerd in het februarinummer van Astrobiology. Het verhaal doet uiteraard denken aan de vondst van een mogelijk biogene structuur in een Marsmeteoriet (de ALH84001) in 1996. Leden uit het toenmalige onderzoeksteam, zijn ook bij de huidige vondst betrokken.

Planetoïde 2014 DX110 scheert woensdag langs de Aarde Hot!

maandag, 03 maart 2014 21:44

Op woensdag 5 maart 2014 zal een dertig meter grote planetoïde langs de Aarde vliegen. De ruimterots luistert naar de naam '2014 DX110' en zal omstreeks 22u07 Belgische tijd op een afstand van ongeveer 350 000 kilometer langs onze planeet vliegen. Dat is iets dichter dan de afstand van de Aarde tot de Maan.

Rotsblok slaat in op de Maan Hot!

dinsdag, 25 februari 2014 10:15

Een Spaanse astronoom is op 11 september 2013 getuige geweest van een uniek fenomeen. Zo zag José Madiedo van de universiteit van Huelva op die dag een rotsblok inslaan op het oppervlak van de Maan. De inslag vond plaats in het Mare Nubium gebied op de Maan en werd gefilmd door een videocamera.

Planetoïde 2000 EM26 scheert langs de Aarde

dinsdag, 18 februari 2014 10:12

In de nacht van maandag 17 op dinsdag 18 februari 2014 is een planetoïde met een diameter van ongeveer 270 meter langs de Aarde gevlogen. De kortste afstand tot onze planeet bedroeg 8,8 maal de afstand tussen de Aarde en de Maan (2,6 miljoen kilometer). Deze planetoïde behoort tot de Aten-planetoïden die dicht bij de Aarde komen.

Vanop het Uchinoura Space Center in Japan wordt de Japanse ruimtesonde Nozomi gelanceerd. Door een technisch probleem slaagde men er niet in op het ruimtetuig op weg te brengen naar de planeet Mars. Uiteindelijk kon Nozomi enkele jaren later toch beginnen aan zijn reis naar Mars maar door problemen met de motoren vloog de ruimtesonde in een verkeerde hoek naar Mars. Op 14 december 2003 bereikte Nozomi uiteindelijk de planeet Mars. Foto: JAXA