woensdag, 14 mei 2014 00:00

Exoplaneet bevindt zich op extreem verre afstand van zijn ster

Artistieke impressie van de gasreus GU Piscium b Artistieke impressie van de gasreus GU Piscium b Foto: Lucas Granito

Een internationaal team van stronomen, onder leiding van onderzoekers van de Université de Montréal, hebben een exoplaneet ontdekt die zich op extreem grote afstand van zijn moederster bevindt. Zo draait deze bizarre planeet op een afstand van 300 miljard kilometer om zijn ster. Dit is 2 000 maal de afstand van de Aarde tot de Zon.

De toch wel bizarre planeet in kwestie, die de naam 'GU Piscium b' draagt, is 9 tot 13 maal zwaarder als de planeet Jupiter in ons zonnestelsel en wordt hierdoor bestempeld als een gasreus. Hierdoor twijfelen astronomen er ook wel aan of GU Piscium b weldegelijk een planeet is of eerder een bruine dwerg aangezien bruine dwergen een minimale massa hebben van ongeveer 13 maal de massa van Jupiter. Door zijn extreem verre afstand van zijn moederster doet deze planeet er maar liefst 80 000 jaar over voor één omwenteling om de ster. Een jaar op deze planeet duurt dus 80 000 aardse jaren. De ster waarrond deze planeet draait draagt de naam GU Piscium en bevindt zich op een afstand van ongeveer 155 lichtjaar van de Aarde in het sterrenbeeld Vissen. Deze ster heeft slechts éénderde van de massa van de Zon. Doordat deze ster zich relatief dicht bij ons bevindt en de exoplaneet een grote, wijde baan om zijn moederster beschrijft, kon hij met behulp van infraroodcamera's ook gefotografeerd worden. Aan de hand van spectroscopisch onderzoek met de 8-meter Gemini North-telescoop op Hawaii kon men ook achterhalen dat GU Piscium b een temperatuur heeft van ongeveer 800°C. Voor astronomen is de studie van objecten als GU Piscium b van groot belang aangezien men op die manier meer kan leren over gasvormige reuzenplaneten rondom andere sterren. De meeste andere gekende gasvormige reuzenplaneten bevinden zich dicht bij hun moederster waardoor deze vaak moeilijk waarneembaar zijn.

GU Piscium bOpname van de bizarre reuzenplaneet GU Piscium b - Foto: Gemini Observatory