Bron ritmische snelle radioflits brandschoon en niet gehinderd door dubbelster

vrijdag, 27 augustus 2021 07:41

Een Nederlands team van astronomen heeft ontdekt dat het herhalende patroon in de kosmische radioflitser FRB20180916B niet wordt veroorzaakt door de krachtige sterrenwind van een begeleidende ster, zoals eerder werd vermoed. De flitsen komen mogelijk van een zeer sterk gemagnetiseerde maar eenzame neutronenster, een zogeheten magnetar. De astronomen deden deze ontdekking binnen een unieke combinatie van waarnemingen met twee van de grootste radiotelescopen ter wereld: LOFAR en Westerbork.

China lanceert eerste satellieten van nieuwe gigantische constellatie Hot!

woensdag, 25 augustus 2021 19:15

China heeft op dinsdag 24 augustus twee satellieten succesvol in de ruimte gebracht in het kader van een nieuw Chinees netwerk van satellieten dat internet moet aanbieden aan iedereen op aarde. De lancering van de eerste twee testsatellieten werd uitgevoerd met een Long March 2C raket en vond plaats vanop de Jiuquan lanceerbasis in het noordwesten van China. De Aziatische grootmacht wil net als SpaceX een netwerk van meer dan 13 000 satellieten in een baan om de aarde uitrollen waarmee China aan iedereen op aarde breedband internet wil aanbieden. Nu ook China een netwerk van vele duizenden satellieten in een baan om de aarde wil uitbouwen, stellen zich steeds meer mensen vragen bij dergelijke projecten en de mogelijke gevolgen van eventuele botsingen tussen dergelijke satellieten.

Meest gedetailleerde beelden ooit van sterrenstelsels onthuld met LOFAR Hot!

woensdag, 18 augustus 2021 19:38

Na bijna tien jaar werk heeft een internationaal team van astronomen de meest gedetailleerde beelden gepubliceerd die tot nu toe zijn gezien van sterrenstelsels buiten de onze, waarbij hun innerlijke werking in ongekend detail wordt onthuld. De beelden zijn gemaakt op basis van gegevens die zijn verzameld door de Low Frequency Array (LOFAR), een radiotelescoop gebouwd en onderhouden door ASTRON. LOFAR is een netwerk van meer dan 70.000 kleine antennes verspreid over negen Europese provincies, met als kern Exloo, Nederland. De resultaten zijn het resultaat van jarenlang werk van het team, geleid door dr. Leah Morabito van de Durham University. Het team werd in het VK ondersteund door de Science and Technology Facilities Council (STFC).

Indiase aardobservatiesatelliet gaat verloren tijdens lancering Hot!

donderdag, 12 augustus 2021 06:04

Een Indiase GSLV raket is er in de nacht van 11 op 12 augustus 2021 niet in geslaagd om een Indiase aardobservatiesatelliet in de ruimte te brengen. De raket vertrok om 02u13 Belgische tijd vanop het Satish Dhawan Space Centre maar zes minuten na lift-off bleek er plots een probleem te zijn met de derde rakettrap. Uiteindelijk liet de Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO weten dat de lancering was mislukt en dat de EOS-03 satelliet verloren was. Hiermee komt een einde aan een reeks van zestien succesvolle lanceringen van Indiase raketten.

Volg LIVE de lancering van een Cygnus bevoorradingsmodule Hot!

dinsdag, 10 augustus 2021 07:36

Vanop de Mid-Atlantic Regional Spaceport in de Amerikaanse staat Virginia gaat op dinsdag 10 augustus 2021 een Antares raket gelanceerd worden. In het vrachtruim van de raket bevindt zich een onbemande Cygnus bevoorradingsmodule met aan boord 3,7 ton aan cargo en experimenten voor het internationale ruimtestation ISS. Deze Cygnus bevoorradingsmodule werd genoemd naar Ellison Onizuka, de eerste Amerikaanse astronaut van Aziatische afkomst. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Hier komen de Perseïden vallende sterren! Hot!

zondag, 08 augustus 2021 08:05

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een belangrijke maand aangezien we in augustus één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit een lichtstoel in je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

Hoe fotografeer je 'vallende sterren'? Hot!

Eén van de mooiste verschijnselen aan de sterrenhemel zijn ongetwijfeld meteoren die in de volksmond ook gekend zijn als ‘vallende sterren’. Meteoren zijn kortstondige lichtsporen aan de nachtelijke hemel die ontstaan wanneer stofdeeltjes op een hoogte van ongeveer 100 kilometer met hoge snelheid in de atmosfeer van de aarde terecht komen en daar opbranden. Dankzij de digitale fotografie kan iedereen nu ook meteoren of 'vallende sterren' fotograferen. Leer aan de hand van dit artikel hoe je dit prachtig natuurverschijnsel kan vastleggen op foto.

SpaceX assembleert grootste raket ooit Hot!

vrijdag, 06 augustus 2021 19:36

SpaceX heeft vandaag opnieuw geschiedenis geschreven. Zo heeft het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk voor de eerste maal een volledige Starship raket geassembleerd op zijn Starbase test- en lanceerbasis in Texas. De raket is bijna 120 meter hoog en bestaat onderaan uit een Super Heavy rakettrap met daarbovenop een Starship ruimtevaartuig. In de toekomst moet deze gigantische raket opnieuw mensen naar de maan en zelfs naar de planeet Mars brengen.

Een Amerikaanse Delta raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis de Highly Eccentric Orbit Satellite 1 (HEOS 1) in de ruimte voor onderzoek van magnetsiche velden, de zonnewind en kosmische straling. Deze 108 kilogram zware satelliet werd ontwikkeld door de European Space Research Organisation (ESRO) en werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten afkomstig uit vijf Europese landen. Foto: NASA