Shuttle Carrier Aircraft

Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA beschikte tijdens het Space Shuttle programma over twee zogenaamde Shuttle Carrier Aircrafts (SCA) die als taak hadden de Amerikaanse ruimteveren terug te brengen naar het Kennedy Space Center indien deze elders waren geland dan voorzien. Beide Shuttle Carrier Aircrafts waren twee aangepaste Boeing 747-100 Jumbo Jets die het ruimteveer op hun rug konden dragen om deze eender waar naartoe te brengen. Na het Space Shuttle ruimteprogramma werden de twee aangepaste vliegtuigen buiten dienst genomen.

Experimenteel satellietenduo vormt Noors-Nederlandse observatiepost in de ruimte

zondag, 26 april 2020 20:03

Nederland en Noorwegen gaan een gezamenlijke experimentele satellietmissie uitvoeren. Het gaat om de ontwikkeling van twee satellieten die in tandemformatie om de aarde gaan vliegen. Het satellietenduo vormt een experimenteel observatiesysteem dat radarsignalen kan detecteren en lokaliseren. Dit is belangrijke informatie voor krijgsmachten. De ontwikkeling van eigen satellieten maakt de krijgsmachten daarbij minder afhankelijk van externe, commerciële partijen.

Astronomen vinden formule voor ondergrondse oceanen in exomanen

vrijdag, 24 april 2020 19:30

De zoektocht naar buitenaards leven is tot nu toe vooral gericht op planeten die op een afstand van hun ster staan waar vloeibaar water aan het oppervlak mogelijk is. Maar in ons zonnestelsel lijkt het meeste vloeibare water zich buiten dit gebied te bevinden. Manen van koude gasreuzen worden door getijdekrachten opgewarmd tot boven het vriespunt. Het zoekgebied in andere planetenstelsels wordt dus groter als we ook de manen beschouwen. Onderzoekers van SRON en de RuG hebben nu een formule gevonden om de aanwezigheid en de diepte van ondergrondse oceanen in zulke 'exomanen' te berekenen.

10 vragen over Starlink! Hot!

donderdag, 23 april 2020 09:36

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX wil aan iedereen ter wereld breedband internet aanbieden. Om dit te realiseren wil het bedrijf vele duizenden communicatiesatellieten in een lage baan om de aarde brengen en op deze manier een gigantische constellatie van satellieten uitbouwen. Doordat deze satellieten soms goed zichtbaar zijn vanop aarde en het project steeds meer kritiek krijgt, zorgt dit voor heel wat vragen. In dit artikel beantwoorden wij voor u de belangrijkste vragen over het ondertussen veel besproken en ambitieuze Starlink project.

Iran brengt militaire satelliet in de ruimte

donderdag, 23 april 2020 07:30

Op woensdag 22 april 2020 heeft Iran met succes een militaire satelliet in de ruimte gebracht. De satelliet, die de naam 'Noor' kreeg, werd vanop de Shahroud lanceerbasis in een baan om de aarde gebracht met behulp van een Qased raket. Dit was de eerste geslaagde Iraanse lancering sinds februari 2015 en was meteen ook de eerste missie die werd uitgevoerd met een Qased raket. Doordat deze missie werd uitgevoerd door de Iraanse Revolutionaire Garde wordt deze lancering door heel wat landen veroordeeld.

Maak je eigen ruimtemissie met LEGO!

dinsdag, 21 april 2020 14:03

In de ruimte vind je allerlei geweldige voertuigen, spannende missies, dappere onderzoekers en fascinerende nieuwe werelden waardoor dit voor kinderen de perfecte plek is om hun fantasie op los te laten. De avonturen beginnen hier op aarde, waar kinderen stations voor de missiecontrole en vluchtleiding kunnen bouwen, voordat ze raketten, shuttles en satellieten de ruimte in schieten. Wetenschap, avontuur, speelplezier, onderwijs: deze gebieden komen allemaal samen wanneer kinderen de ruimte invliegen om het onbekende te ontdekken met behulp van deze populaire en zeer educatieve LEGO ruimtevaart bouwdozen. Alvast veel bouw- en speelplezier!

Hoe kunnen we de Starlink satellieten waarnemen aan de hemel? Hot!

Wanneer het helder is kan je aan de sterrenhemel altijd wel eens een satelliet waarnemen. Satellieten zijn vaak waarneembaar als een helder lichtpuntje dat zich voor de sterren langs beweegt. Met de komst van het Starlink satellietennetwerk van SpaceX, dat bestaat uit vele duizenden satellieten, zijn er echter veel meer satellieten waarneembaar die astronomische waarnemingen ernstig kunnen verstoren. In dit artikel leer je wat deze satellieten zijn, wat hen zo speciaal maakt en hoe je deze omstreden kan waarnemen aan de sterrenhemel.

Nieuwe aarde-achtige exoplaneet ontdekt in oude Kepler gegevens Hot!

vrijdag, 17 april 2020 11:02

Bij een analyse van oude gegevens afkomstig van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop hebben astronomen een aarde-achtige exoplaneet ontdekt. Deze planeet, met de naam 'Kepler-1649c', is slechts iets groter dan de aarde en bevindt in de zogeheten 'leefbare zone' rondom zijn moederster. Voor wetenschappers is deze exoplaneet bijzonder interessant aangezien dit de eerste maal is dat men een exoplaneet ontdekt die qua grootte en temperatuur lijkt op de aarde en zich ook nog eens in de perfecte regio rondom zijn moederster bevindt.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Mars Observer gelanceerd. Het ruimtevaartuig werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten om studies uit te voeren op gebied van geologie, geofysica en het klimaat op Mars. Toen de brandstoftanks onder druk werden gezet, in voorbereiding om in een baan rond Mars te komen, verbrak op 21 augustus 1993 het contact met de aarde en werd er nooit meer iets van de Mars Observer gehoord. Foto: NASA