SpaceX gaat NASA's Gateway ruimtestation bevoorraden

zaterdag, 28 maart 2020 16:57

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft het ruimtevaartbedrijf SpaceX geselecteerd om in de toekomst het Amerikaanse Gateway ruimtestation te bevoorraden. Zo zal SpaceX een nieuwe versie ontwikkelen en bouwen van het Dragon ruimtevaartuig dat vandaag de dag het internationale ruimtestation ISS regelmatig voorziet van bevoorrading en experimenten. Het kleine Gateway ruimtestation moet in een baan om de maan gebracht worden en is een belangrijk onderdeel van NASA's Artemis ruimteprogramma waarmee het terug mensen naar de maan wil brengen.

OneWeb brengt 34 satellieten in de ruimte

zondag, 22 maart 2020 07:30

Op zaterdag 21 maart 2020 heeft een Russische Sojoez raket met succes 34 satellieten in de ruimte gebracht voor het commerciële satellietbedrijf OneWeb. De Sojoez raket vertrok omstreeks 19u06 Belgische tijd vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan en zette de 34 internetsatellieten 3 uur en 45 minuten later succesvol uit in een lage baan om de aarde. Net als het Starlink project van SpaceX wil ook OneWeb een netwerk van honderden satellieten rond de aarde uitbouwen die iedereen op aarde moeten voorzien van breedband internet.

Apollo 15 astronaut Al Worden overleden

woensdag, 18 maart 2020 18:39

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft bekend gemaakt dat de Apollo 15 astronaut Al Worden op 18 maart 2020 overleden is. Al Worden ging in juli 1971 de ruimte in tijdens de Apollo 15 ruimtemissie en cirkelde toen 74 maal rond de maan terwijl zijn twee collega-astronauten op het oppervlak van de maan liepen. Tijdens deze ruimtemissie maakte Worden meer dan 1 500 foto's en voerde hij de eerste ruimtewandeling uit in 'deep space'.

Eerste lancering Chinese Long March-7A raket mislukt

dinsdag, 17 maart 2020 09:22

Een Chinese Long March 7 raket is er op maandag 16 maart 2020 niet in geslaagd om een satelliet uit te zetten in een baan om de aarde. De nieuwe versie van de Long March 7 raket vertrok om 16u34 Belgische tijd vanop het Wenchang Space Launch Center en moet in de toekomst het Chinese werkpaard worden voor het lanceren van communicatiesatellieten. Aan boord van deze eerste Long March 7A raket raket bevond zich de Chinese Xinjishu Yanzheng-6 satelliet.

Krijgen we binnenkort een heldere komeet te zien? Hot!

maandag, 16 maart 2020 19:49

Er bestaat een grote kans dat we in de maand mei een heldere komeet gaan te zien krijgen aan de sterrenhemel. Nadat de komeet C/2019 Y4 ATLAS eind december 2019 werd ontdekt heeft deze momenteel een helderheid van magnitude 8,5 waardoor deze al zichtbaar is met een grote telescoop. Voorspellingen voor deze komeet zijn veelbelovend aangezien deze half mei 2020 een helderheid zou kunnen bereiken van magnitude +2 waardoor deze zelfs zichtbaar zou zijn met het blote oog.

ExoMars vertrekt naar de Rode Planeet in 2022

donderdag, 12 maart 2020 13:52

Het Europese ruimtevaartagentschap (ESA) en de Russische ruimtevaartorganisatie hebben besloten om de lancering van de tweede ExoMars-missie ter bestudering van de Rode Planeet uit te stellen tot 2022. Het ESA-Roscosmos projectteam heeft alle noodzakelijke activiteiten geëvalueerd ter goedkeuring van de lancering, om zodoende risico’s en planning te kunnen analyseren.

ESO-telescoop doet waarnemingen van exoplaneet waar het ijzer regent Hot!

woensdag, 11 maart 2020 12:03

Onderzoekers die gebruik maken van ESO’s Very Large Telescope (VLT) hebben een exotische exoplaneet waargenomen waar vermoedelijk regens van ijzer voorkomen. Aan de dagzijde van de ultrahete reuzenplaneet lopen de temperaturen op tot boven de 2400 graden Celsius – hoog genoeg om metalen te doen verdampen. Krachtige winden transporteren de ijzerdamp naar de nachtzijde, waar hij tot ijzerdruppeltjes condenseert.

Westerbork telescoop legt eerste kosmische radioflitsen vast

maandag, 09 maart 2020 22:12

In Westerbork is in 2019 de upgrade van één van de snelste en meeste gevoelige radiotelescopen ter wereld voltooid. Het team van Nederlandse en internationale onderzoekers heeft hiermee ontdekt dat er grote onderlinge verschillen zitten in het gedrag van de zogenaamde snelle radioflitsers. Zulke flitsers, ook wel Fast Radio Bursts (FRBs) genaamd, zenden enorme hoeveelheden energie uit, die het heelal doorkruisen. Maar waar al dat felle radiolicht door wordt uitgezonden, is onbekend. De Westerbork resultaten laten zien dat deze puzzel voorlopig niet is opgelost. Het eerste wetenschappelijke resultaat van deze nieuwe radiohogesnelheidscamera’s verschijnt vandaag in het vakblad Astronomy & Astrophysics.

Geboortedag van de Amerikaanse astronoom Paul Willard Merrill. Als spectroscopist bestudeerde Merrill peculiaire sterren, vooral lang- periodieke variabele sterren. Hij onderzocht ook de interstellaire materie en voerde als een der eersten spectroscopie op infrarode golflengten uit. Zijn grootste ontdekking kwam net voor zijn pensioen toen hij de lijnen van technetium in de ster R And en andere sterren van het S-type ontdekte.

M52, ook gekend als NGC 7654, is een mooie open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia. Samen met M103 zijn dit de meest noordelijk gelegen Messierobjecten. In onze streken is dit…