Hoe beïnvloeden bomen de atmosfeer en het klimaat van de aarde?

Op 21 maart was het de Internationale Dag van het Bos, een gelegenheid om het belang van alle soorten bossen te vieren en onder de aandacht te brengen. Bomen zijn ontegensprekelijk een essentieel onderdeel van het hele aardsysteem. Zij ondersteunen vrijwel alle ecosystemen en biodiversiteit op het land, stabiliseren en bemesten de bodem, leggen grote hoeveelheden van het broeikasgas koolstofdioxide vast en voorzien zelfs de mens van overvloedige hoeveelheden heerlijk en voedzaam voedsel. En dan hebben we het nog niet eens over hun diepgaande psychologische effect op ons. Bomen en planten hebben positieve effecten op ons welzijn en onze mentale gezondheid. Maar, hoeveel weet jij er eigenlijk over?

SpaceX zet voor het eerst een Super Heavy rakettrap in elkaar Hot!

vrijdag, 19 maart 2021 13:23

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft op zijn testcomplex in Texas voor het eerst een Super Heavy rakettrap geassembleerd. De zeventig meter lange Super Heavy rakettrap moet in de toekomst het nieuwe Starship ruimtevaartuig in de ruimte brengen en is dan ook een zeer belangrijk onderdeel in de verdere ontwikkeling van het Starship ruimteprogramma. Verwacht wordt dat binnen enkele maanden de eerste volledig geassembleerde Starship voor het eerst zal gelanceerd worden.

Astronomen brengen spinrag van kosmisch web in kaart

vrijdag, 19 maart 2021 08:04

Een internationaal team van astronomen, onder wie een aantal Nederlanders, heeft voor het eerst een stukje kosmisch web in kaart gebracht, zonder gebruik te maken van felle quasars. Ze publiceren hun bevindingen binnenkort in het vakblad Astronomy & Astrophysics. Sterrenkundigen gaan er al langer vanuit dat de miljarden sterrenstelsels in ons heelal verbonden zijn via een enorm kosmisch web van gasstromen. Het web zelf is lastig te zien, omdat het bijna geen licht geeft.

Voor het eerst krachtige stratosferische winden gemeten op Jupiter Hot!

donderdag, 18 maart 2021 09:47

Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waarin de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) partner is, heeft een team van astronomen voor het eerst rechtstreeks windsnelheden gemeten in het middelste deel van de atmosfeer van Jupiter. Door de nasleep te analyseren van een botsing met een komeet in de jaren '90 van de vorige eeuw, hebben de wetenschappers ongelooflijk krachtige winden, met snelheden tot wel 1450 kilometer per uur, ontdekt nabij de polen van de planeet – een ‘uniek meteorologisch monster’, aldus zijn ontdekkers.

Virtueel sterrenkijken tijdens Nederlandse Landelijke Sterrenkijkdagen

maandag, 15 maart 2021 09:15

Op vrijdag 19 maart, zaterdag 20 maart en zondag 21 maart vinden de 45ste Landelijke Sterrenkijkdagen plaats. Via livestreams vanaf verschillende plekken in Nederland kun je virtueel komen sterrenkijken. Check voor livestreams en tijden www.sterrenkijkdagen.nl. De sterrenkijkdagen zijn het langstlopende sterrenkundige publieksevenement van ons land. De dagen worden georganiseerd onder de vlag van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS).

Volg LIVE de lancering van de Starlink 21 missie! Hot!

zaterdag, 13 maart 2021 10:36

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op zondag 14 maart 2021 opnieuw 60 Starlink satellieten in de ruimte brengen. Al deze satellieten worden gelanceerd met behulp van een Falcon 9 raket vanop het Kennedy Space Center in Florida. Starlink is het ambitieuze maar veel besproken project van SpaceX waarmee het bedrijf aan iedereen op aarde breedband internet wil aanbieden met behulp van vele duizenden kleine satellieten. De lancering is voorzien voor 11u01 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Verste quasar met krachtige radiojets ontdekt Hot!

maandag, 08 maart 2021 16:53

Met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) hebben astronomen de verst bekende bron van radiostraling ontdekt en onderzocht. Het gaat om een ‘radio-luide’ quasar, een helder object met krachtige jets dat straling op radiogolflengten uitzendt, die zo ver weg is dat zijn licht er 13 miljard over heeft gedaan om ons te bereiken. De ontdekking kan belangrijke aanwijzingen opleveren die astronomen meer inzicht geven in het vroege heelal.

Plutomaan: Kerberos

Naast de grote maan Charon cirkelen rond de dwergplaneet Pluto nog enkele andere, kleine maantjes. Eén van deze manen werd op 28 juni 2011 ontdekt aan de hand van waarnemingen met de Hubble Space Telescope en kreeg vervolgens de naam 'Kerberos'. Deze Plutomaan heeft een onregelmatige vorm en reflecteert opvallend veel licht waardoor astronomen vermoeden dat het oppervlak van deze maan bestaat uit waterijs. Net als de dwergplaneet Pluto werd ook Kerberos in 2015 bezocht door de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons. Leer aan de hand van dit artikel alles over de Plutomaan Kerberos.

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Discovery gelanceerd met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder Patrick Baudry uit Frankrijk en Sultan bin Salman Al Saud uit Saoudi Arabië. Tijdens deze STS-51-G ruimtemissie worden drie communicatiesatellieten met succes uitgezet in de ruimte. Dit was de achttiende spaceshuttlemissie en de vijfde vlucht voor de Discovery. Foto: NASA