Spacepage

Op deze enorme nieuwe foto zijn wolken van karmozijnrood gas te zien, die worden verlicht door zeldzame, zware sterren die pas recent zijn ‘ontbrand’ en nog diep verscholen zitten in dikke stofwolken. Deze ziedend hete, zeer jonge sterren zijn slechts vluchtige spelers op het kosmische toneel en hun ontstaanswijze is nog steeds raadselachtig. Deze opname van de VLT Survey Telescope (VST) van de ESO-sterrenwacht op Paranal in Chili toont de uitgestrekte nevel waarin deze reuzen zijn geboren en de fascinerende omgeving daarvan.

Na een verblijf van 340 dagen in de ruimte zijn de twee ruimtevaarders Scott Kelly en Mikhail Kornienko op woensdag 2 maart 2016 veilig teruggekeerd naar de Aarde. Nooit eerder verbleven ruimtevaarders zo lang aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Dankzij deze bijzondere bemande ruimtemissie hebben wetenschappers nu een idee hoe het menselijk lichaam reageert op een langdurig verblijf in de ruimte.

De derde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'lentemaand', 'buienmaand' of 'guldenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Mars, de god van de oorlog. In dit uitgebreid hemeljournaal wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in maart 2016.

Aan de hand van data afkomstig van de Kepler ruimtetelescoop heeft men in de bekende sterrenhoop Hyaden een planeet ontdekt die ongeveer vier keer zo groot is als de Aarde. Opmerkelijk aan deze ontdekking is dat deze exoplaneet werd ontdekt door twee amateur-astronomen die de vrij toegankelijke gegevens van de Kepler ruimtetelescoop hebben doorzocht.

Deze spectaculaire nieuwe foto van de Melkweg vormt het slotakkoord van de APEX Telescope Large Area Survey of the Galaxy (ATLASGAL). Bij deze survey heeft de APEX-telescoop in Chili voor het eerst het deel van het Melkwegvlak dat waarneembaar is vanaf het zuidelijk halfrond op submillimeter-golflengten – straling die het midden houdt tussen infrarood licht en radiogolven – volledig in kaart gebracht. Het resulterende panorama toont meer details dan recente surveys die vanuit de ruimte zijn gedaan.

Albert Einstein hoort bij de kleine groep van bekendste en belangrijkste natuurkundigen, volgens sommigen is hij zelfs de grootste. Zelfs het kleinste kind herkent het gezicht van de man die tegenwoordig synoniem staat voor intelligentie. Zijn belangrijkste verwezenlijkingen zijn waarschijnlijk de twee relativiteitstheorieën, maar hij speelde eveneens een belangrijke rol in de uitbouw van de kwantummechanica en andere theorieën. In 1921 kreeg Albert Einstein de Nobelprijs natuurkunde voor zijn werk over het 'foto-elektrisch effect', dat hij in 1905 publiceerde samen met zijn speciale relativiteitstheorie en drie andere artikels, en andere bijdragen tot de natuurkunde. In de fotochemie is er een eenheid naar hem genoemd en ook het chemisch element nummer 99, 'Einsteinium', is naar de bekende natuurkundige genoemd.

Sterrenkundigen hebben met behulp van de succesvolle Hubble Space Telescope de rotatietijd van een zware exoplaneet kunnen vaststellen. Zo kon men de veranderlijke helderheid meten van de atmosfeer van planeet 2M1207b waaruit de astronomen konden achterhalen dat deze exoplaneet in tien uur om zijn as draait. Dit is de eerste maal dat de rotatie van een exoplaneet op een dergelijke manier werd bepaald.

Vanop de Plesetsk lanceerbasis, in het noorden van Rusland, werd op dinsdag 16 februari 2016 een nieuwe Europese Sentinel aardobservatiesatelliet in de ruimte gebracht. De Sentinel-3A satelliet maakt deel uit van het ambitieuze Europese Copernicus programma en moet de volgende jaren de oceanen, de temperatuur van het zeewater, de hoogte van de spiegel en de dikte van het zee-ijs bestuderen.

Dit gebeurde vandaag in 1996