Duizendste aardscheerder waargenomen met behulp van radar Hot!

maandag, 06 september 2021 16:29

Zeven dagen na deze historische mijlpaal bracht een enorme antenne bij NASA's Deep Space Network Goldstone-complex een ander, veel groter object in beeld. Op 14 augustus 2021 passeerde een kleine asteroïde (NEA) genaamd 2021 PJ1 onze planeet op een afstand van ongeveer 1,7 miljoen kilometer. Tussen 20 en 30 meter breed vormde de recent ontdekte asteroïde geen bedreiging voor de aarde. Maar de nadering van deze asteroïde was historisch en markeerde de 1000ste NEA die in iets meer dan 50 jaar door planetaire radar werd waargenomen.

Raket van Firefly Aerospace explodeert tijdens eerste lancering Hot!

vrijdag, 03 september 2021 08:57

De eerste lancering van de nieuwe Alpha raket van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Firefly Aerospace is uitgedraaid op een mislukking. De raket werd om 03u59 Belgische tijd gelanceerd vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië maar 2,5 minuten later explodeerde de raket waardoor er een abrupt einde kwam aan deze eerste missie. Aan boord van de eerste Alpha raket bevond zich voor 92 kilogram aan vracht waaronder enkele kleine satellieten. Firefly Aerospace liet ondertussen al weten dat een probleem met de onderste rakettrap de oorzaak is geweest tot de explosie. Voor nieuwe ruimtevaartbedrijven als Firefly Aerospace is een eerste mislukte lancering niet uitzonderlijk. Zo slaagden eerste lanceringen van Rocket Lab en Virgin Orbit eveneens niet in hun missie.

Nieuwe aanwijzing dat zware sterren niet eindigen als supernova

woensdag, 01 september 2021 17:07

Volgens de conventionele theorie blazen lichte sterren als onze zon hun verschillende lagen zachtjes weg als ze sterven, waar zware sterren ontploffen als supernova's. Maar om de een of andere reden zijn sterrenkundigen er nog niet in geslaagd supernova's te vinden van sterren die zwaarder zijn dan achttien zonmassa's. Een team onder leiding van SRON-sterrenkundigen heeft nu een nieuwe aanwijzing gevonden voor het bestaan van dit mysterie. Het onderzoek verschijnt in Astrophysical Journal Letters.

Lancering nieuwe Astra raket opnieuw mislukt

zondag, 29 augustus 2021 08:24

Op zaterdag 28 augustus 2021 is een raket van het Amerikaanse bedrijf Astra er opnieuw niet in geslaagd om een kleine satelliet in een baan om de aarde te brengen. De bijna 12 meter lange raket werd gelanceerd vanop het Pacific Spaceport Complex in Alaska maar al van bij het begin van de lancering bleek dat er iets mis was met de raket. Uiteindelijk bleek het helemaal mis te gaan met de raket toen deze een hoogte had bereikt van 33 kilometer. Dit was de eerste commerciële missie van Astra.

Bron ritmische snelle radioflits brandschoon en niet gehinderd door dubbelster

vrijdag, 27 augustus 2021 07:41

Een Nederlands team van astronomen heeft ontdekt dat het herhalende patroon in de kosmische radioflitser FRB20180916B niet wordt veroorzaakt door de krachtige sterrenwind van een begeleidende ster, zoals eerder werd vermoed. De flitsen komen mogelijk van een zeer sterk gemagnetiseerde maar eenzame neutronenster, een zogeheten magnetar. De astronomen deden deze ontdekking binnen een unieke combinatie van waarnemingen met twee van de grootste radiotelescopen ter wereld: LOFAR en Westerbork.

China lanceert eerste satellieten van nieuwe gigantische constellatie Hot!

woensdag, 25 augustus 2021 19:15

China heeft op dinsdag 24 augustus twee satellieten succesvol in de ruimte gebracht in het kader van een nieuw Chinees netwerk van satellieten dat internet moet aanbieden aan iedereen op aarde. De lancering van de eerste twee testsatellieten werd uitgevoerd met een Long March 2C raket en vond plaats vanop de Jiuquan lanceerbasis in het noordwesten van China. De Aziatische grootmacht wil net als SpaceX een netwerk van meer dan 13 000 satellieten in een baan om de aarde uitrollen waarmee China aan iedereen op aarde breedband internet wil aanbieden. Nu ook China een netwerk van vele duizenden satellieten in een baan om de aarde wil uitbouwen, stellen zich steeds meer mensen vragen bij dergelijke projecten en de mogelijke gevolgen van eventuele botsingen tussen dergelijke satellieten.

Meest gedetailleerde beelden ooit van sterrenstelsels onthuld met LOFAR Hot!

woensdag, 18 augustus 2021 19:38

Na bijna tien jaar werk heeft een internationaal team van astronomen de meest gedetailleerde beelden gepubliceerd die tot nu toe zijn gezien van sterrenstelsels buiten de onze, waarbij hun innerlijke werking in ongekend detail wordt onthuld. De beelden zijn gemaakt op basis van gegevens die zijn verzameld door de Low Frequency Array (LOFAR), een radiotelescoop gebouwd en onderhouden door ASTRON. LOFAR is een netwerk van meer dan 70.000 kleine antennes verspreid over negen Europese provincies, met als kern Exloo, Nederland. De resultaten zijn het resultaat van jarenlang werk van het team, geleid door dr. Leah Morabito van de Durham University. Het team werd in het VK ondersteund door de Science and Technology Facilities Council (STFC).

Indiase aardobservatiesatelliet gaat verloren tijdens lancering Hot!

donderdag, 12 augustus 2021 06:04

Een Indiase GSLV raket is er in de nacht van 11 op 12 augustus 2021 niet in geslaagd om een Indiase aardobservatiesatelliet in de ruimte te brengen. De raket vertrok om 02u13 Belgische tijd vanop het Satish Dhawan Space Centre maar zes minuten na lift-off bleek er plots een probleem te zijn met de derde rakettrap. Uiteindelijk liet de Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO weten dat de lancering was mislukt en dat de EOS-03 satelliet verloren was. Hiermee komt een einde aan een reeks van zestien succesvolle lanceringen van Indiase raketten.

Een Amerikaanse Atlas raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida een Mercury ruimtecapsule in de ruimte met aan boord het aapje Enos. De ruimtevlucht van Enos duurt slechts 3 uur en 20 minuten en tijdens deze missie draait het aapje tweemal rond de Aarde. Na de landing in de Atlantische Oceaan bleek zowel de ruimtecapsule alsook het aapje in goede conditie te zijn. Na deze missie wordt de ruimtecapsule goed bevonden om mensen in de ruimte te brengen. Foto: NASA