Spacepage

Met de Atacama Large Millimeter/Submillimeter Array (ALMA) is het organische molecuul methanol (methylalcohol) opgespoord in de protoplanetaire schijf rond de ster TW Hydrae. Het is voor het eerst dat deze verbinding in een jonge planeet-vormende schijf is gedetecteerd. Methanol is tot nu toe het enige complexe organische molecuul dat in zo’n schijf is aangetroffen waarvan vaststaat dat het een ijzige voorgeschiedenis heeft. Zijn detectie helpt astronomen om de chemische processen te begrijpen die optreden tijden de vorming van planetenstelsels, en die uiteindelijk leiden tot het ontstaan van de bestanddelen van het leven.

Een internationaal team van astronomen, dat gebruik maakt van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), is getuige geweest van een kosmisch ‘weersverschijnsel’ dat nooit eerder is waargenomen: het neerregenen van intergalactische gaswolken op het superzware zwarte gat in het centrum van een enorm sterrenstelsel op een miljard lichtjaar van de aarde. De resultaten zullen op 9 juni 2016 verschijnen in het tijdschrift Nature.

Op zaterdag 4 juni 2016 heeft Rusland met succes een militaire satelliet in de ruimte gebracht waarmee onderzoekers onder andere het zwaartekrachtveld van onze planeet in kaart gaan brengen en bestuderen. De GEO-IK 2 satelliet werd met behulp van een Rockot draagraket in een lage baan om de Aarde gebracht nadat deze om 15u00 Belgische tijd was vertrokken vanop de Plesetsk lanceerbasis in het noorden van Rusland.

Op 1 juni start de weerkundige zomer. Twintig dagen later begint officieel de astronomische zomer dat sterrenkundigen ook wel het 'solsticium' heten. De maand juni werd genoemd naar de Romeinse godin, Juno, de vrouw van Jupiter. In juni 2016 is de prachtige planeet Saturnus in oppositie en kunnen we verschillende vallende sterren zien afkomstig van minder bekende meteorenzwermen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in juni 2016.

Tijdens een ceremonie in Garching bei München in Duitsland heeft ESO op 25 mei 2016 het contract ondertekend met het ACe Consortium – bestaande uit Astaldi, Cimolai en de geselecteerde onderaannemer EIE Group – voor de bouw van de koepel en telescoopstructuur van de European Extremely Large Telescope (E-ELT). Dit is het grootste contract dat ooit door ESO is gegund en tevens het grootste contract in de geschiedenis van de astronomie op vaste grond. Bij deze gelegenheid is tevens het bouwontwerp van de E-ELT onthuld. De bouw van de koepel en de telescoopstructuur gaat nu van start.

De Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO heeft op 23 mei 2016 zijn Reusable Launch Vehicle - Technology Demonstrator (RLV-TD) succesvol getest tijdens een eerste testvlucht. De Reusable Launch Vehicle Technology Demonstrator is een gevleugeld, herbruikbaar prototype dat nieuwe technologieën moet testen en demonstreren. Het prototype werd tot op een hoogte gebracht van ongeveer 70 kilometer waarna het terugkeerde naar de Aarde.

Op 22 mei 2016 staat de planeet Mars in oppositie met de Zon. Dit wil zeggen dat deze planeet zich, gezien vanaf de Aarde, tegenover de Zon bevindt en hierdoor de hele nacht zichtbaar is. Eind mei 2016 bereikt Mars ook zijn kleinste afstand tot de Aarde. Ter gelegenheid van deze oppositie maakte de Hubble Space Telescope een nieuwe gedetailleerde foto van Mars waarop tal van details te herkennen zijn.

Uit een gedetailleerde analyse van de gegevens afkomstig van de Amerikaanse ruimtetelescoop Kepler hebben astronomen het bestaan van 1 284 nieuwe exoplaneten bevestigd. Hierdoor staat de teller van gekende planeten rondom andere sterren nu op meer dan 3 200 waarvan er tot op heden 2 325 werden ontdekt door Kepler. Nog nooit eerder werd het bestaan van zoveel exoplaneten in één keer bevestigd.

De eerste prachtige foto's worden vrijgegeven in het kader van het Hubble Heritage Project. Via dit project worden regelmatig foto's van deep-sky objecten en planeten vrijgegeven die werden gemaakt met de Hubble Space Telescope. Foto: NASA