NASA verlengt Ingenuity missie

woensdag, 16 maart 2022 19:20

NASA heeft de missie van de Ingenuity Mars Helikopter verlengd tot september 2022. In de komende maanden zal de eerste drone in de geschiedenis dat opereert vanaf het oppervlak van een andere planeet de komende wetenschappelijke campagne van de Perseverance-rover ondersteunen, die de oude rivierdelta van de Jezero-krater onderzoekt. Onderweg zal het zijn eigen capaciteiten blijven testen ter ondersteuning van het ontwerp van toekomstige Mars-luchtvoertuigen.

Astronomen ontdekken grootste molecuul tot nu toe in een planeet-vormende schijf Hot!

dinsdag, 08 maart 2022 07:16

Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) in Chili hebben onderzoekers van de Sterrewacht Leiden voor het eerst dimethylether gedetecteerd in een planeet-vormende schijf. Met negen atomen is dit het grootste molecuul dat tot nu toe in zo’n schijf is aangetroffen. Dimethylether is tevens een voorloper van grotere organische moleculen die kunnen leiden tot het ontstaan van leven.

GOES-T weersatelliet met succes in de ruimte gebracht Hot!

woensdag, 02 maart 2022 18:36

NASA heeft op dinsdag 1 maart 2022 met succes een nieuwe weersatelliet voor de National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) gelanceerd. De nieuwste Geostationary Operational Environmental Satellite (GOES-T) is gelanceerd met een United Launch Alliance Atlas V raket vanaf Cape Canaveral Space Force Station. GOES-T missie managers bevestigden enkele uren na de lancering dat de zonnepanelen van het ruimtevaartuig met succes waren uitgezet en dat de satelliet op eigen kracht werkte.

Meest nabije ‘stelsel met een zwart gat’, blijkt geen zwart gat te bevatten Hot!

woensdag, 02 maart 2022 15:29

In 2020 maakte een team onder leiding van astronomen van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) melding van een zwart gat in het stersysteem HR 6819. Met een afstand van slechts duizend lichtjaar zou dit het meest nabije zwarte gat zijn. Hun ontdekking werd echter betwist door andere onderzoekers, onder meer door een internationaal team van de KU Leuven in België. In een vandaag gepubliceerd artikel komen de beide teams nu gezamenlijk tot de conclusie dat HR 6819 geen zwart gat bevat: het is een dubbelster die zich in een zeldzame en kortstondige evolutiefase bevindt. Het oorspronkelijke onderzoeksartikel over HR 6819 kreeg veel aandacht van zowel de pers als wetenschappers.

UPDATE - Zal de oorlog tussen Rusland en Oekraïne impact hebben op de ruimtevaart? Hot!

vrijdag, 25 februari 2022 12:10

Zal de Russische militaire aanval op Oekraïne een impact hebben op de ruimtevaart? Die vraag wordt de laatste dagen vaak gesteld aangezien Rusland een zeer belangrijke partner is in verschillende grote ruimtevaartprojecten en tal van Westerse landen zware sancties ondernemen tegen Rusland. Zo is Rusland één van de belangrijkste partners binnen het internationale ruimtestation ISS en moet een Russische raket dit jaar ook de Europese ExoMars robotwagen op weg naar Mars brengen. Daarnaast levert Rusland ook raketmotoren voor Amerikaanse raketten.

Snelle radioflitsen ontdekt vanuit onverwachte hoek

vrijdag, 25 februari 2022 10:52

Astronomen hebben mysterieuze radioflitsen waargenomen die afkomstig zijn van een onverwachte bron: een bolvormige sterrenhoop in het sterrenstelsel M81. Het is de dichtstbijzijnde bron van snelle radioflitsen die tot nu toe is gelokaliseerd. Snelle radioflitsen (Engels: fast radio bursts oftewel FRBs) zijn onvoorspelbare, extreem korte flitsen van radiostraling uit de ruimte. Astronomen proberen ze al te begrijpen sinds ze in 2007 voor het eerst werden ontdekt.

Een exotische watercyclus en metaalwolken op exoplaneet WASP-121 b Hot!

dinsdag, 22 februari 2022 05:57

Een groep astronomen, onder leiding van Thomas Mikal-Evans van het Max Planck Instituut voor Astronomie, heeft de eerste gedetailleerde meting gedaan van de atmosferische omstandigheden aan de nachtzijde van de hete Jupiter WASP-121b. Door metingen van de dagzijde op te nemen, hebben ze bepaald hoe water van fysische toestand verandert wanneer het zich beweegt tussen de hemisferen van de exoplaneet WASP-121 b.

Northrop Grumman brengt NASA-experimenten en bevoorrading naar het ISS

zondag, 20 februari 2022 07:23

Een nieuwe voorraad van 8.300 pond aan wetenschappelijk onderzoek en vracht is zaterdag 19 februari om 12:40 uur EST gelanceerd vanaf NASA's Wallops Flight Facility in Virginia, aan boord van een Northrop Grumman Cygnus bevoorradingsruimtevaartuig, en is nu onderweg naar het internationale ruimtestation. Het Cygnus ruimtevaartuig, dat werd gelanceerd met een Antares raket, zal volgens de planning op maandag 21 februari bij het ruimtestation aankomen.

De Russische Loena 24 Maanlander maakt een zachte landing op het oppervlak van de Maan in de Mare Crisium. Loena 24 is de laatste van drie onbemande Maanmissies waarbij de Sovjet-Unie een grondmonster van de Maan naar de Aarde bracht.

M58 is één van de vier balkspiraalstelsels in de bekende catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier. Dit sterrenstelsel is ook lid van de bekene Virgocluster waarin zich tal van…