Spacepage

Dit tafereel, vastgelegd met ESO’s OmegaCAM van de VLT Survey Telescope, toont een eenzaam sterrenstelsel dat bekendstaat als Wolf-Lundmark-Melotte of kortweg WLM. Hoewel het stelsel formeel tot de Lokale Groep wordt gerekend, is WLM een buitenbeentje dat zich aan de rand van deze samenscholing van tientallen stelsels bevindt. WLM is zo klein en afgezonderd dat het wellicht nooit in interactie is geweest met de overige stelsels van de Lokale Groep, of met welk ander sterrenstelsel dan ook.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in de Amerikaanse staat Florida is op woensdag 23 maart 2016 (Belgische tijd) met succes een commerciële Cygnus cargo module in de ruimte gebracht. Het ruimtevaartuig, dat geladen is met 3,5 ton vracht, werd met behulp van een Atlas V raket tot in een lage baan gebracht. Normaal worden Cygnus bevoorradingsmodules met Antares draagraketten gelanceerd maar doordat de laatste lancering van een Antares raket in oktober 2014 mislukte, koos men voor de tweede maal voor een Atlas V raket als tijdelijke vervanger.

Sterrenkundigen hebben met behulp van de legendarische Hubble Space Telescope negen sterren ontdekt in jonge sterrenhoop R136 die elk meer dan honderd maal zoveel massa hebben onze eigen ster, de Zon. Samen produceren de negen 'monstersterren' dertig miljoen keer zoveel licht als de Zon. Het gaat dan ook om de grootste groep van zware sterren die tot op heden werd ontdekt.

Waarnemingen met de HARPS-spectrograaf van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili hebben onverwachte veranderingen aan het licht gebracht in de heldere vlekken op de dwergplaneet Ceres. Hoewel Ceres vanaf de aarde gezien nauwelijks meer is dan een stipje licht, laat heel nauwkeurig onderzoek van dat licht niet alleen de verwachte veranderingen zien die door de draaiing van Ceres worden veroorzaakt. Ook blijken de vlekken in de loop van de dag van helderheid te veranderen en andere variaties te vertonen.

Vanop de Russische Bajkonoer lanceerbasis zijn op maandag 14 maart 2016 twee ruimtetuigen gelanceerd richting planeet Mars. De ExoMars Trace Gas Orbiter vetrok om 10u31 Belgische tijd samen met de Schiaparelli lander en werd met behulp van een krachtige Proton draagraket succesvol in de ruimte gebracht. Terwijl de ExoMars Trace Gas Orbiter in een baan om Mars zal cirkelen om de atmosfeer te bestuderen, zal de Schiaparelli lander gebruikt worden om nieuwe technologieën te testen en te demonstreren.

De Very Large Telescope Interferometer van de ESO-sterrenwacht op Paranal in Chili heeft de scherpste opname ooit gemaakt van de stofschijf rond een oude ster. Dat maakt het voor het eerst mogelijk om een vergelijking te maken met de stofschijven rond jonge sterren – en de overeenkomsten zijn treffend. Het is zelfs mogelijk dat uit de schijf die aan het einde van het leven van een ster ontstaat een tweede generatie van planeten voortkomt.

Europa heeft op woensdag 9 maart 2016 vanuit Zuid-Amerika een communicatiesatelliet succesvol in de ruimte gebracht die onder andere zal gebruikt worden voor het doorsturen van de televisiebeelden van de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Dit was de 85ste missie van een Europese Ariane 5 draagraket en was de 274ste maal dat Europa een Ariane draagraket lanceerde.

Eén van de hoogtepunten op vlak van ruimtevaart in 2016 wordt ongetwijfeld de lancering van de ExoMars Trace Gas Orbiter en de experimentele Schiaparelli lander. Beide ruimtetuigen moeten in oktober 2016 aankomen bij de planeet Mars en worden op 14 maart 2016 in de ruimte gebracht door een Russische Proton draagraket. Terwijl de ExoMars Trace Gas Orbiter in een baan om Mars zal cirkelen om de atmosfeer te bestuderen, zal de Schiaparelli lander gebruikt worden om nieuwe technologieën te testen en te demonstreren.

Dit gebeurde vandaag in 1996