SOFIA brengt voor het eerst de magnetische velden van een 'galactisch bot' in hun totaliteit in kaart

vrijdag, 15 april 2022 09:46

Het Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA), een gezamenlijk project van NASA en het Duitse ruimtevaartagentschap DLR, heeft de allereerste en meest gedetailleerde kaart gemaakt van de lange filamenten die het dichtste gedeelte van de armen van een melkwegstelsel omlijnen (galactische beenderen). Het is de meest gedetailleerde kaart van de magnetische velden van G47, een reusachtig filamenteus bot in de Melkweg. De resultaten zijn gepubliceerd in The Astrophysical Journal Letters.

U.S. Space Force geeft gegevens over heldere vuurbollen vrij

dinsdag, 12 april 2022 11:41

De U.S. Space Force heeft gegevens over bijna duizend heldere vuurbollen, ook wel een bolide genoemd, vrijgegeven aan de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA en haar wetenschappers. Met deze samenwerking tussen NASA’s Planetary Defense Coordination Office (PDCO) en de U.S. Space Force willen de Verenigde Staten de inspanningen bevorderen op vlak van de verdediging van onze planeet door objecten die zich in de buurt van de aarde begeven (NEO's) beter te bestuderen.

ESO-telescoop registreert verrassende veranderingen in temperatuur van Neptunus Hot!

maandag, 11 april 2022 09:50

Een internationaal team van astronomen heeft met behulp van telescopen op de grond, waaronder de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO), gedurende zeventien jaar de temperaturen in de atmosfeer van Neptunus gevolgd. Daarbij hebben ze een verrassende daling van de globale temperatuur van de planeet geregistreerd, gevolgd door een sterke opwarming aan de zuidpool.

Ax-1 koppelt zich succesvol aan het ISS Hot!

maandag, 11 april 2022 08:01

Na een reis van bijna 21 uur zijn Axiom Mission 1 (Ax-1) ruimtevaarders Michael Lopez-Alegria, Larry Connor, Eytan Stibbe, en Mark Pathy zaterdag 9 april 2022 aangekomen bij het internationaal ruimtestation ISS. Het SpaceX Dragon ruimtevaartuig koppelde aan het orbitale complex terwijl de ruimtevaartuigen ongeveer 420 kilometer boven de Atlantische Oceaan vlogen.

Groningse sterrenkundigen halen drie grote aardscheerders van lijst

zaterdag, 09 april 2022 07:54

Een team van sterrenkundigen van de Rijksuniversiteit Groningen heeft voor drie grote, mogelijk gevaarlijk geachte planetoïden aangetoond dat die geen risico op een inslag leveren in de komende honderd jaar. Ze kwamen tot hun resultaten na spitwerk in telescooparchieven met behulp van geavanceerde datascience-technieken. Aardscheerders (of NEO's, naar het Engelse near-earth objects) zijn planetoïden die dicht bij de aarde komen. De NASA en de ESA hebben een lijst met ongeveer 1350 gevaarlijke aardscheerders die binnen honderd jaar mogelijk op aarde inslaan. Om de aardscheerders in de gaten te houden, gebruiken ze speciale telescopen.

Geluiden vertellen meer over de planeet Mars

zaterdag, 02 april 2022 19:16

Luister goed naar geluiden van Mars, opgenomen door NASA's Perseverance: het mechanische gejengel en geklik van de rover in een lichte Martiaanse wind; het gezoem van de rotors van Ingenuity, de Marshelikopter; de knetterende inslag van een steenstotende laser. Een internationaal team van wetenschappers heeft precies dat gedaan en de eerste analyse van de akoestiek op de Rode Planeet uitgevoerd.

X-37B (Orbital Test Vehicle)

Het Amerikaanse X-37B ruimtetuig is een klein onbemand ruimteveer dat gebruikt wordt door de United States Air Force (USAF) en gebouwd werd door het lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing. Oorspronkelijk werd de X-37B, net als zijn voorganger, ontworpen door het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA. Toen het hele project echter overgegeven werd aan het Amerikaanse ministerie van defensie werd de X-37B een geheim militair project dat zeer succesvol bleek te zijn. De geheime status van dit militaire ruimteprogramma zorgt dan ook voor de meest wilde speculaties als zou de X-37B door zijn eigenschappen gebruikt worden voor het uittesten van wapens in een baan om de Aarde. Volgens officiële berichten wordt dit onbemande ruimtetuig enkel maar gebruikt voor het uittesten van nieuwe technologieën of systemen.

Inzoomen op de zon met de Solar Orbiter Hot!

vrijdag, 25 maart 2022 07:39

De laatste beelden van de Solar Orbiter tonen de volle zon in ongekend detail. Ze zijn genomen op 7 maart 2022, toen het ruimtevaartuig precies tussen de aarde en de zon in vloog. Een van de beelden, gemaakt door de Extreme Ultraviolet Imager (EUI), is het beeld met de hoogste resolutie van de volledige zonneschijf en de buitenste atmosfeer, de corona, die ooit zijn gemaakt. Een andere foto, gemaakt door het Spectral Imaging of the Coronal Environment (SPICE) instrument, is de eerste foto van de volle zon in zijn soort in 50 jaar, en verreweg de beste, gemaakt op de Lyman-beta golflengte van ultraviolet licht dat wordt uitgezonden door waterstofgas.

Vanop het Japanse Uchinoura Space Center wordt de ruimtesonde Suisei, ook gekend als Planet-A, in de ruimte gebracht. Op 8 maart 1986 vliegt Suisei op een afstand van 151 000 kilometer langs de komeet Halley en maakt het ruimtetuig UV-opnamen van deze komeet. Foto: JAXA