10 vragen over Starlink! Hot!

donderdag, 23 april 2020 09:36

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX wil aan iedereen ter wereld breedband internet aanbieden. Om dit te realiseren wil het bedrijf vele duizenden communicatiesatellieten in een lage baan om de aarde brengen en op deze manier een gigantische constellatie van satellieten uitbouwen. Doordat deze satellieten soms goed zichtbaar zijn vanop aarde en het project steeds meer kritiek krijgt, zorgt dit voor heel wat vragen. In dit artikel beantwoorden wij voor u de belangrijkste vragen over het ondertussen veel besproken en ambitieuze Starlink project.

Iran brengt militaire satelliet in de ruimte

donderdag, 23 april 2020 07:30

Op woensdag 22 april 2020 heeft Iran met succes een militaire satelliet in de ruimte gebracht. De satelliet, die de naam 'Noor' kreeg, werd vanop de Shahroud lanceerbasis in een baan om de aarde gebracht met behulp van een Qased raket. Dit was de eerste geslaagde Iraanse lancering sinds februari 2015 en was meteen ook de eerste missie die werd uitgevoerd met een Qased raket. Doordat deze missie werd uitgevoerd door de Iraanse Revolutionaire Garde wordt deze lancering door heel wat landen veroordeeld.

Maak je eigen ruimtemissie met LEGO!

dinsdag, 21 april 2020 14:03

In de ruimte vind je allerlei geweldige voertuigen, spannende missies, dappere onderzoekers en fascinerende nieuwe werelden waardoor dit voor kinderen de perfecte plek is om hun fantasie op los te laten. De avonturen beginnen hier op aarde, waar kinderen stations voor de missiecontrole en vluchtleiding kunnen bouwen, voordat ze raketten, shuttles en satellieten de ruimte in schieten. Wetenschap, avontuur, speelplezier, onderwijs: deze gebieden komen allemaal samen wanneer kinderen de ruimte invliegen om het onbekende te ontdekken met behulp van deze populaire en zeer educatieve LEGO ruimtevaart bouwdozen. Alvast veel bouw- en speelplezier!

Hoe kunnen we de Starlink satellieten waarnemen aan de hemel? Hot!

Wanneer het helder is kan je aan de sterrenhemel altijd wel eens een satelliet waarnemen. Satellieten zijn vaak waarneembaar als een helder lichtpuntje dat zich voor de sterren langs beweegt. Met de komst van het Starlink satellietennetwerk van SpaceX, dat bestaat uit vele duizenden satellieten, zijn er echter veel meer satellieten waarneembaar die astronomische waarnemingen ernstig kunnen verstoren. In dit artikel leer je wat deze satellieten zijn, wat hen zo speciaal maakt en hoe je deze omstreden kan waarnemen aan de sterrenhemel.

Nieuwe aarde-achtige exoplaneet ontdekt in oude Kepler gegevens Hot!

vrijdag, 17 april 2020 11:02

Bij een analyse van oude gegevens afkomstig van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop hebben astronomen een aarde-achtige exoplaneet ontdekt. Deze planeet, met de naam 'Kepler-1649c', is slechts iets groter dan de aarde en bevindt in de zogeheten 'leefbare zone' rondom zijn moederster. Voor wetenschappers is deze exoplaneet bijzonder interessant aangezien dit de eerste maal is dat men een exoplaneet ontdekt die qua grootte en temperatuur lijkt op de aarde en zich ook nog eens in de perfecte regio rondom zijn moederster bevindt.

ESO-telescoop ziet ster dansen rond superzwaar zwart gat Hot!

woensdag, 15 april 2020 19:42

Waarnemingen met ESO’s Very Large Telescope (VLT) hebben voor het eerst aangetoond dat een ster die in een baan om het superzware zwarte gat in het centrum van de Melkweg draait precies zo beweegt als Einsteins algemene relativiteitstheorie voorspelt. Zijn baan is rozetvormig in plaats van elliptisch, zoals Newtons zwaartekrachttheorie suggereert. Dit resultaat, waarnaar lang is gezocht, is te danken aan een reeks metingen van toenemende nauwkeurigheid die zich over een periode van bijna dertig jaar uitstrekt. ‘Einsteins algemene relativiteitstheorie voorspelt dat de omloopbaan van het ene object om het andere niet gesloten is, zoals voorspeld door de zwaartekrachttheorie van Newton, maar een voorwaartse precessiebeweging maakt.

Voor het eerst methaanijs gemaakt op aarde onder ruimtecondities

dinsdag, 14 april 2020 06:01

Een internationaal team van sterrenkundigen heeft in een laboratorium van de Universiteit Leiden laten zien dat methaan kan ontstaan op ijzige stofdeeltjes in de ruimte. Het vermoeden dat dit kon, bestond al langer, maar doordat de omstandigheden in de ruimte lastig zijn na te bootsen, was het nog nooit gelukt om dit te bewijzen. De onderzoekers publiceren hun bevindingen maandagavond in het tijdschrift Nature Astronomy.

Coronavirus treft ook ruimtevaart en sterrenkunde (UPDATE) Hot!

maandag, 13 april 2020 00:17

De uitbraak van het coronavirus (COVID-19) treft ook de ruimtevaart, de ruimtevaartindustrie, enkele belangrijke gerelateerde evenementen en sterrenkundig onderzoek. Zo heeft de wereldwijde verspreiding van dit virus er toe geleidt dat tal van belangrijke evenementen werden geannuleerd en dat werknemers van ruimtevaartorganisaties aan thuiswerken moeten doen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste maatregelen die men neemt op vlak van ruimtevaart en sterrenkundig onderzoek zodat dit virus zich niet verder kan verspreiden.

Dit gebeurde vandaag in 1989