Volg LIVE de lancering van de Starlink 9 missie! Hot!

woensdag, 08 juli 2020 09:09

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op zaterdag 11 juli 2020 opnieuw 57 Starlink satellieten in de ruimte brengen. Al deze satellieten worden gelanceerd met behulp van een Falcon 9 raket vanop het Kennedy Space Center in Florida. Naast de 58 Starlink satellieten worden er tijdens deze lancering ook twee commerciële aardobservatiesatellieten gelanceerd in opdracht van BlackSky Global. Starlink is het ambitieuze maar veel besproken project van SpaceX waarmee het bedrijf aan iedereen op aarde breedband internet wil aanbieden. De lancering is voorzien voor 16u54 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Gaat komeet NEOWISE (C/2020 F3) voor spektakel zorgen? Hot!

vrijdag, 03 juli 2020 15:13

Amateurastronomen en astrofotografen hebben de volgende weken opnieuw iets om naar uit te kijken. Zo volgen astronomen van over de hele wereld de komeet NEOWISE (C/2020 F3) die volgens sommigen na zijn periheliumpassage op 3 juli 2020 wel eens met het blote oog zichtbaar zou kunnen zijn. Tot op heden toont de komeet nog geen sporen van fragmentatie en wordt deze steeds helderder. Toch is het steeds afwachten of ook deze komeet zijn passage langs de zon zal overleven en of deze niet plots in helderheid afneemt.

Astronomen zien onverwacht molecuul in atmosfeer exoplaneet

woensdag, 01 juli 2020 14:59

SRON-astronomen hebben de aanwezigheid van aluminiumoxide (AlO) gevonden in het spectrum van exoplaneet WASP-43b. Dit komt als een verrassing omdat verwacht wordt dat aluminiumoxide (AlO) verscholen zit in de lagere atmosferische lagen. Het is pas de tweede keer dat astronomen het molecuul in de atmosfeer van een exoplaneet waarnemen.

Een kosmisch mysterie: ESO-telescoop registreert de verdwijning van een zware ster

dinsdag, 30 juni 2020 12:49

Met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht hebben astronomen de verdwijning opgemerkt van een instabiele massarijke ster in een klein sterrenstelsel. De wetenschappers denken dat dit erop wijst dat de ster minder helder is geworden en deels verduisterd is door stof. Een alternatieve verklaring is dat de ster is ingestort tot een zwart gat, zonder dat daar een supernova-explosie aan vooraf is gegaan. ‘Als dat zo is’, zegt teamleider en promovendus Andrew Allan van het Trinity College Dublin, Ierland, ‘zou dat de eerste directe detectie zijn van een monsterster die zijn leven op deze manier afsluit.’

China brengt laatste Beidou navigatiesatelliet in de ruimte Hot!

dinsdag, 23 juni 2020 05:49

China heeft op 23 juni 2020 met succes een nieuwe Beidou navigatiesatelliet in de ruimte gebracht. De Beidou-3GEO satelliet werd om 03u43 Belgische tijd met behulp van een Long March 3B raket gelanceerd vanop het Xichang Satellite Launch Center. Door deze lancering is het Chinese Beidou Navigation Satellite System (BDS) nu compleet en kan dit systeem een wereldwijde dekking aanbieden. Hierdoor wordt dit Chinese satellietnavigatiesysteem een geduchte concurrent voor het Amerikaanse GPS-systeem.

Ga met Space Perspective naar de 'ruimte' Hot!

zaterdag, 20 juni 2020 08:57

Mensen die tegen betaling kortstondig in de ruimte willen verblijven of willen genieten van het prachtige zacht van onze aarde, moeten hiervoor in de nabije toekomst niet enkel beroep doen op raketten of ruimtecapsule. Zo wil het nieuwe bedrijf Space Perspective mensen tegen betaling in de stratosfeer brengen met behulp van een ballon gevuld met waterstof met daaronder een speciale capsule.

Dichtstbijzijnde snelle radioflitser flitst min of meer regelmatig

woensdag, 17 juni 2020 20:01

Een internationaal team van sterrenkundigen met daarbij een aantal Nederlandse onderzoekers heeft bij nader onderzoek aan een zogeheten repeterende snelle radioflitser ontdekt dat deze flitser ongeveer elke zestien dagen een salvo afgeeft. De flitser flitst echter niet helemaal met de regelmaat van de klok, niet elke uitbarsting duurt even lang en niet elke uitbarsting is even heftig. De onderzoekers publiceren hun onderzoek in Nature van 17 juni 2020.

Solar Orbiter nadert voor het eerst de zon Hot!

dinsdag, 16 juni 2020 20:06

De Europese ruimtesonde Solar Orbiter, die onze ster gaat onderzoeken, heeft voor de eerste maal een dichtste nadering tot de zon bereikt. Bij het bereiken van dit perihelium vloog de Solar Orbiter de zon voorbij op een afstand van 77 miljoen kilometer, wat ongeveer de helft is van de afstand van de aarde tot de zon. Het is voor de eerste maal in de geschiedenis van de ruimtevaart en de verkenning van ons zonnestelsel dat een ruimtesonde met aan boord camera's opnames van de zon maakt.

De Engelse astronoom William Lassel ontdekt de Uranusmanen Ariel en Umbriel. Ariel is de op vier na grootste maan van de planeet Uranus en ook de helderste. De maan Umbriel bestaat voor ongeveer 50% uit bevroren water en voor 50% uit gesteente. Het oppervlak van Umbriel wordt gekenmerkt door grote kraters. Foto: NASA