James Webb Space Telescope is nu volledig ontplooid Hot!

zondag, 09 januari 2022 09:49

Het team van NASA's James Webb-ruimtetelescoop heeft op zaterdag 8 januari 2022 zijn goudomhulde hoofdspiegel succesvol volledig uitgeklapt, waarmee de laatste fase met succes is voltooid ter voorbereiding op wetenschappelijke activiteiten. De hoofdspiegel van deze ruimtetelescoop heeft een totale diameter van 6,5 meter, een omvang oppervlakte van 25 vierkante meter en bestaat uit 18 zeshoekige segmenten die samen één grote spiegel vormen. Twee weken na zijn lancering is de Webb-ruimtetelescoop nu volledig ontplooid. De James Webb Space Telescope, een gezamenlijke missie van het Europees Ruimteagentschap ESA en het Canadees Ruimteagentschap CSA, zal elke fase van de kosmische geschiedenis onderzoeken, van binnen ons zonnestelsel tot de verste waarneembare sterrenstelsels in het vroege heelal.

Secundaire spiegel James Webb Space Telescope succesvol ontplooid Hot!

vrijdag, 07 januari 2022 09:45

Op 5 januari 2022 heeft de James Webb Space Telescope met succes zijn secundaire spiegel ontplooid. De vangspiegel, met een diameter van 74 centimeter, bevindt zich nu in de juiste positie om later het verzamelde licht van de grote hoofdspiegel op te vangen en dit in de richting van de instrumenten te weerkaatsen. Het ontplooien van de secundaire spiegel is de tweede grote mijlpaal in het operationeel maken van de James Webb Space Telescope nadat men ook al het enorme zonneschild had uitgeklapt. De volgende cruciale stap in het klaarmaken van de ruimtetelescoop is het openklappen van het koelsysteem aan de achterzijde van de hoofdspiegel.

Zonneschild James Webb Space Telescope met succes geïnstalleerd Hot!

woensdag, 05 januari 2022 19:23

Het team van de James Webb-ruimtetelescoop heeft het 21-meter grote zonneschild van de ruimtetelescoop volledig ontplooid, een belangrijke mijlpaal bij de voorbereiding voor wetenschappelijke activiteiten. Het zonneschild, ongeveer zo groot als een tennisbaan, was opgevouwen om in de laadruimte van de neuskegel van een Arianespace Ariane 5-raket te passen vóór de lancering. Het Webb-team begon op 28 december 2021, drie dagen na de lancering, het zonneschild op afstand te ontplooien.

De ‘open haard’ van Orion: ESO presenteert nieuwe foto van de Vlamnevel

woensdag, 05 januari 2022 19:02

Orion heeft een spectaculaire vuurwerkshow in petto voor de komende feestdagen. Maar wees gerust, dit iconische sterrenbeeld is niet aan het exploderen. Het ‘vuur’ dat je op deze nieuwe foto van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) ziet, is de Vlamnevel in Orion, vastgelegd op radiogolflengten, een beeld dat absoluut recht doet aan de naam van de nevel! De opname is gemaakt met het door ESO beheerde Atacama Pathfinder Experiment (APEX), dat op de koude Chajnantor-hoogvlakte in de Atacama-woestijn in Chili is gestationeerd.

Amerikaanse regering verlengt activiteiten van het ISS

dinsdag, 04 januari 2022 08:46

NASA-directeur Bill Nelson heeft op 31 december 2021 bekend gemaakt dat de Amerikaanse Biden-Harris regering heeft beslist om de activiteiten van het International Space Station (ISS) tot 2030 te verlengen. Hiervoor gaan de Verenigde Staten samenwerken met de internationale partners in Europa (ESA), Japan (JAXA), Canada (CSA), en Rusland (Roscosmos) om de voortzetting van het baanbrekende onderzoek dat in dit unieke laboratorium in een baan om de aarde wordt uitgevoerd, gedurende de rest van dit decennium mogelijk te maken.

Iran lanceert opnieuw Simorgh raket

maandag, 03 januari 2022 07:26

Iran heeft op 30 december 2021 een Simorgh raket gelanceerd die er opnieuw niet in geslaagd zou zijn om satellieten in een baan om de aarde te brengen. De 26,5 meter lange raket vertrok vanop het Khomeni Space Centre en had in zijn vrachtruim drie wetenschappelijke 'vrachten'. Ondanks het feit dat Iran liet weten dat de lancering geslaagd was, werden er geen satellieten in een baan om de aarde gebracht. De Simorgh raket werd in april 2016 een eerste maal gelanceerd en is de opvolger van de Iraanse Safir raket die in 2009 de eerste Iraanse satelliet in een baan om de aarde bracht.

Chinees ruimtestation moet Starlink satellieten ontwijken Hot!

woensdag, 29 december 2021 07:55

China heeft aan de Verenigde Naties officieel laten weten dat het de baan van zijn ruimtestation, dat momenteel wordt bemand door twee Chinese ruimtevaarders, tweemaal heeft moeten aanpassen om een potentiële botsing met Starlink satellieten te vermijden. De baanwijzigingen werden op 1 juli 2021 en 21 oktober 2021 uitgevoerd en volgens een onderzoeker van het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics vloog een Starlink satelliet in oktober 2021 op slechts drie kilometer van het Chinese Tiangong ruimtestation.

James Webb Space Telescope met succes in de ruimte gebracht! Hot!

zaterdag, 25 december 2021 13:42

Na jaren van ontwikkeling en testen is op 25 december 2021 de meest geavanceerde ruimtetelescoop ooit, de James Webb Space Telescope, succesvol in de ruimte gebracht. De 6,2 ton zware ruimtetelescoop werd in de ruimte gebracht met een krachtige Europese Ariane 5 raket vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana. De telescoop is gebouwd door NASA, het Europees ruimtevaartagentschap ESA en het Canadese ruimtevaartagentschap CSA en is de grootste ruimtetelescoop ooit die de ruimte werd ingestuurd. Astronomen willen met de James Webb Space Telescope de diepste geheimen van ons universum ontrafelen.

Dit gebeurde vandaag in 1996