Spacepage

De vijfde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel de 'bloeimaand' of 'Mariamaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is mei 2016 een zeer interessante maand doordat de planeet Mars op 22 mei in oppositie is, er een Mercuriusovergang zichtbaar is en we kunnen genieten van de eta Aquariden meteorenzwerm. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in mei 2016.

In Rusland werd op donderdag 28 april 2016, onder het toeziend oog van Vladimir Putin, voor het eerst een Sojoez raket gelanceerd vanop de nieuwe Vostochny lanceerbasis. Tijdens deze lancering werden succesvol drie satellieten in de ruimte gebracht. Dankzij deze geslaagde lancering breekt voor Rusland nu op vlak van ruimtevaart een nieuw tijdperk aan.

Op 26 april 2016 is op de ESO-sterrenwacht op Paranal, in het noorden van Chili, een evenement gehouden om het eerste licht van de vier krachtige lasers die een cruciaal onderdeel vormen van de adaptieve optische systemen van de Very Large Telescope luister bij te zetten. De aanwezigen werden getrakteerd op een spectaculaire show van de geavanceerde lasertechnologie tegen de majestueuze hemel van Paranal. Het gaat om de krachtigste laser-richtsterren die ooit in de astronomie zijn toegepast, en het is voor het eerst dat bij ESO meerdere laser-richtsterren zijn gebruikt.

Ons zonnestelsel blijft sterrenkundigen verrassen. Zo hebben astronomen met behulp van de legendarische Hubble Space Telescope een maantje ontdekt dat cirkelt rondom de dwergplaneet Makemake. Het maantje rondom de in 2005 ontdekte dwergplaneet werd in april 2015 voor het eerst opgemerkt op foto's afkomstig van het Wide Field Camera 3 instrument aan boord van de Hubble ruimtetelescoop. Dankzij deze nieuwe ontdekking wordt het nog maar eens duidelijk dat we ons zonnestelsel nog niet volledig kennen!

Vanop de Europese lanceerbasis in het Zuid-Amerikaanse Frans-Guyana is op maandag 25 april 2016 met succes de Europese Sentinel-1B aardobservatiesatelliet in de ruimte gebracht. De lancering had normaal al enkele dagen eerder moeten plaatsvinden maar werd verschillende malen uitgesteld omwille van slechte weersomstandigheden en technische problemen. Naast de Sentinel-1B aardobservatiesatelliet werden er nog vier kleinere satellieten in de ruimte gebracht waaronder de eerste Belgische nanosatelliet.

Op maandag 18 april 2016 is in Mongolië de Chinese onbemande ruimtecapsule Shijian 10 (SJ-10) probleemloos teruggekeerd uit de ruimte na een succesvolle ruimtemissie. Aan boord van deze onbemande capsule bevonden zich negentien experimenten die bijna dertien dagen lang in een baan om de Aarde verbleven. Eén van de experimenten aan boord van de Chinese capsule was een baanbrekend biologisch onderzoek waarbij men de evolutie onderzocht van zesduizend embryo's van muizen.

Deze nieuwe opname van de VLT Survey Telescope (VST) van de ESO-sterrenwacht op Paranal in Chili toont een spectaculaire samenscholing van sterrenstelsels die de Fornax-cluster wordt genoemd. De stelsels staan in het zuidelijke sterrenbeeld Fornax, wat ‘Oven’ betekent. De cluster bevat sterrenstelsels in alle soorten en maten, waarvan sommige iets te verbergen hebben.

Na enkele mislukte pogingen is het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX er op vrijdag 8 april 2016 voor de eerste maal in gelukt om een gebruikte rakettrap terug te laten landen op een drijvend platform op zee. Tijdens deze lancering werd ook probleemloos een Dragon ruimtetuig in een baan om de Aarde gebracht dat bevoorrading moet brengen naar het internationale ruimtestation ISS. De geslaagde landing van de rakettrap op zee is voor SpaceX een grote stap voorwaarts op vlak van duurzame ruimtevaart aangezien men op deze manier rakettrappen meerdere malen kan gebruiken.

Vanop een Russische lanceerbasis wordt de Amerikaanse Genesis 2 opblaasbare module in een baan om de Aarde gebracht. Deze module werd net als zijn voorganger ontworpen door het private ruimtevaartbedrijf Bigelow Aerospace en heeft in de ruimte een lengte van 4,4 meter en een diameter van 2,5 meter.

StarNights Starparty