Spacepage

Vanop de Europese lanceerbasis in het Zuid-Amerikaanse Frans-Guyana is op maandag 25 april 2016 met succes de Europese Sentinel-1B aardobservatiesatelliet in de ruimte gebracht. De lancering had normaal al enkele dagen eerder moeten plaatsvinden maar werd verschillende malen uitgesteld omwille van slechte weersomstandigheden en technische problemen. Naast de Sentinel-1B aardobservatiesatelliet werden er nog vier kleinere satellieten in de ruimte gebracht waaronder de eerste Belgische nanosatelliet.

Op maandag 18 april 2016 is in Mongolië de Chinese onbemande ruimtecapsule Shijian 10 (SJ-10) probleemloos teruggekeerd uit de ruimte na een succesvolle ruimtemissie. Aan boord van deze onbemande capsule bevonden zich negentien experimenten die bijna dertien dagen lang in een baan om de Aarde verbleven. Eén van de experimenten aan boord van de Chinese capsule was een baanbrekend biologisch onderzoek waarbij men de evolutie onderzocht van zesduizend embryo's van muizen.

Deze nieuwe opname van de VLT Survey Telescope (VST) van de ESO-sterrenwacht op Paranal in Chili toont een spectaculaire samenscholing van sterrenstelsels die de Fornax-cluster wordt genoemd. De stelsels staan in het zuidelijke sterrenbeeld Fornax, wat ‘Oven’ betekent. De cluster bevat sterrenstelsels in alle soorten en maten, waarvan sommige iets te verbergen hebben.

Na enkele mislukte pogingen is het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX er op vrijdag 8 april 2016 voor de eerste maal in gelukt om een gebruikte rakettrap terug te laten landen op een drijvend platform op zee. Tijdens deze lancering werd ook probleemloos een Dragon ruimtetuig in een baan om de Aarde gebracht dat bevoorrading moet brengen naar het internationale ruimtestation ISS. De geslaagde landing van de rakettrap op zee is voor SpaceX een grote stap voorwaarts op vlak van duurzame ruimtevaart aangezien men op deze manier rakettrappen meerdere malen kan gebruiken.

Deze nieuwe opname van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) toont de kleinste details die ooit in de planeetvormende schijf rond de nabije zonachtige ster TW Hydrae zijn waargenomen. De schijf vertoont een intrigerende onderbreking op dezelfde afstand van de ster als de afstand tussen zon en aarde. Dat kan erop wijzen dat hier een jonge versie van onze eigen planeet, of anders een zwaardere superaarde, aan het ontstaan is.

Uit waarnemingen die gemaakt werden door amateur-astronomen blijkt dat er eerder deze maand de planeet Jupiter opnieuw is getroffen door een hemelobject. Zo maakte de Oostenrijkse amateursterrenkundige Gerrit Kernbauer in de nacht van woensdag 16 op donderdag 17 maart 2016 video-opnamen van Jupiter waarop aan de rand van de planeetschijf duidelijk een korte, heldere flits te zien is. Ook de Ierse amateur-astronoom John McKeon nam rond hetzelfde tijdstip een vergelijkbare flits waar op beelden die hij had gemaakt van de planeet Jupiter.

De vierde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'grasmaand', 'pasmaand' of 'eiermaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is april 2016 een zeer interessante maand doordat we de planeten Mercurius, Mars, Jupiter en Saturnus kunnen waarnemen, een komeet kunnen zien en we kunnen genieten van de Lyriden meteorenzwerm. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in april 2016.

De Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA heeft laten weten dat ze sinds zondag 27 maart 2016 geen contact meer heeft met de onlangs gelanceerde ruimtetelescoop Hitomi. Net voor het communicatieverlies merkten Amerikaanse radars vijf kleine stukjes ruimteafval op in de buurt van de Japanse satelliet. De 270 miljoen dollar dure ruimtetelescoop werd op 17 februari 2016 in de ruimte gebracht en zou gebruikt worden voor de studie van onder andere zwarte gaten.

Dit gebeurde vandaag in 1996