Maak kennis met SpaceShip III Hot!

dinsdag, 30 maart 2021 21:37

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic heeft op 30 maart 2021 zijn nieuwste ruimtevliegtuig, de VSS Imagine, voor het eerst getoond aan de buitenwereld. Met de VSS Imagine wil Virgin Galactic vanaf volgend jaar mensen tegen betaling kortstondig in de ruimte. De VSS Imagine lijkt sterk op zijn voorganger maar onderging enkele vernieuwingen waardoor dit officieel ook het eerste 'Spaceship III' ruimtevliegtuig van Virgin Galactic is.

Eerste interstellaire komeet is mogelijk de meest ongerepte die ooit is gevonden

dinsdag, 30 maart 2021 13:02

Nieuwe waarnemingen met de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) wijzen erop dat de komeet 2I/Borisov, de tweede en meest recente interstellaire bezoeker aan ons zonnestelsel, een van de meest ongerepte is die ooit is waargenomen. Astronomen vermoeden dat de komeet hoogstwaarschijnlijk nooit eerder in de buurt van een ster is geweest en een onverstoord overblijfsel was van de wolk van gas en stof waaruit hij is ontstaan. 2I/Borisov werd in augustus 2019 ontdekt door amateur-astronoom Gennady Borisov, en een paar weken later bleek dat het object van ver buiten ons zonnestelsel afkomstig moest zijn.

Plutomaan: Hydra

Hydra is één van de manen van de dwergplaneet Pluto. Dit ongeveer vijftig kilometer grote hemellichaam is tot op heden de tweede grootste maan van Pluto en werd samen met de andere Plutomaan Nix in juni 2005 ontdekt. Hydra bevindt zich van alle gekende Plutomanen het verst van de dwergplaneet en ook dit hemellichaam werd in 2015 bezocht toen de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons een bezoek bracht aan Pluto en zijn manen. Leer aan de hand van dit artikel alles over de Plutomaan Hydra.

Volg LIVE de lancering van de Starship SN11 testraket! Hot!

vrijdag, 26 maart 2021 06:32

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat in maart 2021 opnieuw een belangrijke testvlucht uitvoeren met een prototype van het nieuwe Starship ruimtevaartuig. Zo moet het SN11 prototype na de lancering een maximale hoogte bereiken van ongeveer 12,5 kilometer waarna de SN11 raket terug moet landen op het testterrein in Texas. Voor de vierde keer zal een Starship prototype ook uitgerust worden met drie Raptor raketmotoren. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

Astronomen brengen magnetische velden aan rand van zwart gat in M87 in beeld Hot!

woensdag, 24 maart 2021 10:38

De Event Horizon Telescope (EHT) samenwerking, die de allereerste foto van een zwart gat maakte, heeft vandaag een nieuwe afbeelding van het massarijke object in het centrum van het sterrenstelsel M87 gepresenteerd. Ze toont hoe dit object er in gepolariseerd licht uitziet. Het is voor het eerst dat het astronomen is gelukt om polarisatie, een kenmerk van magnetische velden, zo dicht bij de rand van een zwart gat te meten. Aan de hand van deze waarnemingen hopen astronomen te kunnen verklaren hoe het 55 miljoen lichtjaar verre sterrenstelsel in staat is om energetische jets vanuit zijn kern te ‘lanceren’.

Hoe beïnvloeden bomen de atmosfeer en het klimaat van de aarde?

Op 21 maart was het de Internationale Dag van het Bos, een gelegenheid om het belang van alle soorten bossen te vieren en onder de aandacht te brengen. Bomen zijn ontegensprekelijk een essentieel onderdeel van het hele aardsysteem. Zij ondersteunen vrijwel alle ecosystemen en biodiversiteit op het land, stabiliseren en bemesten de bodem, leggen grote hoeveelheden van het broeikasgas koolstofdioxide vast en voorzien zelfs de mens van overvloedige hoeveelheden heerlijk en voedzaam voedsel. En dan hebben we het nog niet eens over hun diepgaande psychologische effect op ons. Bomen en planten hebben positieve effecten op ons welzijn en onze mentale gezondheid. Maar, hoeveel weet jij er eigenlijk over?

SpaceX zet voor het eerst een Super Heavy rakettrap in elkaar Hot!

vrijdag, 19 maart 2021 13:23

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft op zijn testcomplex in Texas voor het eerst een Super Heavy rakettrap geassembleerd. De zeventig meter lange Super Heavy rakettrap moet in de toekomst het nieuwe Starship ruimtevaartuig in de ruimte brengen en is dan ook een zeer belangrijk onderdeel in de verdere ontwikkeling van het Starship ruimteprogramma. Verwacht wordt dat binnen enkele maanden de eerste volledig geassembleerde Starship voor het eerst zal gelanceerd worden.

Astronomen brengen spinrag van kosmisch web in kaart

vrijdag, 19 maart 2021 08:04

Een internationaal team van astronomen, onder wie een aantal Nederlanders, heeft voor het eerst een stukje kosmisch web in kaart gebracht, zonder gebruik te maken van felle quasars. Ze publiceren hun bevindingen binnenkort in het vakblad Astronomy & Astrophysics. Sterrenkundigen gaan er al langer vanuit dat de miljarden sterrenstelsels in ons heelal verbonden zijn via een enorm kosmisch web van gasstromen. Het web zelf is lastig te zien, omdat het bijna geen licht geeft.

Lancering vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië van de Europese satelliet ESRO 2b door middel van een Amerikaanse Scout B raket. Deze 89 kilogram zware satelliet werd ontwikkeld door de European Space Research Organisation (ESRO) en werd uitgerust met zeven wetenschappelijke instrumenten voor astronomisch onderzoek. Na 16 282 omwentelingen om onze planeet te hebben gemaakt, brandde ESRO 2b op 8 mei 1971 op in de atmosfeer van de Aarde. Foto: ESA