ESO-instrument ontdekt meest nabije zwarte gat Hot!

woensdag, 06 mei 2020 13:29

Een team van astronomen van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) en andere instituten heeft een zwart gat opgespoord op slechts duizend lichtjaar van de aarde. Daarmee bevindt dit zwarte gat, dat deel uitmaakt van een drievoudig systeem dat waarneembaar is met het blote oog, zich dichter bij ons zonnestelsel dan alle andere die tot nu toe zijn ontdekt. Het team ontdekte bewijs voor het onzichtbare object door de bewegingen van zijn twee begeleidende sterren te volgen met de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili. Ze zeggen dat dit systeem wel eens het topje van de ijsberg kan zijn, en dat in de toekomst nog veel meer van dit soort zwarte gaten ontdekt kunnen worden.

China brengt nieuwe ruimtecapsule in de ruimte Hot!

dinsdag, 05 mei 2020 13:52

Vanop het Wenchang Satellite Launch Center heeft China op dinsdag 5 mei 2020 een nieuwe Chinese ruimtecapsule in een baan om de aarde gebracht. Het prototype van de nieuwe Chinese ruimtecapsule werd in de ruimte gebracht met behulp van een krachtige Long March 5B raket die voor het eerst gelanceerd werd. Met deze lancering wil China demonstreren dat het een zowel een nieuwe raket alsook een nieuwe ruimtecapsule kan gebruiken voor toekomstige bemande ruimtevluchten.

NASA kiest drie bedrijven voor nieuwe maanlander Hot!

donderdag, 30 april 2020 22:48

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op donderdag 30 april 2020 bekend gemaakt dat het drie bedrijven heeft geselecteerd voor de ontwikkeling van een nieuwe maanlander. Zowel SpaceX, Blue Origin alsook Dynetics mogen de volgende maanden starten aan de ontwikkeling en de bouw van een nieuwe maanlander die in 2024 opnieuw mensen naar het oppervlak van de maan moet brengen in het kader van NASA's Artemis programma.

Shuttle Carrier Aircraft

Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA beschikte tijdens het Space Shuttle programma over twee zogenaamde Shuttle Carrier Aircrafts (SCA) die als taak hadden de Amerikaanse ruimteveren terug te brengen naar het Kennedy Space Center indien deze elders waren geland dan voorzien. Beide Shuttle Carrier Aircrafts waren twee aangepaste Boeing 747-100 Jumbo Jets die het ruimteveer op hun rug konden dragen om deze eender waar naartoe te brengen. Na het Space Shuttle ruimteprogramma werden de twee aangepaste vliegtuigen buiten dienst genomen.

Experimenteel satellietenduo vormt Noors-Nederlandse observatiepost in de ruimte

zondag, 26 april 2020 20:03

Nederland en Noorwegen gaan een gezamenlijke experimentele satellietmissie uitvoeren. Het gaat om de ontwikkeling van twee satellieten die in tandemformatie om de aarde gaan vliegen. Het satellietenduo vormt een experimenteel observatiesysteem dat radarsignalen kan detecteren en lokaliseren. Dit is belangrijke informatie voor krijgsmachten. De ontwikkeling van eigen satellieten maakt de krijgsmachten daarbij minder afhankelijk van externe, commerciële partijen.

Astronomen vinden formule voor ondergrondse oceanen in exomanen

vrijdag, 24 april 2020 19:30

De zoektocht naar buitenaards leven is tot nu toe vooral gericht op planeten die op een afstand van hun ster staan waar vloeibaar water aan het oppervlak mogelijk is. Maar in ons zonnestelsel lijkt het meeste vloeibare water zich buiten dit gebied te bevinden. Manen van koude gasreuzen worden door getijdekrachten opgewarmd tot boven het vriespunt. Het zoekgebied in andere planetenstelsels wordt dus groter als we ook de manen beschouwen. Onderzoekers van SRON en de RuG hebben nu een formule gevonden om de aanwezigheid en de diepte van ondergrondse oceanen in zulke 'exomanen' te berekenen.

10 vragen over Starlink! Hot!

donderdag, 23 april 2020 09:36

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX wil aan iedereen ter wereld breedband internet aanbieden. Om dit te realiseren wil het bedrijf vele duizenden communicatiesatellieten in een lage baan om de aarde brengen en op deze manier een gigantische constellatie van satellieten uitbouwen. Doordat deze satellieten soms goed zichtbaar zijn vanop aarde en het project steeds meer kritiek krijgt, zorgt dit voor heel wat vragen. In dit artikel beantwoorden wij voor u de belangrijkste vragen over het ondertussen veel besproken en ambitieuze Starlink project.

Iran brengt militaire satelliet in de ruimte

donderdag, 23 april 2020 07:30

Op woensdag 22 april 2020 heeft Iran met succes een militaire satelliet in de ruimte gebracht. De satelliet, die de naam 'Noor' kreeg, werd vanop de Shahroud lanceerbasis in een baan om de aarde gebracht met behulp van een Qased raket. Dit was de eerste geslaagde Iraanse lancering sinds februari 2015 en was meteen ook de eerste missie die werd uitgevoerd met een Qased raket. Doordat deze missie werd uitgevoerd door de Iraanse Revolutionaire Garde wordt deze lancering door heel wat landen veroordeeld.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Vostok 2 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de kosmonaut German Titov. Titov wordt hierdoor de tweede mens in de ruimte en verbleef meer dan een dag in een baan om de Aarde. Foto: Roscosmos