Maak kennis met de James Webb Space Telescope Hot!

Na vele jaren van uitstel lijkt het er in 2021 dan toch eindelijk te komen. Dan moet de lang verwachte opvolger van de succesvolle Hubble Space Telescope, de James Webb Space Telescope, eindelijk in de ruimte gebracht worden. De James Webb Space Telescope is een optische infraroodtelescoop met een hoofdspiegel die een diameter heeft van 6,5 meter waarmee astronomen onder andere licht willen opvangen van sterren en sterrenstelsels die kort na de oerknal werden gevormd. Deze ambitieuze ruimtetelescoop werd ontworpen en gebouwd door NASA met belangrijke bijdragen van Europa (ESA) en Canada (CSA).

Volg LIVE de lancering van de Starliner ruimtecapsule Hot!

maandag, 02 augustus 2021 18:25

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing gaat op dinsdag 3 augustus 2021 voor de tweede maal zijn Crew Space Transportation (CST)-100 Starliner ruimtecapsule in de ruimte brengen. Tijdens deze belangrijke onbemande testvlucht moet de nieuwe Starliner capsule met behulp van een Atlas V raket tot in een lage baan om de Aarde worden gebracht waarna het ruimtevaartuig zich moet vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS. De lancering is voorzien voor 19u20 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Eerste waarneming licht vanaf achterkant zwart gat

zaterdag, 31 juli 2021 19:12

Een internationaal team van astronomen, waaronder Elisa Costantini (SRON), heeft voor het eerst licht waargenomen afkomstig van de achterkant van een zwart gat. Deze straling komt oorspronkelijk uit de corona rondom het zwarte gat, als röntgenstraling. Na een reeks sterke röntgenflitsen vanaf de voorkant volgde een serie zwakke flitsen, die vanaf de achterkant moeten zijn weerkaatst op de accretieschijf rond het zwarte gat.

Internationaal ruimtestation neemt afscheid van Pirs module

maandag, 26 juli 2021 19:41

Na een levensduur van bijna twintig jaar hebben de ruimtevaarders aan boord van het internationale ruimtestation ISS op maandag 26 juli afscheid genomen van de Russische Pirs module. Zo werd de Pirs module met behulp van een Progress bevoorradingstuig losgemaakt van het ruimtestation om plaats te kunnen maken voor de nieuwe Russische module Nauka die op 29 juli moet worden vastgemaakt aan het ruimtestation. Na het losmaken van het ruimtestation brandde Pirs op in de atmosfeer van de aarde.

Astronomen doen de eerste duidelijke detectie van een maan-vormende schijf rond een exoplaneet Hot!

vrijdag, 23 juli 2021 08:45

Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waarin de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) een partner is, hebben astronomen voor het eerst een duidelijke schijf rond een planeet buiten ons zonnestelsel gedetecteerd. De waarnemingen zullen nieuw licht werpen op de vorming van planeten en manen in jonge stersystemen. ‘Ons onderzoek heeft geresulteerd in een duidelijke detectie van een schijf waarin zich manen zouden kunnen vormen’, zegt Myriam Benisty, onderzoeker aan de Universiteit van Grenoble, Frankrijk, en aan de Universiteit van Chili, die leiding gaf aan het nieuwe onderzoek dat vandaag in The Astrophysical Journal Letters is gepubliceerd.

EHT onthult donker hart van nabij radiosterrenstelsel

woensdag, 21 juli 2021 05:59

De Event Horizon Telescope (EHT) samenwerking, bekend van het maken van de eerste foto van het zwarte gat in het sterrenstelsel M87, heeft nu het hart van het naburige sterrenstelsel Centaurus A in ongekend detail in beeld gebracht. De astronomen hebben het centrale superzware zwarte gat gelokaliseerd en onthullen hiermee hoe daar twee gigantische jets ontstaan. Opvallend is dat de buitenste randen van de jets straling uitzenden, een fenomeen dat de huidige theoretische modellen op de proef stelt. Het werk is geleid door Michael Janssen van het Max Planck Institute for Radioastronomy (MPIfR) en de Radboud Universiteit, en wordt gepubliceerd in Nature Astronomy op 19 juli.

Volg LIVE de lancering van de Russische Nauka module Hot!

dinsdag, 20 juli 2021 20:14

Op 21 juli 2021 gaat Rusland eindelijk de laatste Russische module voor het internationaal ruimtestation ISS in de ruimte brengen. Zo moet een krachtige Proton-M raket die dag de Multipurpose Laboratory Module (MLM) in een baan om de aarde brengen waarna deze moet worden vastgemaakt aan de Zvezda module van het ruimtestation. Tijdens deze lancering zal Rusland ook de European Robotic Arm (ERA) naar het internationaal ruimtestation ISS brengen. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Volg LIVE de lancering van Jeff Bezos en zijn New Shepard ruimtecapsule Hot!

zondag, 18 juli 2021 23:16

Op dinsdag 20 juli gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Blue Origin voor het eerst mensen kortstondig in de ruimte brengen met zijn New Shepard en bijhorende ruimtecapsule. Aan boord van deze nieuwe capsule zullen zich onder andere de miljardair en oprichter van Blue Origin Jeff Bezos bevinden alsook een 82-jarige Amerikaanse vrouw en de 18-jarige Nederlander Oliver Daemen. Tijdens deze missie moet de New Shepard capsule een maximale hoogte beriken van ongeveer 100 kilometer waarna deze met parachutes moet terugkeren naar de aarde. De lancering is voorzien voor 15u00 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke commerciële ruimtevlucht hier LIVE volgen!

De Amerikaanse astronoom Charles Thomas Kowal ontdekt vanop het Palomar Observatory de planetoïde en aardscheerder 2340 Hathor. Deze planetoïde heeft een doorsnede van 5,3 kilometer en is hierdoor één van de grootste planetoïden uit de Aten-groep. Hathor kruist de banen van zowel de Aarde alsook Venus en omdat deze planetoïde groot is, zou een inslag catastrofale gevolgen hebben. Foto: UCSD