Reuzenplaneet op enorme afstand rond zon-achtige ster stelt astronomen voor raadsel

dinsdag, 20 april 2021 09:48

Een team van sterrenkundigen onder leiding van wetenschappers van de Universiteit Leiden en de Universiteit van Amsterdam heeft via directe beeldvorming een reuzenplaneet ontdekt op enorme afstand van een zon-achtige ster. Waarom die planeet zo zwaar is en hoe die daar verzeild is geraakt, is nog een raadsel. De onderzoekers publiceren hun bevindingen binnenkort in het vakblad Astronomy & Astrophysics.

Volg LIVE de lancering van de SpaceX Crew-2 bemande ruimtevlucht! Hot!

dinsdag, 20 april 2021 07:35

Op vrijdag 23 april 2021 gaan de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA samen met SpaceX voor de derde maal ruimtevaarders in de ruimte brengen met behulp van een Falcon 9 raket en nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule. Dit wordt de tweede officiële bemande ruimtevlucht in het kader van het Amerikaanse Commercial Crew Program. Aan boord bevinden zich vier ruimtevaarders waaronder de Europese astronaut Thomas Pesquet. De lancering is voorzien voor 11u49 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

NASA's helikopter Ingenuity vliegt! Hot!

maandag, 19 april 2021 13:10

Op maandag 19 april 2021 is NASA's helikopter Ingenuity voor het eerst opgestegen vanop het Marsoppervlak. Omstreeks 12u45 Belgische tijd ontving NASA de data waarmee werd bevestigd dat de 1,8 kilogram zware helikopter met succes zijn eerste testvlucht had uitgevoerd boven de Jezero krater op Mars. Meteen daarna ontving NASA ook beelden afkomstig van de Marsrover Perseverance waarop duidelijk te zien is dat de kleine helikopter boven het Marsoppervlak vloog. Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid vloog een helikoptertje over het oppervlak van een andere planeet.

Volg LIVE de eerste vlucht van de Mars helikopter Ingenuity! Hot!

maandag, 19 april 2021 04:32

Nadat de Amerikaanse robotwagen Perseverance op 18 februari probleemloos landde op het oppervlak van de planeet Mars is het nu tijd voor een nieuwe mijlpaal. Zo wil NASA op maandag 19 april 2021 voor het eerst de kleine helikopter Ingenuity laten vliegen boven het Marsoppervlak. De mini-helikopter werd samen met de Marsrover Perseverance naar Mars gestuurd en werd op zaterdag 3 april door de Marsrover uitgezet op het Marsoppervlak. Volg via dit artikel LIVE de eerste vlucht van Ingenuity boven het Marsoppervlak.

NASA kiest SpaceX om maanlander te bouwen Hot!

zaterdag, 17 april 2021 13:44

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op vrijdag 16 april 2021 bekend gemaakt dat het SpaceX heeft gekozen voor de bouw van de nieuwe maanlander die astronauten binnen enkele jaren tot op het oppervlak van de maan moet brengen in het kader van het Artemis ruimteprogramma. De aankondiging was een grote opdoffer voor het raketbedrijf van Jeff Bezos, Blue Origin, dat eveneens een voorstel had ingediend voor het ontwerp en de bouw van de nieuwe generatie maanlander. Het contract voor de bouw van de nieuwe maanlander heeft een waarde van 2,89 miljard dollar en is een grote blijk van vertrouwen voor het SpaceX.

Beroemde snelle radioflits FRB20180916B laat zich nog net niet vangen Hot!

vrijdag, 16 april 2021 19:55

Twee internationale teams van astronomen (met aanzienlijke Nederlandse betrokkenheid) publiceren twee wetenschappelijke artikelen met nieuwe informatie over de beroemde snelle flitsende bron van radiostraling FRB20180916B. In een artikel in The Astrophysical Journal Letters meten zij bij de laagst mogelijke frequenties de straling van de uitbarstingen. En in Nature Astronomy onderzoeken ze de uitbarstingen in het grootst mogelijke detail. Hoewel de artikelen nieuwe informatie verschaffen, roepen ze ook nieuwe vragen op.

SpaceX gaat in april eerste Europeaan in de ruimte brengen Hot!

vrijdag, 16 april 2021 12:27

Indien alles verloopt zoals gepland gaat SpaceX in april 2021 opnieuw vier mensen in de ruimte brengen tijdens de SpaceX Crew-2 ruimtemissie. Tijdens deze tweede operationele bemande ruimtevlucht met een Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX moeten twee Amerikaanse astronauten, een Japanse ruimtevaarder en ook een Europese ruimtevaarder naar het internationale ruimtestation ISS gebracht worden. Alle vier de bemanningsleden gingen eerder al de ruimte in en zijn bijzonder ervaren op vlak van langdurige ruimtemissies en ruimtewandelingen. De lancering van deze tweede missie uit NASA's Commercial Crew Program is voorzien voor 22 april 2021.

EHT-waarneemcampagne zwart gat M87* met 19 telescopen Hot!

donderdag, 15 april 2021 08:08

De Event Horizon Telescope-samenwerking heeft de gegevens vrijgegeven van 19 telescopen die het superzware gat in het centrum van sterrenstelsel M87 hebben waargenomen in dezelfde periode dat de gegevens voor het eerste beeld van M87* zijn verzameld. De Amsterdamse astrofysicus Sera Markoff is een van de coördinatoren van deze campagne. De data geven niet alleen inzicht in de manier waarop het zwarte gat de activiteit van M87 aandrijft, maar kunnen ook tests van Einsteins Algemene Relativiteitstheorie verbeteren. Het archief is nu toegankelijk voor de wetenschappelijke gemeenschap.

In de Engelse stad York wordt William Parsons geboren. Deze Ierse edelman en amateur-astronoom is ook bekend als Lord Rosse. Hij had een eigen sterrenwacht op zijn landgoed Birr Castle waar hij over de grootste spiegeltelescopen van zijn tijd beschikte. Lord Rosse ontdekte ondermeer de spiraalstrucuur in melkwegstelsels en was degene die de term "spiraalnevel" introduceerde.

M30, ook gekend als NGC 7099, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Capricornus. De cluster telt opvallend weinig variabele sterren. Zo onderzochten astronoom een 500tal leden en vond slechts…