Spacepage

Vanop de Russische lanceerbasis Plesetsk werd op vrijdag 13 oktober met succes de Europese Sentinel-5P satelliet in de ruimte gebracht. Deze aardobservatiesatelliet werd uitgerust met het door Nederland ontwikkelde Tropomi-instrument waarmee wetenschappers dagelijks zeer gedetailleerd de wereldwijde luchtkwaliteit gaan meten. Het is het meest geavanceerde Nederlandse ruimtevaartproject ooit.

Bij waarnemingen met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) en ESA’s ruimtesonde Rosetta is het organohalogeen freon-40 ontdekt in het gas rond respectievelijk een jonge dubbelster en een komeet. Organohalogenen worden op aarde gevormd bij organische processen, maar dit is voor het eerst dat ze in de interstellaire ruimte zijn gedetecteerd. De ontdekking wijst erop dat organohalogenen niet zo geschikt zijn als ‘verklikkers’ van leven als werd gehoopt. Dat neemt niet weg dat ze waarschijnlijk een belangrijk bestanddeel zijn van het materiaal waaruit planeten ontstaan.

De spectaculaire planetaire nevel NGC 7009, oftewel de Saturnusnevel, doemt op uit de duisternis als een verzameling vreemd gevormde bellen in magnifieke tinten roze en blauw. Deze kleurrijke opname is vastgelegd met het krachtige MUSE-instrument van ESO’s Very Large Telescope (VLT). Dat gebeurde in het kader van een onderzoek waarbij voor het eerst het stof binnen een planetaire nevel in kaart is gebracht.

Astronomen hebben ALMA gebruikt om een buitengewoon mooie opname te maken van een bel van uitgestoten materiaal rond de exotische rode ster U Antilae. Deze waarnemingen zullen astronomen helpen om meer inzicht te krijgen in de late evolutiestadia van sterren. In het onopvallende zuidelijke sterrenbeeld Antlia (Luchtpomp) kan een oplettende waarnemer met een verrekijker een zeer rode ster zien, die van week tot week een beetje in helderheid varieert.

Op vrijdag 15 september 2017 heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA afscheid genomen van de succesvolle ruimtesonde Cassini. Tijdens de laatste fase van de missie vloog het onbemande ruimtevaartuig met een snelheid van ongeveer 120 000 kilometer per uur zo dicht langs de planeet Saturnus dat deze uit elkaar is gespat en de brokstukken vervolgens zijn gesmolten in de atmosfeer van de prachtige planeet. Hiermee is een einde gekomen aan meer dan twintig jaar onderzoek van Saturnus, zijn prachtig ringenstelsel en zijn vele tientallen manen.

Astronomen die gebruikmaken van ESO’s Very Large Telescope hebben voor het eerst titaniumoxide gedetecteerd in de atmosfeer van een exoplaneet. De ontdekking, waarbij het FORS2-instrument is ingezet, is gedaan bij de hete Jupiterachtige planeet WASP-19b. Ze levert unieke informatie op over de chemische samenstelling en de temperatuur- en luchtdrukstructuur van de atmosfeer van deze ongewone en zeer hete wereld. De resultaten verschijnen vandaag in het tijdschrift Nature.

Orkaan Irma werd de vierde tropische cycloon van het Atlantische orkaanseizoen 2017. Deze orkaan groeide op 5 september 2017 uit tot een orkaan van categorie 5 en is voor zover bekend de eerste tropische cycloon van categorie 5 die de noordelijke Bovenwindse Eilanden passeert. Doordat het al snel duidelijk werd dat deze tropische cycloon zou uitgroeien tot een meteorologisch monster werd deze orkaan al gauw vanuit de ruimte opgevolgd en bestudeerd door diverse satellieten. Hieronder kan u de laatste foto's en video's terugvinden van Orkaan Irma die gemaakt werden vanuit de ruimte.

Wie dacht dat de 24ste zonnecyclus nagenoeg voorbij was en waar de meeste grote groepen weinig betekenisvolle uitbarstingen produceerden, heeft de afgelopen dagen groot ongelijk gekregen. Nu de 24ste zonnecyclus stilaan naar zijn einde loopt en er steeds minder actieve vlekken zijn op de Zon, was er nog weinig hoop op een actieve periode maar dat alles veranderde enkele dagen terug met de komst van zonnevlekkengroep 2673 welke vandaag de zwaarste uitbarsting produceerde uit deze cyclus, namelijk een X9.33 klasse zonnevlam.

De Japans-Amerikaanse röntgensatelliet ASTRO-D, ook gekend als 'Advanced Satellite for Cosmology and Astrophysics', wordt vanop het Kagoshima Space Center in Japan in de ruimte gebracht. Met deze ruimtetelescoop werd tot 14 juli 2000 aan röntgenastronomie gedaan dankzij vier röntgentelescopen. Zo werden er meer dan 3 000 observaties uitgevoerd en werden er meer dan 1 000 wetenschappelijke publicaties geschreven op basis van data afkomstig van de ASTRO-D satelliet. Op 2 maart 2001 brandde deze ruimtetelecoop op in de atmosfeer van de Aarde. Foto: JAXA