Wetenschappers van NASA's MMS-missie ontrafelen mysterie van snelle magnetische explosies Hot!

maandag, 02 mei 2022 19:22

In slechts enkele minuten kan een zonnevlam genoeg energie vrijmaken om de hele wereld gedurende 20.000 jaar van energie te voorzien. Deze zonnevlammen worden veroorzaakt door een explosief proces dat magnetische herverbinding wordt genoemd, en wetenschappers hebben de afgelopen halve eeuw geprobeerd te begrijpen hoe dit proces in zijn werk gaat.

Dertig exokometen ontdekt in jong planetair systeem Hot!

donderdag, 28 april 2022 20:19

De ster β Pictoris fascineert astronomen al dertig jaar omdat hij hen in staat stelt een planetenstelsel in wording waar te nemen. Het bestaat uit ten minste twee jonge planeten, en bevat ook kometen, die al in 1987 werden waargenomen. Dit waren de eerste kometen die ooit rond een andere ster dan de zon zijn waargenomen. Nu heeft een internationaal onderzoeksteam onder leiding van Alain Lecavelier des Etangs, CNRS-onderzoeker aan het Institut d'Astrophysique de Paris (CNRS/Sorbonne Université), dertig van dergelijke exokometen ontdekt en de grootte van hun kernen bepaald, die variëren van 3 tot 14 kilometer in diameter.

NASA verlengt acht wetenschappelijke ruimtemissies Hot!

dinsdag, 26 april 2022 19:59

Na een grondige evaluatie heeft de NASA de missies van acht wetenschappelijke ruimtemissies verlengd vanwege hun wetenschappelijke productiviteit en potentieel om onze kennis van en inzicht in het zonnestelsel en daarbuiten te verdiepen. De missies, Mars Odyssey, Mars Reconnaissance Orbiter, MAVEN, Mars Science Laboratory (Curiosity rover), InSight lander, Lunar Reconnaissance Orbiter, OSIRIS-REx, en New Horizons, zijn geselecteerd voor voortzetting, ervan uitgaande dat de onbemande ruimtevaartuigen goed blijven functioneren.

Ax-1 ruimtetoeristen keren terug naar de aarde Hot!

maandag, 25 april 2022 10:02

Een Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX met aan boord één astronaut en drie ruimtetoeristen die deel uitmaakten van de Ax-1 private ruimtemissie is op maandag 25 april 2022 veilig teruggekeerd naar de aarde. De ruimtecapsule maakte zich een dag eerder los van het internationaal ruimtestation ISS waarna het bemande ruimtevaartuig op 25 april landde voor de kust van Florida in de Atlantische Oceaan. Normaal hadden de vier ruimtevaarders al enkele dagen eerder moeten terugkeren naar de aarde maar als gevolg van slechte weersomstandigheden werd de terugkeer uitgesteld. De Ax-1 missie ging op 8 april 2022 van start en is de eerste bemande ruimtevlucht die wordt georganiseerd door het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Axiom Space.

Astronomen ontdekken een nieuw soort sterexplosies: micronovae Hot!

woensdag, 20 april 2022 15:46

Een team van astronomen heeft, met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO), een nieuw soort sterexplosie waargenomen: een micronova. Deze uitbarstingen doen zich voor op het oppervlak van bepaalde sterren, en kunnen in luttele uren ongeveer 3,5 miljard Grote Piramiden van Gizeh aan stermateriaal opbranden.

Leer alles over de SpaceX Crew-4 ruimtemissie! Hot!

dinsdag, 19 april 2022 10:13

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op 27 april 2022 (09u52 Belgische tijd) vanop het Kennedy Space Center in Florida opnieuw vier mensen in de ruimte brengen. Het doel van deze lancering is om drie Amerikaanse astronauten en één Europese astronaute naar het internationale ruimtestation ISS te brengen waar de vier zes maanden lang zullen leven en werken. De SpaceX Crew-4 missie is de zevende bemande ruimtevlucht met een Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX en de vierde missie uit NASA's Commercial Crew programma. De bemande Crew Dragon ruimtecapsule zal zoals steeds in een baan om de aarde worden gebracht door een krachtige Falcon 9 raket.

Chinese Shenzhou 13 ruimtevaarders terug op aarde

maandag, 18 april 2022 07:11

Drie Chinese ruimtevaarders zijn op vrijdag 15 april 2022 na een ruimtemissie van zes maanden veilig teruggekeerd naar de aarde. Nadat de drie ruimtevaarders zich met hun Shenzhou 13 ruimtecapsule hadden losgekoppeld van het Chinese Tiangong ruimtestation landde deze negen uur later veilig op aarde in het Dongfeng landingsgebied. De drie Shenzhou 13 ruimtevaarders hebben tijdens deze missie een nieuw Chinees record gevestigd aangezien zij zes maanden in een baan om de aarde hebben verbleven.

SOFIA brengt voor het eerst de magnetische velden van een 'galactisch bot' in hun totaliteit in kaart

vrijdag, 15 april 2022 09:46

Het Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA), een gezamenlijk project van NASA en het Duitse ruimtevaartagentschap DLR, heeft de allereerste en meest gedetailleerde kaart gemaakt van de lange filamenten die het dichtste gedeelte van de armen van een melkwegstelsel omlijnen (galactische beenderen). Het is de meest gedetailleerde kaart van de magnetische velden van G47, een reusachtig filamenteus bot in de Melkweg. De resultaten zijn gepubliceerd in The Astrophysical Journal Letters.

Dit gebeurde vandaag in 1984