NASA's Space Launch System voor het eerst volledig geassembleerd Hot!

zaterdag, 23 oktober 2021 14:06

De nieuwste raket van de ruimtevaartorganisatie NASA, het Space Launch System (SLS), is voor het eerst volledig geassembleerd. Afgelopen week werd in de Vehicle Assembly Building (VAB) van het Kennedy Space Center de nieuwe Orion ruimtecapsule vastgemaakt bovenop de nieuwe raket waardoor het Space Launch System nu voor de eerste maal volledig geassembleerd is. Het Space Launch System (SLS) is maar liefst 98 meter lang en moet tijdens de eerste onbemande Artemis I testvlucht de Orion ruimtecapsule in een baan om de maan brengen. Nu de raket volledig geassembleerd is, kan NASA starten met de laatste tests. Zo moet deze nieuwe superraket ook voor de eerste maal wordt getransporteerd naar het lanceerplatform LC 39B. De lancering van de Artemis I missie is voorzien voor 12 februari 2022.

NASA's nieuwe ruimtetelescoop moet evolutie Melkweg in kaart brengen

vrijdag, 22 oktober 2021 12:27

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een nieuwe ruimtetelescoop voorgesteld die de recente geschiedenis van de geboorte en sterfte van sterren en de vorming van chemische elementen in de Melkweg zal bestuderen. De gammastralingstelescoop, de Compton Spectrometer and Imager (COSI), zal naar verwachting in 2025 worden gelanceerd als NASA's nieuwste kleine astrofysicamissie. NASA's Astrophysics Explorers Program ontving in 2019 achttien voorstellen voor ruimtetelescopen en selecteerde er vier voor missieconceptstudies. Na een gedetailleerde beoordeling van deze studies door een panel van wetenschappers en ingenieurs, selecteerde NASA COSI om verder te gaan in ontwikkeling.

Zuid-Koreaanse Nuri raket voor het eerst gelanceerd Hot!

donderdag, 21 oktober 2021 10:47

Zuid-Korea heeft op 21 oktober 2021 voor het eerst een nieuwe Nuri raket gelanceerd. De Nuri raket, ook gekend als de 'KSLV-II', werd succesvol gelanceerd vanop het Naro Space Center en bracht zoals gepland met succes een 1,5 ton zware dummy satelliet in baan om de aarde op een hoogte van 700 kilometer. De ontwikkeling van de nieuwe Nuri raket heeft maar liefst 1,7 miljard dollar gekost en heeft twaalf jaar geduurd. Met deze nieuwe raket wil Zuid-Korea in de toekomst satellieten tot drie ton tot in een lage baan om de aarde brengen waardoor het land niet meer afhankelijk is van anderen voor het lanceren van eigen satellieten.

Dwergsterrenstelsel vangt sterrenhoop

woensdag, 20 oktober 2021 14:35

Sterrenkundigen wisten al dat onze eigen Melkweg is gegroeid door kleinere sterrenstelsels op te slokken. Maar nu heeft een team van Italiaans-Nederlandse onderzoekers aangetoond dat een klein buursterrenstelsel van de Melkweg op zijn beurt ook weer een, nog kleiner, sterrenstelsel uit een andere omgeving heeft ingelijfd. De onderzoekers publiceren hun bevindingen maandag in het vakblad Nature Astronomy. Volgens de heersende theorie zijn grote sterrenstelsels zoals onze Melkweg ontstaan door samensmeltingen met kleinere sterrenstelsels. De afgelopen jaren zijn daarvoor de bewijzen gevonden voor onze Melkweg dankzij de Gaia-satelliet. Een Italiaans-Nederlands team van onderzoekers wilde het vermoeden aantonen dat kleine sterrenstelsels op hun beurt ook weer uit nog kleinere stelsels bestaan.

China brengt experimenteel zonne-observatorium in de ruimte

dinsdag, 19 oktober 2021 14:26

Op 14 oktober heeft China met succes een experimenteel zonne-observatorium in de ruimte gebracht. De Chinese Hydrogen-Alpha Solar Explorer (CHASE) werd met behulp van een Long March 2D raket probleemloos vanop het Taiyuan Satellite Launch Center in een lage baan om de aarde gebracht. Dit zonne-observatorium moet tot aan het volgende zonnemaximum onze ster nauwkeurig observeren in H-Alpha. Naast het zonne-observatorium werden tijdens deze lancering ook nog tien kleine satellieten in de ruimte gebracht waarvan enkele gebouwd werden door Chinese studenten. Dit was meteen ook de 37ste Chinese lancering in 2021.

Hubble vindt bewijs voor aanhoudende waterdamp op één halfrond van Europa

maandag, 18 oktober 2021 16:03

NASA's Hubble Space Telescope waarnemingen van Jupiter's ijzige maan Europa hebben de aanwezigheid van aanhoudende waterdamp onthuld maar, mysterieus genoeg, slechts in één halfrond. Europa herbergt een enorme oceaan onder zijn ijzige oppervlak, die mogelijk geschikt is voor leven. Dit resultaat vergroot het inzicht van astronomen in de atmosferische structuur van ijzige manen en legt de basis voor geplande wetenschappelijke missies naar het Joviaanse stelsel, onder andere om te onderzoeken of een omgeving op een halve miljard kilometer van de zon leven kan herbergen.

Volg LIVE de lancering van een New Shepard ruimtecapsule met aan boord William Shatner Hot!

dinsdag, 12 oktober 2021 12:08

Op woensdag 13 oktober 2021 gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Blue Origin voor de tweede maal mensen kortstondig in de ruimte brengen met zijn New Shepard raket en bijhorende ruimtecapsule. Aan boord van de ruimtecapsule bevinden zich onder andere de bekende Canadese acteur William Shatner die bekend werd van zijn rol als 'Captain Kirk' in de Star Trek films en televisieseries en ook Chris Boshuizen die mede oprichter is van het ruimtevaartbedrijf Planet Labs. Tijdens deze missie moet de New Shepard capsule een maximale hoogte bereiken van ongeveer 100 kilometer waarna deze met parachutes moet terugkeren naar de aarde. De raket zal gelanceerd worden vanuit Texas en de lancering is voorzien voor 15u30 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke private ruimtevlucht hier LIVE volgen!

Poollicht bij negentien sterren hint op verborgen exoplaneten

dinsdag, 12 oktober 2021 09:12

Een internationaal team van wetenschappers onder Nederlandse leiding heeft met behulp van radiotelescopen negentien rode dwergsterren ontdekt die onverwacht radiogolven uitzenden. De uitbarstingen ontstaan mogelijk door interactie met exoplaneten. De resultaten van het onderzoek staan in twee wetenschappelijke publicaties. De wetenschappers zochten naar poollicht bij rode dwergsterren met behulp van LOFAR. Dat is de krachtigste radiotelescoop ter wereld met het centrum in het Drentse Exloo. Een jaar geleden was door hetzelfde team het eerste poollicht bij een ster ontdekt en dat smaakte naar meer.

Een Amerikaanse Delta raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis de Highly Eccentric Orbit Satellite 1 (HEOS 1) in de ruimte voor onderzoek van magnetsiche velden, de zonnewind en kosmische straling. Deze 108 kilogram zware satelliet werd ontwikkeld door de European Space Research Organisation (ESRO) en werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten afkomstig uit vijf Europese landen. Foto: NASA