Bekijk hier de eerste foto's van de James Webb Space Telescope Hot!

dinsdag, 12 juli 2022 15:04

We hebben er even moeten op wachten maar hier zijn ze dan eindelijk. Op 12 juli 2022 zijn de eerste foto's vrijgegeven die gemaakt zijn met de nieuwe James Webb Space Telescope. Een dag eerder, op 11 juli, had de Amerikaanse president Biden al de eer om een eerste foto aan de wereld te tonen dat meteen ook het diepste en scherpste infraroodbeeld van het verre heelal tot nu toe. De JWST werd op kerstdag 2021 de ruimte in gestuurd en legde daarna een afstand van 1,5 miljoen kilometer af waarna de ruimtetelescoop begon aan zijn eerste waarnemingen. Bekijk hier de eerste foto's!

Eerste foto van de James Webb Space Telescope Hot!

dinsdag, 12 juli 2022 00:24

Op maandag 11 juli 2022 heeft de Amerikaanse president Joe Biden één van de eerste beelden van de James Webb-ruimtetelescoop vrijgegeven in het Witte Huis in Washington. Dit eerste beeld van NASA's James Webb Space Telescope is het diepste en scherpste infraroodbeeld van het verre heelal tot nu toe. Dit beeld van sterrenstelselcluster SMACS 0723, bekend als Webb's First Deep Field, zit boordevol details. Duizenden sterrenstelsels, waaronder de zwakste objecten die ooit in het infrarood zijn waargenomen, zijn voor het eerst in het beeld van Webb verschenen. Dit deel van het heelal beslaat een stuk hemel dat ongeveer zo groot is als een zandkorrel die iemand op de grond op armlengte afstand houdt.

Bekijk op 11 en 12 juli LIVE de eerste foto's van de James Webb Space Telescope! Hot!

maandag, 11 juli 2022 14:03

Op dinsdag 12 juli 2022 worden de eerste beelden vrijgegeven die gemaakt zijn met de nieuwe James Webb Space Telescope. In de aanloop naar de langverwachte kleurenbeelden gaat de Amerikaanse president Joe Biden op 11 juli om 23u00 Belgische tijd de allereerste kleurenfoto aan het grote publiek tonen. Vorige week werd ook al een teaser vrijgegeven door een testfoto te tonen die gemaakt werd van 72 opnamen die in 32 uur tijd zijn gemaakt. De testfoto toont al mooi aan wat we mogen verwachten van de echte wetenschappelijke waarnemingen van de James Webb Space Telescope. Volg deze belangrijke bekendmakingen LIVE op Spacepage.be!

Eerste foto's van James Webb Space Telescope worden op 12 juli vrijgegeven Hot!

maandag, 11 juli 2022 07:28

NASA's James Webb-ruimtetelescoop, in samenwerking met ESA (European Space Agency) en het Canadese ruimteagentschap (CSA), zal op 12 juli 2022 zijn eerste beelden in kleur en spectroscopische gegevens vrijgeven. Als het grootste en meest complexe observatorium dat ooit in de ruimte is gelanceerd, heeft Webb een voorbereidingsperiode van zes maanden doorlopen voordat het met wetenschappelijk werk kan beginnen, waarbij de instrumenten aan de ruimteomgeving zijn gekalibreerd en de spiegels zijn uitgelijnd.

CAPSTONE gelanceerd om nieuwe baan te testen voor NASA's Artemis maanprogramma Hot!

dinsdag, 28 juni 2022 21:45

NASA's CAPSTONE CubeSat, ontworpen om een unieke maanbaan te testen, is veilig in de ruimte en op de eerste etappe van zijn reis naar de maan. Het ruimtevaartuig is op weg naar een baan die in de toekomst bestemd is voor Gateway, een maanruimtestation dat wordt gebouwd door het ruimtevaartagentschap en zijn commerciële en internationale partners en dat NASA's Artemis-programma zal ondersteunen, met inbegrip van astronautenmissies. De Cislunar Autonomous Positioning System Technology Operations and Navigation Experiment, of CAPSTONE, vertrok op dinsdag 28 juni 2022 vanuit Nieuw Zeeland en werd met een Electron raket van het ruimtevaartbedrijf Rocket Lab succesvol in de ruimte gebracht.

Lancering ruimtesonde Psyche wordt uitgesteld!

zaterdag, 25 juni 2022 13:34

NASA kondigde op vrijdag 24 juni 2022 aan dat de Psyche asteroïdemissie, de eerste missie van het ruimtevaartagentschap die ontworpen is om een metaalrijke asteroïde te bestuderen, haar geplande lanceerpoging van 2022 niet zal halen. Door de late levering van de vluchtsoftware en testapparatuur van het ruimteschip heeft de NASA niet voldoende tijd om de nodige tests af te ronden voor de resterende lanceerperiode van dit jaar, die eindigt op 11 oktober.

Eerste Ariane 5-lancering van 2022 is een succes en ondersteunt twee trouwe klanten

donderdag, 23 juni 2022 17:02

De Ariane 5, geëxploiteerd door Arianespace, heeft met succes twee telecommunicatiesatellieten in een geostationaire baan gebracht: MEASAT-3d voor de Maleisische exploitant MEASAT, en GSAT-24 gebouwd door het Indiase ruimtevaartagentschap ISRO voor rekening van NSIL. Met zijn eerste missie van het jaar, en de 113e in totaal, bewijst Ariane 5 eens te meer zijn uitzonderlijke betrouwbaarheid. Missie VA257 zal de breedbanddekking in de regio Azië-Stille Oceaan verbeteren en betekent een nieuw commercieel succes voor Ariane 5 op de markt van Azië-Stille Oceaan.

Software-update voor 19 jaar oude Mars Express ruimtesonde

donderdag, 23 juni 2022 16:32

Het MARSIS-instrument op het Mars Express-ruimtetuig van ESA, beroemd om zijn rol bij de ontdekking van tekenen van vloeibaar water op de Rode Planeet, krijgt een belangrijke software-upgrade waardoor het gedetailleerder dan ooit tevoren onder de oppervlakken van Mars en zijn maan Phobos kan kijken. Mars Express was de eerste missie van ESA naar de Rode Planeet. De orbiter, die 19 jaar geleden, op 2 juni 2003, werd gelanceerd, heeft gedurende bijna twee decennia het buurland van de aarde bestudeerd en ons inzicht in de geschiedenis, het heden en de toekomst van Mars radicaal veranderd.

Dit gebeurde vandaag in 1990