Hier komen de Perseïden vallende sterren! Hot!

zondag, 08 augustus 2021 08:05

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een belangrijke maand aangezien we in augustus één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit een lichtstoel in je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

Hoe fotografeer je 'vallende sterren'? Hot!

Eén van de mooiste verschijnselen aan de sterrenhemel zijn ongetwijfeld meteoren die in de volksmond ook gekend zijn als ‘vallende sterren’. Meteoren zijn kortstondige lichtsporen aan de nachtelijke hemel die ontstaan wanneer stofdeeltjes op een hoogte van ongeveer 100 kilometer met hoge snelheid in de atmosfeer van de aarde terecht komen en daar opbranden. Dankzij de digitale fotografie kan iedereen nu ook meteoren of 'vallende sterren' fotograferen. Leer aan de hand van dit artikel hoe je dit prachtig natuurverschijnsel kan vastleggen op foto.

SpaceX assembleert grootste raket ooit Hot!

vrijdag, 06 augustus 2021 19:36

SpaceX heeft vandaag opnieuw geschiedenis geschreven. Zo heeft het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk voor de eerste maal een volledige Starship raket geassembleerd op zijn Starbase test- en lanceerbasis in Texas. De raket is bijna 120 meter hoog en bestaat onderaan uit een Super Heavy rakettrap met daarbovenop een Starship ruimtevaartuig. In de toekomst moet deze gigantische raket opnieuw mensen naar de maan en zelfs naar de planeet Mars brengen.

Nieuwe ESO-waarnemingen bewijzen dat rotsachtige exoplaneet maar half zo zwaar is als Venus Hot!

donderdag, 05 augustus 2021 14:13

Een team van astronomen is met behulp van de Very Large Telescope van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) in Chili meer te weten gekomen over de planeten rond de nabije ster L 98-59, die overeenkomsten vertonen met de binnenste planeten van ons zonnestelsel. Daaronder bevinden zich een planeet met half zo veel massa als Venus (de lichtste exoplaneet die ooit met de radiale-snelheidstechniek is gemeten), een oceaanwereld en een mogelijke planeet in de leefbare zone.

Maak kennis met de James Webb Space Telescope Hot!

Na vele jaren van uitstel lijkt het er in 2021 dan toch eindelijk te komen. Dan moet de lang verwachte opvolger van de succesvolle Hubble Space Telescope, de James Webb Space Telescope, eindelijk in de ruimte gebracht worden. De James Webb Space Telescope is een optische infraroodtelescoop met een hoofdspiegel die een diameter heeft van 6,5 meter waarmee astronomen onder andere licht willen opvangen van sterren en sterrenstelsels die kort na de oerknal werden gevormd. Deze ambitieuze ruimtetelescoop werd ontworpen en gebouwd door NASA met belangrijke bijdragen van Europa (ESA) en Canada (CSA).

Volg LIVE de lancering van de Starliner ruimtecapsule Hot!

maandag, 02 augustus 2021 18:25

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing gaat op dinsdag 3 augustus 2021 voor de tweede maal zijn Crew Space Transportation (CST)-100 Starliner ruimtecapsule in de ruimte brengen. Tijdens deze belangrijke onbemande testvlucht moet de nieuwe Starliner capsule met behulp van een Atlas V raket tot in een lage baan om de Aarde worden gebracht waarna het ruimtevaartuig zich moet vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS. De lancering is voorzien voor 19u20 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Eerste waarneming licht vanaf achterkant zwart gat

zaterdag, 31 juli 2021 19:12

Een internationaal team van astronomen, waaronder Elisa Costantini (SRON), heeft voor het eerst licht waargenomen afkomstig van de achterkant van een zwart gat. Deze straling komt oorspronkelijk uit de corona rondom het zwarte gat, als röntgenstraling. Na een reeks sterke röntgenflitsen vanaf de voorkant volgde een serie zwakke flitsen, die vanaf de achterkant moeten zijn weerkaatst op de accretieschijf rond het zwarte gat.

Internationaal ruimtestation neemt afscheid van Pirs module

maandag, 26 juli 2021 19:41

Na een levensduur van bijna twintig jaar hebben de ruimtevaarders aan boord van het internationale ruimtestation ISS op maandag 26 juli afscheid genomen van de Russische Pirs module. Zo werd de Pirs module met behulp van een Progress bevoorradingstuig losgemaakt van het ruimtestation om plaats te kunnen maken voor de nieuwe Russische module Nauka die op 29 juli moet worden vastgemaakt aan het ruimtestation. Na het losmaken van het ruimtestation brandde Pirs op in de atmosfeer van de aarde.

De Engelse astronoom John Russel Hind ontdekt de planetoïde 8 Flora. Deze planetoïde bevindt zich gemiddeld ongeveer 2,2 astronomische eenheden van de zon en is ongeveer 136×136×113 kilometer groot. Vanaf de Aarde gezien kan deze planetoïde tijdens opposities een magnitude van gemiddeld +8,7 bereiken. Tijdens gunstige opposities, wanneer de planetoïde zich in de buurt van haar perihelium bevindt, kan de helderheid oplopen tot +7,9.

NGC 2022