Zuid-Koreaanse Nuri raket voor het eerst gelanceerd Hot!

donderdag, 21 oktober 2021 10:47

Zuid-Korea heeft op 21 oktober 2021 voor het eerst een nieuwe Nuri raket gelanceerd. De Nuri raket, ook gekend als de 'KSLV-II', werd succesvol gelanceerd vanop het Naro Space Center en bracht zoals gepland met succes een 1,5 ton zware dummy satelliet in baan om de aarde op een hoogte van 700 kilometer. De ontwikkeling van de nieuwe Nuri raket heeft maar liefst 1,7 miljard dollar gekost en heeft twaalf jaar geduurd. Met deze nieuwe raket wil Zuid-Korea in de toekomst satellieten tot drie ton tot in een lage baan om de aarde brengen waardoor het land niet meer afhankelijk is van anderen voor het lanceren van eigen satellieten.

Dwergsterrenstelsel vangt sterrenhoop

woensdag, 20 oktober 2021 14:35

Sterrenkundigen wisten al dat onze eigen Melkweg is gegroeid door kleinere sterrenstelsels op te slokken. Maar nu heeft een team van Italiaans-Nederlandse onderzoekers aangetoond dat een klein buursterrenstelsel van de Melkweg op zijn beurt ook weer een, nog kleiner, sterrenstelsel uit een andere omgeving heeft ingelijfd. De onderzoekers publiceren hun bevindingen maandag in het vakblad Nature Astronomy. Volgens de heersende theorie zijn grote sterrenstelsels zoals onze Melkweg ontstaan door samensmeltingen met kleinere sterrenstelsels. De afgelopen jaren zijn daarvoor de bewijzen gevonden voor onze Melkweg dankzij de Gaia-satelliet. Een Italiaans-Nederlands team van onderzoekers wilde het vermoeden aantonen dat kleine sterrenstelsels op hun beurt ook weer uit nog kleinere stelsels bestaan.

China brengt experimenteel zonne-observatorium in de ruimte

dinsdag, 19 oktober 2021 14:26

Op 14 oktober heeft China met succes een experimenteel zonne-observatorium in de ruimte gebracht. De Chinese Hydrogen-Alpha Solar Explorer (CHASE) werd met behulp van een Long March 2D raket probleemloos vanop het Taiyuan Satellite Launch Center in een lage baan om de aarde gebracht. Dit zonne-observatorium moet tot aan het volgende zonnemaximum onze ster nauwkeurig observeren in H-Alpha. Naast het zonne-observatorium werden tijdens deze lancering ook nog tien kleine satellieten in de ruimte gebracht waarvan enkele gebouwd werden door Chinese studenten. Dit was meteen ook de 37ste Chinese lancering in 2021.

Hubble vindt bewijs voor aanhoudende waterdamp op één halfrond van Europa

maandag, 18 oktober 2021 16:03

NASA's Hubble Space Telescope waarnemingen van Jupiter's ijzige maan Europa hebben de aanwezigheid van aanhoudende waterdamp onthuld maar, mysterieus genoeg, slechts in één halfrond. Europa herbergt een enorme oceaan onder zijn ijzige oppervlak, die mogelijk geschikt is voor leven. Dit resultaat vergroot het inzicht van astronomen in de atmosferische structuur van ijzige manen en legt de basis voor geplande wetenschappelijke missies naar het Joviaanse stelsel, onder andere om te onderzoeken of een omgeving op een halve miljard kilometer van de zon leven kan herbergen.

Volg LIVE de lancering van een New Shepard ruimtecapsule met aan boord William Shatner Hot!

dinsdag, 12 oktober 2021 12:08

Op woensdag 13 oktober 2021 gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Blue Origin voor de tweede maal mensen kortstondig in de ruimte brengen met zijn New Shepard raket en bijhorende ruimtecapsule. Aan boord van de ruimtecapsule bevinden zich onder andere de bekende Canadese acteur William Shatner die bekend werd van zijn rol als 'Captain Kirk' in de Star Trek films en televisieseries en ook Chris Boshuizen die mede oprichter is van het ruimtevaartbedrijf Planet Labs. Tijdens deze missie moet de New Shepard capsule een maximale hoogte bereiken van ongeveer 100 kilometer waarna deze met parachutes moet terugkeren naar de aarde. De raket zal gelanceerd worden vanuit Texas en de lancering is voorzien voor 15u30 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke private ruimtevlucht hier LIVE volgen!

Poollicht bij negentien sterren hint op verborgen exoplaneten

dinsdag, 12 oktober 2021 09:12

Een internationaal team van wetenschappers onder Nederlandse leiding heeft met behulp van radiotelescopen negentien rode dwergsterren ontdekt die onverwacht radiogolven uitzenden. De uitbarstingen ontstaan mogelijk door interactie met exoplaneten. De resultaten van het onderzoek staan in twee wetenschappelijke publicaties. De wetenschappers zochten naar poollicht bij rode dwergsterren met behulp van LOFAR. Dat is de krachtigste radiotelescoop ter wereld met het centrum in het Drentse Exloo. Een jaar geleden was door hetzelfde team het eerste poollicht bij een ster ontdekt en dat smaakte naar meer.

Perseverance vertelt ons meer over het waterige verleden van de Jezero krater

maandag, 11 oktober 2021 14:47

Foto's van NASA's nieuwste zeswieler op de 'rode planeet' suggereren dat de geschiedenis van het gebied belangrijke overstromingen heeft gekend. Een nieuw artikel van het wetenschapsteam van NASA's Perseverance Mars rover laat zien hoe de hydrologische cyclus van het nu opgedroogde meer bij de Jezero Krater gecompliceerder en intrigerender is dan oorspronkelijk gedacht. De bevindingen zijn gebaseerd op gedetailleerde beelden die de rover heeft gemaakt van lange, steile hellingen die zijn ontstaan uit sedimenten die zich ophoopten aan de monding van een oude rivier die lang geleden het kratermeer voedde. De beelden laten zien dat miljarden jaren geleden, toen Mars een atmosfeer had die dik genoeg was om water over zijn oppervlak te laten stromen, de waaiervormige rivierdelta van Jezero in een laat stadium werd overstroomd door rotsen en puin die van de hooglanden ver buiten de krater naar de delta werden meegevoerd.

Maak kennis met Lucy! Hot!

zaterdag, 09 oktober 2021 22:24

Indien alles verloopt zoals gepland gaat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA tussen 16 oktober en 5 november 2021 het onbemande ruimtetuig Lucy in de ruimte brengen. De missie van Lucy zal minstens twaalf jaar duren en gedurende deze lange periode moet de ruimtesonde maar liefst zeven bijzondere planetoïden bezoeken tijdens diverse scheervluchten. Met deze ambitieuze ruimtemissie hopen wetenschappers meer te leren over de beginjaren van het zonnestelsel en over het ontstaan van hemellichamen zoals planetoïden en planeten.

De European Launcher Development Organization (ELDO) slaagt er vanuit Australië niet in om een Europa raket in de ruimte te brengen. Tijdens deze testvlucht vanop de Woomera lanceerbasis wordt voor het eerst een Europa raket getest die uitgerust is met drie rakettrappen. Ook alle andere testvluchten met Europa raketten mislukken wat uiteindelijk leidt tot het stopzetten van het programma. Foto: ESA