SpaceX brengt Argentijnse aardobservatiesatelliet in de ruimte

maandag, 31 augustus 2020 20:35

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft in de nacht van zondag 30 op maandag 31 augustus 2020 met succes een Argentijnse aardobservatiesatelliet in de ruimte gebracht. De 70 meter lange Falcon 9 raket van SpaceX vertrok om 01u18 Belgische tijd vanop Cape Canaveral in Florida en zette de SAOCOM 1B satelliet veertien minuten later probleemloos uit in een polaire baan om de aarde. Voor SpaceX was dit de 100ste lancering van een Falcon raket sinds het bedrijf in 2002 door Elon Musk werd opgericht.

Volg LIVE de lancering van de Starlink 11 missie! Hot!

zondag, 30 augustus 2020 08:06

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op zondag 30 augustus 2020 opnieuw 60 Starlink satellieten in de ruimte brengen. Al deze satellieten worden gelanceerd met behulp van een Falcon 9 raket vanop het Kennedy Space Center in Florida. Starlink is het ambitieuze maar veel besproken project van SpaceX waarmee het bedrijf aan iedereen op aarde breedband internet wil aanbieden met behulp van duizenden kleine satellieten. De lancering is voorzien voor 16u12 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Vijftig nieuwe exoplaneten ontdekt met behulp van 'machine learning' Hot!

vrijdag, 28 augustus 2020 15:20

Wetenschappers hebben met behulp van een nieuwe 'machine learning'-algoritme het bestaan van maar liefst vijftig nieuwe exoplaneten kunnen bevestigen. De 'machine learning' techniek betekent zoveel als 'machinaal leren' en is een techniek waarmee computers op zoek gaan naar specifieke patronen in meetgegevens. Het nieuwe algoritme werd ontwikkeld door wetenschappers van de universiteit van Warwick en zal in de toekomst ook gebruikt worden om meetgegevens afkomstig van bestaande ruimtetelescopen te analyseren.

Volg LIVE de lancering van de NROL-44 spionagesatelliet Hot!

dinsdag, 25 augustus 2020 07:41

Op 29 augustus 2020 gaan de Verenigde Staten voor de twaalfde keer een krachtige Delta V Heavy raket lanceren. Tijdens deze missie moet de meer dan 730 ton zware raket een spionagesatelliet voor het Amerikaanse National Reconnaissance Office (NRO) in de ruimte brengen. Na deze lancering zal de Delta V Heavy raket nog viermaal gelanceerd worden waarna deze raket niet meer zal gebruikt worden. De lancering is voorzien voor 08u04 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

NASA onderzoekt lek in ruimtestation

vrijdag, 21 augustus 2020 19:59

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA onderzoekt momenteel een lek in het internationale ruimtestation ISS. Het lek werd in september 2019 al ontdekt en volgens NASA is het momenteel de beste periode om de oorzaak van het lek te kunnen achterhalen. Ruimtevaarders die momenteel leven en werken aan boord van het ruimtestation zijn niet in gevaar maar gaan voor alle zekerheid het weekend doorbrengen in het Russische gedeelte van het ruimtecomplex.

Verduistering Betelgeuze wellicht veroorzaakt door enorme uitbarsting

zaterdag, 15 augustus 2020 07:43

Waarnemingen met de bekende Hubble Space Telescope hebben aangetoond dat de onverwachte helderheidsafname van de ster Betelgeuze, afgelopen winter, wellicht is veroorzaakt doordat de ster een enorme hoeveelheid heet materiaal de ruimte heeft ingeblazen. Deze dramatische uitbarsting veroorzaakte een wolk van donker stof die de helderheid van deze ster, gezien vanaf de aarde, verminderde.

ALMA ziet verste dubbelganger van de Melkweg Hot!

woensdag, 12 augustus 2020 20:46

Astronomen die gebruikmaken van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waar de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) partner in is, hebben een extreem ver en dus zeer jong sterrenstelsel ontdekt dat verrassend veel op onze Melkweg lijkt. Het stelsel is zo ver weg dat zijn licht er meer dan 12 miljard jaar over heeft gedaan om ons te bereiken: we zien het zoals het was toen het heelal nog maar 1,4 miljard jaar oud was. Het is ook verrassend ordelijk, wat in strijd is met de theorie dat alle sterrenstelsels in het vroege heelal turbulent en instabiel waren. Deze onverwachte ontdekking stelt ons begrip van hoe sterrenstelsels ontstaan op de proef en levert nieuwe inzichten op over het verleden van ons heelal.

Komende nachten meer vallende sterren te zien! Hot!

zaterdag, 08 augustus 2020 08:28

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit lichtstoel in je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

Dit gebeurde vandaag in 1987

De Deense astronoom Poul Jensen ontdekt vanop het Brorfelde Observatory in Denemarken de planetoïde 6000 United Nations.

NGC 6946 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Cepheus van magnitude 8.9. Dit sterrenstelsel, met de bijnaam 'Fireworks Galaxy', is een mooi voorbeeld van een zogeheten 'face-on' stelsel.…