Noorwegen wil satellieten in de ruimte brengen vanop Andøya Space

dinsdag, 26 oktober 2021 11:57

De Norwegian Space Agency heeft deze maand bekend gemaakt dat het in 2022 wil starten met satellieten in de ruimte te brengen vanop eigen bodem. Zo heeft men het voormalige Andøya Space Center, op het noordelijke gelegen Noorse eiland Andøya, geselecteerd als nieuwe lanceerbasis voor het lanceren van kleine satellieten met een maximaal gewicht van 1,5 ton. Met de realisatie van deze nieuwe lanceerbasis hoopt Noorwegen nieuwe of bestaande ruimtevaartbedrijven te kunnen aantrekken en zijn eigen ruimtevaartindustrie een boost te geven.

Heeft het Chandra X-ray Observatory de eerste exoplaneet ontdekt buiten het Melkwegstelsel? Hot!

maandag, 25 oktober 2021 18:27

Voor het eerst zijn er tekenen gevonden van een planeet die een ster buiten het Melkwegstelsel doorkruist. Dit intrigerende resultaat, waarbij gebruik is gemaakt van NASA's Chandra X-ray Observatory, opent een nieuw venster voor het zoeken naar exoplaneten op grotere afstanden dan ooit tevoren. De mogelijke exoplaneet kandidaat bevindt zich in het spiraalstelsel Messier 51 (M51), ook wel het Draaikolkstelsel genoemd vanwege zijn kenmerkende profiel. Exoplaneten worden gedefinieerd als planeten buiten ons zonnestelsel. Tot nu toe hebben astronomen alle andere bekende exoplaneten en kandidaten in het Melkwegstelsel gevonden, bijna allemaal op minder dan ongeveer 3 000 lichtjaar van de aarde. Een exoplaneet in M51 zou ongeveer 28 miljoen lichtjaar van de aarde verwijderd zijn, wat betekent dat hij duizenden keren verder weg zou zijn dan die in de Melkweg.

Leer alles over de SpaceX Crew-3 ruimtemissie! Hot!

maandag, 25 oktober 2021 13:39

Indien alles verloopt zoals gepland gaat SpaceX begin november 2021 opnieuw vier mensen in de ruimte brengen tijdens de SpaceX Crew-3 ruimtemissie. Tijdens deze derde operationele bemande ruimtevlucht met een Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX moeten drie Amerikaanse astronauten en ook een Europese ruimtevaarder naar het internationale ruimtestation ISS gebracht worden. Van de vier bemanningsleden ging slechts één Amerikaanse ruimtevaarder eerder al eens de ruimte in. De bemande Crew Dragon ruimtecapsule zal zoals steeds in de ruimte gebracht worden met een Falcon 9 raket van SpaceX vanop het Kennedy Space Center in Florida. De lancering van deze derde bemande missie uit NASA's Commercial Crew Program is voorzien voor 3 november 2021.

Ariane 5 raket brengt twee zware satellieten in de ruimte Hot!

maandag, 25 oktober 2021 09:57

Een Europese krachtige Ariane 5 raket heeft in de nacht van zaterdag 23 op zondag 24 oktober 2021 twee zware satellieten in de ruimte gebracht. De meer dan 770 ton zware Ariane 5 raket vertrok om 04u10 Belgische tijd vanop het Centre Spatial Guyanais in Zuid-Amerika en zette iets later de SES 17 communicatiesatelliet en de Franse militaire satelliet Syracuse 4A probleemloos uit in een baan tijdelijke om de aarde. Beide satellieten hadden samen een gewicht van 11,2 ton, wat goed is voor een nieuw Ariane record. Dit was 111ste lancering van een krachtige Ariane 5 raket sinds 1996 en was meteen ook de 255ste lancering van een Europese Ariane raket sinds in 1979 voor het eerste een Ariane raket werd gelanceerd.

NASA's Space Launch System voor het eerst volledig geassembleerd Hot!

zaterdag, 23 oktober 2021 14:06

De nieuwste raket van de ruimtevaartorganisatie NASA, het Space Launch System (SLS), is voor het eerst volledig geassembleerd. Afgelopen week werd in de Vehicle Assembly Building (VAB) van het Kennedy Space Center de nieuwe Orion ruimtecapsule vastgemaakt bovenop de nieuwe raket waardoor het Space Launch System nu voor de eerste maal volledig geassembleerd is. Het Space Launch System (SLS) is maar liefst 98 meter lang en moet tijdens de eerste onbemande Artemis I testvlucht de Orion ruimtecapsule in een baan om de maan brengen. Nu de raket volledig geassembleerd is, kan NASA starten met de laatste tests. Zo moet deze nieuwe superraket ook voor de eerste maal wordt getransporteerd naar het lanceerplatform LC 39B. De lancering van de Artemis I missie is voorzien voor 12 februari 2022.

NASA's nieuwe ruimtetelescoop moet evolutie Melkweg in kaart brengen

vrijdag, 22 oktober 2021 12:27

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een nieuwe ruimtetelescoop voorgesteld die de recente geschiedenis van de geboorte en sterfte van sterren en de vorming van chemische elementen in de Melkweg zal bestuderen. De gammastralingstelescoop, de Compton Spectrometer and Imager (COSI), zal naar verwachting in 2025 worden gelanceerd als NASA's nieuwste kleine astrofysicamissie. NASA's Astrophysics Explorers Program ontving in 2019 achttien voorstellen voor ruimtetelescopen en selecteerde er vier voor missieconceptstudies. Na een gedetailleerde beoordeling van deze studies door een panel van wetenschappers en ingenieurs, selecteerde NASA COSI om verder te gaan in ontwikkeling.

Zuid-Koreaanse Nuri raket voor het eerst gelanceerd Hot!

donderdag, 21 oktober 2021 10:47

Zuid-Korea heeft op 21 oktober 2021 voor het eerst een nieuwe Nuri raket gelanceerd. De Nuri raket, ook gekend als de 'KSLV-II', werd succesvol gelanceerd vanop het Naro Space Center en bracht zoals gepland met succes een 1,5 ton zware dummy satelliet in baan om de aarde op een hoogte van 700 kilometer. De ontwikkeling van de nieuwe Nuri raket heeft maar liefst 1,7 miljard dollar gekost en heeft twaalf jaar geduurd. Met deze nieuwe raket wil Zuid-Korea in de toekomst satellieten tot drie ton tot in een lage baan om de aarde brengen waardoor het land niet meer afhankelijk is van anderen voor het lanceren van eigen satellieten.

Dwergsterrenstelsel vangt sterrenhoop

woensdag, 20 oktober 2021 14:35

Sterrenkundigen wisten al dat onze eigen Melkweg is gegroeid door kleinere sterrenstelsels op te slokken. Maar nu heeft een team van Italiaans-Nederlandse onderzoekers aangetoond dat een klein buursterrenstelsel van de Melkweg op zijn beurt ook weer een, nog kleiner, sterrenstelsel uit een andere omgeving heeft ingelijfd. De onderzoekers publiceren hun bevindingen maandag in het vakblad Nature Astronomy. Volgens de heersende theorie zijn grote sterrenstelsels zoals onze Melkweg ontstaan door samensmeltingen met kleinere sterrenstelsels. De afgelopen jaren zijn daarvoor de bewijzen gevonden voor onze Melkweg dankzij de Gaia-satelliet. Een Italiaans-Nederlands team van onderzoekers wilde het vermoeden aantonen dat kleine sterrenstelsels op hun beurt ook weer uit nog kleinere stelsels bestaan.

Een Amerikaanse Redstone-Sparta raket brengt vanop de Woomera lanceerbasis in Australië de eerste Australische satelliet genaamd WRESAT in de ruimte. Deze kleine kunstmaan had een gewicht van 45 kilogram en werd ontwikkeld om nieuwe technologieën te testen. WRESAT brandt na een succesvolle missie op 10 januari 1968 op in de atmosfeer van de Aarde. Dankzij deze geslaagde missie wordt Australië de zevende natie ter wereld dat een satelliet in een baan om de Aarde heeft.

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is…